Umění místa 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
204UMM1 | zápočet | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Studium praktické i teoretické orientace v prostoru v divadelních i nedivadelních prostředích a souvislostech.
Cíle studia:
- V magisterském studiu zvolený pedagog především pomáhá svou empirií studentovi nalézt jeho vlastní scénografický a výtvarný názor a současně je mu praktickým rádcem při realizaci projektu, s kterým se student uchází o magisterské studium.
- Výchozím modulem je tělo a hmota v kompilaci biomechaniky v architektuře. Pohyb, zastavení a plynulost. Rozměr časoprostoru. Čas na akci, rozmyšlenou, čas na reakci. Čas akceleraci, čas na spočinutí, čas na odchod.
- Předmět má v úmyslu přesáhnout divadelní tvorbou k jiným profesím a dovednostem. Proto do alternativní pohledu na náplň magisterského studia vkládá metodiky nejen z architektury a sociologie a psychologie prostoru, ale také praktickou zkušenost z aplikované scénografie v netradičních nedivadelních prostorech a z filmové architektury (architektonické moduly-tvary a kinetika prostoru různé druhy-spektrum vizuálních kodu ve veřejném prostředí, logistika přístupu k místu). Během studia se lze potkat s odbornostmi a odborníky nejen z oblasti divadla, výtvarného umění, designu a architektury, ale i z oblasti sociologie, medicíny a náboženství.
- Nedílnou součásti je praktická schopnost exkurzů k objektům, do prostor v různém komunikačním kódu.
- Studium je praktickým zkušenostním, mobilním ateliérem pro různé scénické události a řešení.
Osnova:
- Jednotlivá zadání a postupy se vážou na konkrétní magisterský projekt a okruh problémů s ním spojených. Plán výuky se vypracovává individuálně podle potřeby ve spolupráci pedagoga se studentem.
Výsledky učení
Absolvent předmětu:
- získá stručný přehled o obsahu fenoménu site specific v historickém i geografickém horizontu,
- je seznámen s typem divadla, vhodným pro krátkodobé i dlouhodobé projekty - tvůrčí dílny, umělecké rezidence a intervence,
- je schopen využití kreativní iniciativy dalších studentů na vlastných a nebo společných projektech přímo v pratických a skutečných podmínkách dané lokality,
- dokáže efektivně pracovat v tvůrčím týmu,
- je schopen interpretace objektu ne pro estetickou hodnotu, ale pro komunikaci ve společnosti a se společností.
Předpoklady a další požadavky
- Schopnost kreativity.
- Schopnost výtvarného nebo dramatického výrazu.
- Schopnost technického záznamu (foto, audio, video).
- Prostorové cítění, dramaturgiká habilita a koncepční uvažování.
- Schopnost komunikace v tvůrčím kolektivu.
Literatura
Kazimierz Braun - Divadelní prostor
On the Beaten Track: Tourism, Art and Place (1999)
The Lure of the Local: Sense of Place in a Multicentered Society (1997)
Venkov / města / média (Sociologické nakladatelství, 1998)
Kaye Nick - Site Specific Art: Performance, Place and Documentation
Václav Cílek - Krajiny vnitřní a vnější
Václav Cílek - Makom - Kniha míst
Frágner B.: Odložené továrny, Praha 1984
Atelier d´architekture Matador: La Maison Folie, Bruxelles 2002
LOFT Publication Collectiv: Industrial Chick - Reconverting Spaces, Savigliano 2006
Claudine Dussollier: In Situ - European Artist on the Road, Vic-la-Gardilole 2006
Helen Searing: Art Spaces - The Architecture of four Tates, London 2004
Hodnoticí metody a kritéria
- Realizovaný úkol.
- Účast na kolokviu.
- Koncept projektu.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramaturgie alternativního a loutkového divadla (M.A.) (volitelný předmět)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (M.A.) (volitelný předmět)
- Režie alternativního a loutkového divadla (M.A.) (volitelný předmět)
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (M.A.) (volitelný předmět)