Tělo v pohybu 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202TVP2 | zápočet | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
- Využití získaných dovedností a znalostí z anatomie v pohybu, zkušeností s dotekem, hmotou i konstrukcí vlastního těla pro naslouchání a komunikaci.
- Práce s odborným materiálem, s vyhledáváním inspirace a vytěžení vlastní zkušenosti pro formulaci, přípravu a realizaci jednoduchého pedagogického záměru.
- Aktivní účast ve výukovém procesu formou výběru výukových metod a forem vyučování, která je předpokladem pro rozvoj přirozeného pohybu s muzikanty s respektem k věkovým a osobnostním specifikům.
Výsledky učení
Cíl vymezuje již podtitul předmětu: Tělo jako učitel, tedy využít dosavadních znalostí o hybnosti a kreativitě vlastního těla k přípravě a realizaci vyučovacího procesu.
Předpoklady a další požadavky
- Úspěšně absolvované Tělo v pohybu 1.
- Kreativní předpoklady.
- Aktivní přístup, docházka 70%.
Literatura
Literatura v českém jazyce (literatura v angličtině viz níže):
- Barba, E., Savarese, N. and col. Slovník divadelní antropologie. Praha: Divadelní ústav, 2000.
- Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.
- Bláhová, Eliška. Pohyb, rytmus, výraz: příručka pro učitele rytmiky. Brno: Spolek Vesna Brno, 1928.
- Bláhová, Eliška. Verše a říkadla pro rytmický výcvik dětí. Praha: Česká grafická unie, 1935.
- Blahutková, Marie. Psychomotorika. Brno: Masarykova univerzita, 2003.
- Blahutková, Marie; Jonášová, Daniela. Využití hudebně pohybové výchovy v rytmické gymnastice. Brno: Masarykova univerzita, 2009.
- Blažíčková, Eva. Metodika a didaktika taneční výchovy. Praha: UK Pdf, 2004.
- Bogart, Anne; Landau, Tina. Úhly pohledu. Praha: Divadelní ústav, 2007.
- Brook, Peter. Pohyblivý bod. Praha: Nakladatelství studia Ypsilon, 1996.
- Čechov, Michail. O herecké technice. Praha: Divadelní ústav, 1996.
- Donnelan, Declan. Herec a jeho cíl. Praha: Brkola, 2007.
- Grecmanová, H., Urbanovská, E., Novotný, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000.
- Jeřábková, Jarmila. Taneční průprava. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2004.
- Jeřábková, Jarmila. Taneční průprava. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
- Hyvnar, Jan. Herec v moderním divadle: vize, metody a techniky herectví. Praha: Pražská scéna, 2000.
- Kalhous, Z.; Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
- Kasíková, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. Kröschlová, Eva. Jevištní pohyb: Herecká pohybová výchova. 2., dopl. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra autorské tvorby a pedagogiky, 1998.
- Kröschlová, Eva. Ladění: Psychosomatická příprava k výuce herectví. Praha: DAMU, 1998.
- Kröschlová, Jarmila. Nauka o pohybu: Odborný učební text pro pedagogy tance. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974.
- Kröschlová, Jarmila. Výrazový tanec. Praha: Orbis, 1964. Kröschlová, Jarmila; Kröschlová, Eva. Výrazový tanec: Taneční tvorba. Praha: IPOS-ARTAMA, 2002.
- Kurková, Libuše aj. Hudebně pohybové hry v mateřské škole: Učebnice pro 3. ročník studia oboru Učitelství pro mateřské školy na středních pedagogických školách. Praha: SPN, 1989.
- Kurková, Libuše. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
- Kurková, Libuše. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme. Praha: SPN, 1971.
- Kurková, Libuše; Eben, Petr. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí: Učební text pro 3. roč. pedagogických škol, obor vychovatelství a odborný text pro učitele lidových škol umění. Praha: SPN, 1975.
- Kyriacou, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2004.
- Lössl, Jiří. Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. I. díl: Rytmická a pohybová výchova mladšího žactva (děti ve věku 6-9 let. Praha: Česká obec sokolská – ústřední škola, 1996.
- Lössl, Jiří. Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. II. díl: Pohybová průprava mladšího žactva v hodinách rytmické a pohybové výchovy. Praha: Česká obec sokolská – ústřední škola, 1999.
- Lössl, Jiří. Rytmická, pohybová a taneční výchova mladšího žactva: Deset lekcí pro začínající pedagogy. Praha: NIPOS, 2012.Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.
- Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.
- Mužík, J. Andragogická didaktika. Praha: CODEX Bohemia, 1998.
- Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998.
- Polzerová, Eva. Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy: (Průprava dětí mladšího školního věku). Praha: ARTAMA-NIPOS, 1995.
- Průcha, J.; Walterová, E.; Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001.
