Divadelní lektorství
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205DIVL | zápočet | 2 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět si klade za cíl zorientovat studenty v možnostech lektorské práce v uměleckých institucích. Zejména se soustředí na oblast divadelního umění, porovnává ji však se situací lektorské práce v galeriích, muzeích, kinech, koncertních síních a dalších institucích. Práce v semináři probíhá zejména formou praktických úkolů, sledování videonahrávek, náslechů a následných diskusí.
Tematické okruhy:
- Vývoj lektorské práce v Čechách i v zahraničí.
- Základních metody a techniky lektorské práce.
- Analýza videonahrávek a náslechů lektorských programů.
- Principy výstavby lektorského programu a tvorba koncepce lektorské práce podle potřeb konkrétní instituce.
Výsledky učení
Student:
- definuje specifika lektorské práce, její cíle, možnosti a omezení, zejména ve srovnání s pravidelnou umělecko-pedagogickou prací se skupinou;
- orientuje se v aktuální situaci lektorské práce v České republice i v zahraničí;
- ovládá základní metody přípravy dětí na představení a jeho následné reflexe;
- analyzuje koncepci lektorských programů v různých institucích;
- kriticky posuzuje zhlédnutý/absolvovaný lektorský program s pozorností k jeho metodám, výstavbě i práci lektora.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- Cesty ke spolupráci divadel a škol v českém a německém kontextu. Sborník příspěvků, které zazněly na sympoziu o divadelním lektorství. [online] Ateliér pro děti a mládež při Národním divadle Moravskoslezském ve spolupráci s Národním divadlem Moravskoslezským: Ostrava 2014. Dostupný z https://issuu.com/ndmostrava/docs/sbornik_sympozium_2014
- FULKOVÁ, Marie, HAJDUŠKOVÁ, Lucie a SEHNALÍKOVÁ, Vladimíra. Galerijní a muzejní edukace 1. Vlastní cestou k umění. Praha: Karlova univerzita v Praze a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012.
- FULKOVÁ, Marie, JAKUBCOVÁ, Lucie, KITZBERGEROVÁ, Leonora a SEHNALÍKOVÁ, Vladimíra. Galerijní a muzejní edukace 2. Umění a kultura ve školním kontextu – učení z umění. Praha: Karlova univerzita v Praze a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013.
- ŠOBÁŇ, Marek. Poznávací procesy dětského návštěvníka v expozici výtvarného umění. Olomouc, 2016. Disertační práce. Univerzita Palackého v Olomouci Pedagogická fakulta. Dostupné také z: http://theses.cz/id/hcq786/definitivni_prace__autoref..pdf
- ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 140 s. Monografie. ISBN 978-80-244-3003-4.
Doporučená literatura:
- BRABCOVÁ, Alexandra ed. Brána muzea otevřená. Náchod: nakladatelství JUKO ve spolupráci s Nadací Open Society Fund Praha, 2003. 583 s.
- DEML, Jakub, HANUS, Lukáš a LIŠKOVÁ, Magdaléna. Re:Publikum. Možnosti spolupráce s publikem ve 21. stol. Praha: Institut umění - Divadelní ústav, 2013. 66 s. Dostupný z: https://prospero.divadlo.cz/e-publikace-ke-stazeni/re-publikum-moznosti-posluprace-s-publikem-ve-21-stoleti/
- Dolák, Jan et al. Základy muzejní pedagogiky: studijní texty. Brno: Moravské zemské muzeum, Metodické centrum muzejní pedagogiky, 2014. 103 stran. ISBN 978-80-7028-441-4.
- FALK, John Howard a DIERKING, Lynn Diane. 2000. Learning from Museums: Visitor Experiences and the Making of Meaning. Rowman & Littlefield, 272 s. ISBN 0-742-50-295- 3.
- FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Praha Jinočany: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7
- FRIEDLOVÁ, Martina. Umění: prostor pro život a hru. Animátor umění. Vyd.1. Olomouc: Univerzita Palackého Olomouc, 2008. s. 11-54. ISBN 978-80-244-1995-4.
- GRECMANOVÁ, Helena, HOLOUŠOVÁ, Drahomíra a Eva URBANOVSKÁ. Obecná pedagogika I. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998. 231 s. ISBN 80-85783-20-7.
- HERZ, Rebecca. What does a museum educator do? (And do we need them?) [online]. 2014 [cit. 2014-11-10]. Dostupné z: https://museumquestions.com/2014/07/23/what-does-a-museum-educator-do-and-do-we-need-them/
- HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění: poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. Brno: CERM, 1998. 142 s., 12 s. obr. příl. ISBN 80-7204-084-7.
- HORÁČEK, Martin, MYSLIVEČKOVÁ, Hana, ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní pedagogika dnes: Sborník příspěvků z mezinárodní konference pořádané katedrou výtvarné výchovy PdF UP v Olomouci dne 6. 5. 2008. Vyd.1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. s. 45 - 47. ISBN 978-80-244-1993-0.
