Dějiny scénografie 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203DSI1 | zápočet | 5 | 3 hodiny výuky týdně (45 minut), 98 až 123 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cílem je seznámit studenty s historií divadelní (případně filmové) scénografie na evropském kontinentu, jejími nejvýznamnějšími etapami a osobnostmi a vlivem na scénografii na českém území. Obeznámit studenty s metodami, jež se využívaly při utváření scénického prostoru a ozřejmit jejich principy (technické, architektonické, výtvarné, světelné). Důraz kladen zvláště na avantgardní scénografii 1. pol. 20. století, scénografii 2. poloviny 20. století, na výstavy Pražské Quadriennale 1967-2015.
Témata seminárních prací se vztahují ke klíčovým etapám vývoje scénografie a nejvýraznějším evropským osobnostem 1. a 2. poloviny 20. století (expresionismus, futurismus, kubismus, konstruktivismus, funkcionalismus, surrealismus) ve scénografii a ve výtvarném umění.
Výsledky učení
Absolvent tohoto semestru si umí najít relevantní literaturu k tématu, umí samostatně vypracovat prezentaci historického scénografického jevu, umí popsat metody při vytváření scénického prostoru a zařadit je do historické epochy.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Literatura:
Die Russische Avantgarde und die Bühne 1890-1930. Schleswig-Holsteinisches Landesmuseum: Schleswig, 1991.
El teatro de los pintores en la Europa de las vanguardias [Catálogo de la exposición, MNCARS]. ALDEASA: Madrid, 2000. ISBN 978-84-8003-202-5.
BELLI, Gabriella a VACCARINO, Elisa Guzzo (ed.). Le Danza delle Avanguardie: dipinti, scene e costumi, da Degas a Picasso, da Matisse a Keith Haring. Milano: Skira, 2005. ISBN 978-88-7624-546-6.
Oskar Schlemmer: 1888–1943; das Stuttgarter theatralische Abenteuer 1921; eine Dokumentation des Stuttgarter Theaterskandals und der Zusammenarbeit Oskar Schlemmers mit Paul Hindemith; [eine Ausstellung der Städtischen Galerie Böblingen, 29. November 1988 bis 8. Januar 1989]. Ed. Hans-Dieter Mück. Böblingen: Städtische Galerie Böblingen, 1988.
PŁAŻEWSKI, Jerzy a TABERY, Karel (ed.). Dějiny filmu 1895-2005. Překlad Karel Tabery. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1689-8.
RIBI, Hana. Edward Gordon Craig – figura a abstrakce: Craigovy divadelní vize a Schweizerisches Marionettentheater: sbírka Edwarda Gordona Craiga, Museum für Gestaltung Zürich. Praha: AMU, 2008. ISBN 978-80-7331-138-4.
THOMPSON, Kristin a BORDWELL, David. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. Překlad Helena Bendová. Praha: Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-207-7.
+
Katalogy Pražského Quadriennale 1967-2015
Hodnoticí metody a kritéria
75% účast na přednáškách a seminářích, samostatná tvorba seminární práce a její prezentace (cca 10 stran textu)
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Pá | 13:00–14:00 | Vlasta KOUBSKÁ | Atelier filmové scénografie Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie - Divadelní scénografie (M.A.) (povinný předmět)
- Scénografie - Filmová scénografie (M.A.) (povinný předmět)
- Scénografie - Kostým a maska (M.A.) (povinný předmět)