Výchova k řeči 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202VPB3 | zápočet | 1 | 1 hodiny výuky týdně (45 minut), 16 až 21 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Michal ČUNDERLE, Markéta POTUŽÁKOVÁ
Obsah
Systematická práce z hodiny na hodinu a intenzivní domácí příprava na vybraném textu, popř. vybraných textech.
Vše v návaznosti na Přednes a jeho pedagogika 2 dle individuálních dispozic.
Výsledky učení
- Poznávat svou mluvenou řeč a zacházet s ní.
- Poznávat mluvenou češtinu a zacházet s ní.
- Učit se poslouchat a slyšet.
- Učit se mluvit po smyslu a logice věci.
- Učit se mluvit s výrazem a výrazně.
- Učit se mluvit k někomu (i k sobě).
Vše na základě vhodně vybraných textů převážně české provenience.
Vše v návaznosti na Přednes a jeho pedagogika 2 dle individuálních dispozic.
Předpoklady a další požadavky
- Schopnost funkčního slyšení řeči a schopnost funkční tvorby řeči.
- Komunikativnost.
- Zájem o věc.
- Základní talentové a vzdělanostní předpoklady.
- Návaznost na Přednes a jeho pedagogika 2.
Literatura
Brecht, Bertolt: O nerýmované lyrice s nepravidelnými rytmy. In týž: Myšlenky. 1. vydání. Praha: Československý spisovatel, 1958.
Červinka, Josef: Kýč v uměleckém přednesu. In Slyšet se navzájem (ed. Vladimír Justl). 1. vydání. Praha: Orbis, 1966.
Čunderle, Michal: O řeči. 1. vydání. Praha: Brkola, 2012.
Čunderle, Michal: Dialogy řeči. 1. vydání. Praha: Brkola, 2013.
Hlas, mluva, řeč / Řeč, mluva, hlas. Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU, 2006.
Frynta, Emanuel: Zastřená tvář poezie. 1. vydání. Praha: Nakladatelství Franze Kafky 1993. Totéž in Frynta, Emanuel: Eseje. 1. vydání. Praha: Torst, 2013. (Zvl. eseje Odsouzeni k poezii, Hospodská historka, Zaříkadla, K čemu je verš, Slovesná umění a kniha)
Potužáková, Markéta: Psáno ústy, čteno ušima. 1. vydání. Praha: Brkola, 2013.
Pulicarová, Irena: K naplněnému sdělení. 1. vydání Praha: Brkola, 2014.
Rut, Přemysl: Parlando cantabile. 1. vydání. Praha: Brkola, 2017.
Sacks, Oliver: Muž, který si pletl manželku s kloboukem. 1. vydání. Praha: Mladá fronta 1993. 2. a 3. vydání. Praha: Dybbuk, 2008 a 2015.
Téměř vždycky trapným dojmem. (eds. Potužáková, Markéta a Rut, Přemysl) 1. vydání. Praha: NAMU, 2018.
Válková, Libuše, a Vyskočilová, Eva: Hlas individuality, psychosomatické pojetí hlasové výchovy. 1. vydání. Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví, KATaP DAMU, 2005.
Vyskočil, Ivan a kol.: Dialogické jednání s vnitřním partnerem. 1. vydání. Brno: JAMU, 2005. 2 vydání. Praha: Brkola, 2012.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
- aktivity na seminářích,
- prezence (75%),
- klauzur,
- a rozpravy nad doporučenou četbou.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 13:30–15:00 | Michal ČUNDERLE | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | ||
St | 12:00–13:30 | Michal ČUNDERLE | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (povinný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (povinný předmět)