- HRNEČKOVÁ, Anna. Cokoli, co přinese do Národní galerie život… Mozaika o dramatické výchově v Národní galerii v Praze (a o jedné pozoruhodné knize). Tvořivá dramatika. 2014, roč. XXV, č. 1 (71). ISSN 1211-8001
- HRNEČKOVÁ, Anna. Labyrint očima dětí. Mode: Komenský. Tvořivá dramatika. 2016, roč. XXVII, č. 1 (77). ISSN 1211-8001
- HRNEČKOVÁ, Anna. Současná galerijní edukace v České republice. Tvořivá dramatika. 2017, roč. XXVIII, č. 3 (83). ISSN 1211-8001
- JAGOŠOVÁ, Lucie, JŮVA, Vladimír a MRÁZOVÁ, Lenka. Muzejní pedagogika: metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno: Paido, 2010. 298 s. ISBN 978-80- 7315-207-9.
- JANÍK, Tomáš et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 434 s. ISBN 978-80-210-6349-5.
- LIESSMANN, Konrad Paul. Universum věcí: k estetice každodennosti. Praha: Academia, 2012. 137 s. ISBN 978-80-200- 2060-4.
- LORD, Gail a LORD, Barry ed. Manual of Museum Planning: Sustainable Space, Facilities, and Operations. Oxford: Altamira Press, 2012. 462 s. ISBN 0-7425-0406-9.
- MITCHELL, W. J. T. Vizuální gramotnost nebo gramotnostní vizuálnost. [online] Dostupný z: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/3021/VIZUALNIGRAMOTNOSTNEBOGRAMOTNOSTNIVIZUALNOST.html
- O'TOOLE, John, ADAMS, Ricci-Jane, ADERSON, Michael, BURTON, Bruce a EWING, Robyn. Young Audiences, Theatre and the Cultural Conversation. 2013. ISBN: 978-94-007-7608-1
- OUHRABKOVÁ, Daniela. Divadelní lektor u profesionálního divadla. Brno, 2007. Diplomová práce. 74 s. Janáčkova akademie múzických umění. Divadelní fakulta. Ateliér divadlo a výchova.
- PASCH, Marvin et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
- PEREGRIN, Jaroslav. Význam a struktura. Praha: OIKOYMENH, 1999. ISBN 80-86005-93-3.
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2006. 380 s. ISBN 80-7367-172-7.
- PEŠKOVÁ, Jitka. Vzdělávací strategie Jihočeského muzea v Českých Budějovicích. Brno: Masarykova univerzita, 2013. Diplomová práce. Filozofická fakulta, Ústav archeologie a muzeologie.
- PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. 395 s. ISBN 978-80- 262-0403-9.
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. 322 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247- 1821-7.
- SLAVÍK, Jan. 2015. Artefiletika – příležitost pro expresi v dialogu teorie a praxe. Kultura, umění a výchova. 3(1) ISSN 2336-1824. Dostupné z: http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualnicislo&casopis=8&clanek=92.
- SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.
- ŠOBÁŇ, Marek. Cesta do obrazu a zase zpátky. In ASSENZA, Dora. Kreativita ve škole 7. díl. Vyd. 1. Olomouc: A & M Publishing, 2007. s. 329-346. ISBN 978-80-903-654-6-9.
- ŠOBÁŇ, Marek. Edukační a animační programy muzea. In JAKUBEC, Ondřej; ZATLOUKAL, Pavel. Arcidiecézní muzeum Olomouc. Vyd.1. Olomouc: Muzeum umění Olomouc, 2009. s. 121-122. ISBN 978-80-87149-21-8.
- ŠOBÁŇOVÁ, Petra a ČAPKOVÁ Michaela Johnová. Plánování edukačních aktivit v muzeu: od strategického plánu k přípravě edukačního programu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 117 s. ISBN 978-80-244-4626-4.
- ŠOBÁŇOVÁ, Petra a kol. Užitečná symbióza. Olomouc: Saublau, 2013. 191 s. Monografie. ISBN 978-80-904512-1-6.
- ŠOBÁŇOVÁ, Petra et al. Vzdělávací obsah v muzejní edukaci. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 221 s. ISBN 978-80-244-4625-7.
- ŠOBÁŇOVÁ, Petra et al. Muzeum versus digitální éra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 264 s. ISBN 978- 80-244-5023-0.
- ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Cíle vzdělávacích aktivit v kontextu muzejního plánování, Museology & Cultural Heritage/Muzeologia a kulturne dedicstvo. 2014, 2(1) 41–56. ISSN 1339-2204.
- ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. 155 s. ISBN 978-80-247-4100-0.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě plnění dílčích písemných i praktických úkolů a závěrečné písemné analýzy zhlédnutého/absolvovaného lektorského programu v rozsahu minimálně 5 normostran. Je požadována minimální účast na kurzu 75%.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté prezenční magisterské (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)