Dějiny světového a českého divadla 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205DDBK4 | zkouška | 4 | 10 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 93 až 113 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět zprostředkovává jak hlavní etapy vývoje českého i světového divadla, tak proměny divadelního jazyka od počátků po současnost. Cílem je pojmenovat podstatu a proměny divadla a divadelnosti v zrcadle vybraných dramat z různých kulturních etap a okruhů, vnímat divadlo a drama jako zpráva o vztahu člověka k sobě, ke společnosti a ke světu v historických souvislostech, sledovat antropologicky universální i kulturně a sociálně podmíněné funkce divadla v zrcadle dramatu a vnímat esteticky a sociálně specifické prvky a funkce divadla v historických kontextech. Cílem předmětu je také vytvořit společný diskurz, který vychází z nejednotného základu studentů přicházejících s různou vědomostní a zkušenostní základnou.
Předmět je koncipován jako pětisemestrální.
Tematické okruhy:
- Realismu.
- Charakteristika uměleckého směru, reakce na romantismus, myšlenková východiska, realismus v divadle a dramatu (inscenační konvence).
- Moderna.
- Přelom 19.-20. století, tzv. fin de siecle, od realismu k naturalismu, pojem moderna, nástup moderních uměleckých směrů.
- Symbolismus a naturalismus v divadle a dramatu (vznik „svobodných divadel Freie Bühne, Theatre Libre, MCHT).
- Reflexe moderních směrů ve světové a české dramatice.
- Avantgarda:
- Pojem avantgarda v umění, nové vnímání divadelní reality.
- Ruská avantgarda: Mejerchold, Tairov, Vachtangov, nové přístupy k herectví a režii.
- Francouzská avantgarda (Kartel, Copeau, Artaud).
- Česká avantgarda (Osvobozené divadlo, Honzl, Frejka, Burian).
Výsledky učení
Student:
- charakterizuje období historie divadelní kultury, zná hlavní představitele, tvůrce, jejich dílo, na základě studia jejich děl a vlastní četby charakterizuje jejich dílo v kontextu vývoje,
- vyčte z dramatu autorské strategie a tvůrčí postupy a srovnává je,
- pojmenuje přesahy vybraných her a divadelních konvencí do současného divadla, pojmenuje aktuálnost dějin divadla,
- vnímá divadlo a dějiny divadla jako nástroj kultivace myšlení a kritického myšlení (divadlo jako reflexe společenské situace), pojmenuje didaktický rozměr dějin divadla a dramatických textů pro dramatickou výchovu,
- orientuje se v různých způsobech provozování divadla a inscenační praxe, v proměnách funkcí divadla a divadelního autorství,
- studenti si vytváří významovou síť- mapu divadelní kultury,
- formuluje svůj kritický názor a pokládá dotazy.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- BROCKETT, Oscar G. Dějiny divadla. Přel. Milan Lukeš a Zdena Benešová. Praha: Nakladatelství Lidové noviny; Praha: Divadelní ústav, 1999. 948 s. Přel. z: History of the Theatre [1968, 1999]. ISBN 80-7008-096-5 (Divadelní ústav). 80-7106-364-9 (Lidové noviny). (vybrané kapitoly)
- CÍSAŘ, Jan. Přehled dějin českého divadla. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2006. ISBN 80-7331-072-4.
- CRAIG, Edward Gordon. O divadelním umění. Praha: Institut umění - Divadelní ústav, 2006. ISBN 80-7008-204-6.
- FISCHER-LICHTE, Erika. Dejiny drámy : epochy identity v divadle od antiky po súčasnosť. 1. vyd. Bratislava: Divadelný ústav, 2003. 520 s. ISBN 80-88987-47-4 (váz.). (vybrané kapitoly)
- HYVNAR, Jan. Francouzská divadelní reforma: od Antoina k Artaudovi. Praha: Pražská scéna, 1996. ISBN 80-901671-7-9.
- HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle: k divadelním reformám 20. století. Praha: KANT - Karel Kerlický, Akademie múzických umění v Praze, 2011. ISBN 978-80-7437-060-1.
- LINDOVSKÁ, Nadežda. Od Antona Čechova po Michaila Čechova: pohľady do dejín ruského divadla a drámy : A. Čechov, K. Stanislavskij, V. Nemirovič-Dančenko, V. Mejerchod, A. Blok, V. Ivanov, A. Tairov, M. Bulgakov, V. Majakovskij, S. Ejzenštejn, J. Vachtangov, M. Čechov. Bratislava: Vysoká škola múzických umení Bratislava. Divadelná fakulta, 2012. ISBN 978-80-89439-16-4.
- Zadané hry v dostupných překladech
Doporučená literatura:
- CARLSON, Marvin A. Dejiny divadelných teórií. 1. vyd. Bratislava: Divadelný ústav, 2006. 447 s. ISBN 80-88987-23-7.
- PAVIS, Patrice. Divadelní slovník: slovník divadelních pojmů. Přel. Daniela Jobertová. Praha: Divadelní ústav, 2003. s. 496. Přel. z: Dictionnaire du Théâtre [1996]. ISBN 80-7008-157-0.
- SCHERHAUFER, Peter. Čítanka z dejín divadelnej réžie. II, Od Goetheho a Schillera po Reinhardta. [1. vyd.]. Bratislava: Národné divadelné centrum, 1998. 326 s. ISBN 80-85455-75-7.
- SCHERHAUFER, Peter. Čítanka z dejín divadelnej réžie. III, Od futuristov po Ejzenštejna. Bratislava: Divadelný ústav, 1999. 368 s. ISBN 80-88987-02-4.
- SCHERHAUFER, Peter. Čítanka z dejín divadelnej réžie. Od Artauda po Brooka. 1. vydanie. Bratislava: Divadelný ústav, [2007], ©2007. 467 stran. Svetové divadlo. ISBN 978-80-88987-90-1.
- CÍSAŘ, Jan. Vývoj divadelního jazyka. Vyd. 1. České Budějovice: Krajské kulturní středisko, 1990. 131 s. ISBN 80-85028-36-0.
Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška formou společného kolokvia - výklad ke konkrétnímu tématu, docházka min. 75 % a aktivní účast v diskusích na seminářích.
Během semestru se vyžaduje samostatná četba, obecná znalost české a světové literatury a dramatické literatury zvlášť, schopnost reflexe, analýzy a interpretace.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské kombinované (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)