Myšlení o divadle 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
204MOD1 | zápočet | 1 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 7 až 12 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
- Mediální povaha divadla a zdroje “mediálního myšlení v české teorii divadla”.
- Pojem divák, diváctví.
- Interakce, zpětnovazební komunikace, kontakt, kontaktnost, komunikace komunikací o komunikaci (Etlík, Fischer-Lichte, Osolsobě, Vostrý).
- Obrat v myšlení o divadle formulovaný na přelomu tisíciletí (ontologický princip v divadelním umění - Etlík, performativita - Fischer-Lichte ad.)
- Mukařovského typologie funkcí.
- Dichotomie umění-skutečnost.
Výsledky učení
- Seznámit posluchače se současným myšlením o divadle s důrazem na vymezení specifické mediální povahy divadla.
- Seznámit posluchače s českou tradicí divadelní teorie v celé její šíři a zároveň je poučit o elementárních teatrologických pojmech. To vše samozřejmě uvádět v souvislostech současného vývoje obecné teorie umění a estetiky, a také v kontextu s nejrůznějšími metodologickými školami a divadelně-vědními trendy v zahraničí.
- Pěstovat schopnost studenta interpretovat současnou divadelní tvorbu s přesahem k jiným mediálním oblastem.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání předmětu.
Literatura
ETLÍK, Jaroslav. Divadlo jako zakoušení: Vztah noetického a ontologického principu v divadelním umění. Divadelní revue 10, č. 1, 1999, s. 3-30. ISSN: 0862-5409.
ETLÍK, Jaroslav. Termíny k dohodnutí. In: KLÍMA, Miloslav, ed. Divadlo a interakce I. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2006, s. 13-26. ISBN: 80-86102-51-3.
FISCHER-LICHTE, Erika, ROSELT, Jens. Přitažlivost okamžiku – představení, performance, performativ a performativnost jako teatrologické pojmy. In: Souřadnice a kontexty divadla: Antologie současné německé divadelní teorie. Ed. Jan Roubal. Praha: Divadelní Ústav, 2005, s. 147-154. ISBN: 80-7008-189-9.
JODOROWSKY, Alejandro. Psychomagie: nástin panické terapie. Vyd. 1. Praha: Malvern, 2015. 342 s. ISBN 978-80-7530-012-6
MUKAŘOVSKÝ, Jan. Místo estetické funkce mezi ostatními. In: Studie z estetiky. Ed. Květoslav Chvatík, Felix Vodička. Praha: Odeon, 1966, s. 65-73.
PŠENIČKA, Martin. Nejen k postdramatickému konceptu Hanse-Thiese Lehmanna. Divadelní revue 21, 2010, č. 1, s. 28-49. ISSN: 0862-5409
Hodnoticí metody a kritéria
- Příprava na semináře (20 % klasifikace),
- minimálně 80% docházka a aktivita na seminářích (60 % klasifikace),
- závěrečná ústní zkouška - kolokvium, které prověří schopnost studentů/studentek pojmenovat specifickou mediální povahu divadla (20 % klasifikace).
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 13:00–14:30 | Vít NEZNAL | Učebna teorie Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (volitelný předmět)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)