Skupinová výuka hlasové výchovy 6
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202SHL6 | zkouška | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Tereza JANDA ROGLOVÁ, Ivana VOSTÁRKOVÁ
Obsah
Hlasová výchova je chápána jako jeden z komponentů autorské výchovy seberealizace ve smyslu směřování k sebepoznání a vlastní mohoucnosti. V tomto nasměrování je též nazývána výchovou hlasem. K tomuto směřují všechny psychosomatické disciplíny studia KATaP.
Hlasová výchova je chápána jako jeden z komponentů autorské výchovy ve smyslu směřování k sebepoznání a vlastní mohoucnosti. V tomto nasměrování je též nazývána výchovou hlasem. Předmět rozvíjí osobnostní a psychosomatickou vybavenost, umožňuje posluchači vybavení dovednostmi důležitými pro rozmanitou komunikaci hlasem (dech, hlas, artikulace, ortoepie, dynamika řeči, modulace, mluvní výraz).
Témata:
- Představivost jako základní impulz hlasového projevu.
- Situační představa a hlas.
- Vzájemné hlasové a psychické provokace směřující k odstranění omezujících hlasotvorných stereotypů.
- Koordinování a propojování jednotlivých hlasotvorných složek tj. dechu, hlasu artikulace a psychické složky v praxi.
- Analýzy projevů hlasových profesionálů s vyvozováním psychosomatických souvislostí.
- Práce s texty, s písněmi.
Výsledky učení
- Vytvářet podněty k obecnému uznání významu psychologického základu funkčně optimálního hlasového výcviku jedince,
- vypracovat základy hlasové a tudíž i psychosomatické kondice jedince; k tomu je zapotřebí navodit hlasovým výcvikem systém psychosomaticky odpovídajících, pro každý organismus optimálně sladěných funkcí (ve smyslu souhry psychického, somatického a hlasového projevu),
- prostředníkem je především vědomé ovládání dechu, které obnovuje harmonickou rovnováhu mezi tělem, myslí a emocemi,
- pochopit mechanismus přirozeného (smíšeného) dýchání a jeho vztah k myšlení, svalům a emocím, tj. navodit princip sebeuvědomování a pokoušet se tak o integraci racionálního, smyslového a citového vědomí,
- odůvodnit skutečnost, že hlas je sdělování o kvalitě lidské psychosomatiky a spoluvytváří celostný výraz individuality,
- v kvalitě hlasu se odráží sladění vědomého a podvědomého života jedince.
Předpoklady a další požadavky
Lze vyžadovat základní hudebně-teoretické znalosti; základní znalosti dechového, hlasového a artikulačního ústrojí; hudebnost, zájem o obor, vzdělanostní předpoklady.
Literatura
Povinná literatura:
Feldenkrais, Moshe. Feldenkraisova metoda: Pohybem k sebeuvědomění. Přeložil Václav Zdražila. Praha: Pragma, 1996
Lewis, Dennis. Tao dechu: naučte se správně dýchat, přeložil Jan Brázda. 1.vydání. Praha : Pragma, 2000
Martienssenová - Lohmanová, Franziska. Vzdělaný pěvec: Pěvecký lexikon .1. vydání. přeložila Eva Zikmundová. Praha: Cora,1994
Válková, Libuše. Psychosomatický základ veřejného vystupování, jeho studium a výzkum: K psychologickým aspektům výchovy k profesionálnímu hlasovému a zpěvnímu projevu.1.vydání. Praha: AMU, 1999
Válková, Libuše a Vyskočilová, Eva. Hlas individuality - Psychosomatické pojetí hlasové výchovy. 1.vydání. Praha: AMU, 2007
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
- Pracovní aktivity ve cvičeních a seminářích; vypracování dvou reflexí na klauzurách obou semestrů;
- osobní prezentace v rámci klauzur a autorských projektů.
Poznámka
Pro studenty 3. ročníku.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (volitelný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (volitelný předmět)