Filosofická propedeutika 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202FPO2 | zkouška | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Kurz je členěn podle textů zadaných na jednotlivé hodiny. Postupně se budeme zabývat těmito autory a tématy:
- Dan Zahavi a Shaun Gallagher: tělesný základ prostoru, tělo a prostředí;
- Drew Leder: vnitřní zkušenost těla během pohybu, tělesné dovednosti;
- Mark Johnson: tělesnost jazyka, metafora;
- Thomas Fuchs: tělesná paměť;
- Peter Levine: tělesně založené léčení traumatu;
- Julien Deonna a Fabrice Teroni: tělesná povaha emocí;
- Iris M. Young: ženský a mužský přístup k tělesnému pohybu;
- Carl Jung: technika aktivní imaginace;
- Ernest Hartmann: povaha a funkce snů.
Výsledky učení
Cílem kurzu je seznámit posluchače s tělesným přístupem k vybraným aspektům zkušenosti, tak jak se rozvinul především na půdě fenomenologické filozofie. Kurz je doplněn několika exkurzemi k psychoanalytickému pojetí imaginace. Ambicí kurzu je poskytnout studentům prostředky k promýšlení vlastní umělecké a estetické zkušenosti.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.
Literatura
DEONNA, J., Teroni, F. (2012). The Emotions. A philosophical introduction. London – New York: Routledge, 76–90.
FUCHS, T. (2012). The phenomenology of body memory. In: Koch, S., Fuchs, T., Summa, M., Müller, C. (Eds.) Body Memory, Metaphor and Movement. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 9–22.
GALLAGHER, S., ZAHAVI, D. (2008). The Phenomenological Mind. London – New York: Routledge, 133–148.
HARTMANN, E. (2011). The Nature and Functions of Dreaming. Oxford: Oxford University Press, 49–59, 107–119.
JOHNSON, M. (2018): The Embodiment of Language. In: Newen, I., De Bruin, L., Gallagher, S. (Eds.) The Oxford Handbook of 4E Cognition.
JUNG, C. (1995). The technique of differentiation between the ego and the figures of the unconscious. In: Jung on Active Imagination, London: Routledge, 128–147.
LEDER, D. (1990). The Absent Body. Chicago – London: The University of Chicago Press, 11–35.
LEVINE, P. (2005). Panic, biology and reason. Giving the body its due. In: Totton, N. (Ed.) New Dimensions in Body Psychotherapy. Maidenhead: Open University Press, 30–39.
YOUNG, I. M. (2005). Throwing like a Girl: A Phenomenology of Feminine Body Comportment Motility and Spatiality. In: On Female Body Experience. Oxford: Oxford University Press, 27–45.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky udělení zkoušky jsou pravidelná a aktivní účast na hodinách, vypracování referátu na jednu hodinu a přednáška na závěrečném kolokviu, příp. písemná práce.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 09:20–10:50 | Jan PUC | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (povinný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (povinný předmět)