- Rellichová, Ludmila. Taneční tvorba pro děti a s dětmi: ukázky taneční tvorby jako výsledku výchovně vzdělávacího procesu. Praha: NIPOS, 2009.
- Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007.
- Švandová, Lenka. Taneční výchova pro předškolní děti. Praha: NIPOS, 2007.
- Švandová, Lenka; Mojdl, Edgar. Tvořivé taneční hry s hudebním doprovodem. Praha: NIPOS, 2011.
- Turba, Ctibor. Cirkus Alfred. Praha: Divadlo Alfred 2006.
- Tufnell, Miranda, Crickmay, Chris. Tělo, prostor, představa. Praha: NAMU, 2020.
- Vališová, A., Kasíková, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007.
- Záděrová-Kytýřová, Markéta. Základy taneční gymnastiky. Praha: SPN, 1980.
Literatura v angličtině:
- Barba, E., Savarese, N. and col: A Dictionary of Theatre Anthropology. London, NY: Routledge, 1999.
- Boorman, Joyce. Creative Dance in Grades Four to Six. Ontario: The Hunter Rose Company Limited, 1971.
- Boorman, Joyce. Creative Dance in the First Three Grades. Ontario: The Hunter Rose Company Limited, 1969.
- Brook, Peter. Empty Space: A Book About the Theatre: Deadly, Holy, Rough, Immediate. Scribner, 1995.
- Brook, Peter. The Empty Space. New York: Penguin Books, 2008.
- Brook, Peter. There Are No Secrets: Thoughts on Acting and Theatre. London: Bloomsbury, 2015.
- Buckwalter, Melinda. Composing While Dancing, an improviserś companion. Wisconsin: The University of Wisconsin Press, 2010.
- Burt, Ramsay. Judson Dance Theatre, Performative Traces. New York: Routledge, 2006.
- Chekhov, Michail. The path of the Actor. London: Routledge, 2005.
- Chekhov, Michael. To the Actor: On the Technique of Acting. London: Martino Fine Book, 2014.
- Cohen, Bonnie Bainbridge. Sensing, Feeling, Action. USA: Contact Editions, 1993.
- Cooper, Ann, ed. Taken by surprise, A dance improvisation reader. Middletown: Wesleyan University Press, 2003. Donnellan, Declan. The Actor and the Target. London: Nick Hern Books, 2005.
- Feldenkrais, Moshe. Awareness Through Movement. New York: Harper Collins Publishers, 1990.
- Forsythe, William. Practice of Choreography, It Starts From Any Point. New York: Routledge, 2011.
- Franclin, Eric. Dance Imagery for Technique and Performence, USA: Human Kinetics, 1996.
- Hartley, Linda. Wisdom of the Body Moving, An Introduction to Body-Mind Centering. Berkeley, CA: North Atlantic Books, 1995.
- Hodge, Alison, ed. Twentieth Century Actor Training. New York, London: Routledge, 2002.
- Innes, Christopher. Avant-garde Theatre. NY, London: Routledge, 1993.
- Mitter, Shomit. Systems of Rehearsal. Stanislavsky, Brecht, Grotowski and Brook. London, NY: Routledge, 1992.
- Newlove, Jean. Laban for Actors and Dancers. London: Routledge, 1993.
- Lecoq, Jacques. Theatre of Movement and Gesture. London: Routledge, 2006.
- Lecoq, Jacques. The Moving Body – Teaching Creative Theatre. New York: Routledge, 2002.
- Long, Raymond. The Key Muscles of Yoga. Banfha Yoga Publications LLC, 2006.
- Long, Raymond. The Key Poses of Yoga. Banfha Yoga Publications LLC, 2008.
- Paxton, Steve. Gravity. Belgium: Graphius, 2018.
- Reeve, Justine. Dance Improvisations. USA: Human Kinetics, 2011.
- Reeves, Geoffrey. Peter Brook. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.
- Roose-Evans, James. Experimental Theatre from Stanislavsky to Peter Brook. London: Routledge, 2001.
- Stanislavsky, K.S. An Actor Prepares. New York: Routledge, 1989.
- Steinman, Louise. The Knowing Body. Berkeley, CA: North Atlantic Books, 1986.
- Tufnell, Miranda, Crickmay, Chris. Body, space, image: notes towards improvisation and performance. Hampshire: Dance books, 2003.
- The Great European Stage Directors: Brook, Grotowski, Barba. London, NY: Methuen Drama, 2019.
- Zarrilli, P. Psychophysical Acting, an intercultural approach after Stanislavski, London: Routledge, 2009.
Hodnoticí metody a kritéria
Praktická účast na seminářích a dílnách (docházka 70%), průběžné písemné reflexe, na konci semestru účast na klauzurách a psaná reflexe.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 14:05–15:35 | Jana NOVORYTOVÁ | Velký taneční sál Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (povinný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (povinný předmět)