Divadelní projekt II
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205DPPRB | zkouška | 4 | 60 hodiny DÍLEN za celý semestr (45 minut), 55 až 75 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Projekt „epického“ divadla
Výchozím bodem tohoto integrujícího projektu je literární text s výrazným dramatickým obsahem a divadelním potenciálem. Práce vychází z vědomostí a dovedností, nabytých v Divadelním projektu I a rozvíjí je dále na složitějším výchozím materiálu a v podmínkách ansámblové spolupráce.
Zadání práce probíhá tak, aby byl poskytnut dostatečný prostor pro samostatnou dramaturgickou a dramaturgicko-režijní práci studentů – jejich úkolem je vybrat z okruhu nabídnutých textů či textů, jež sami nalezli, odpovídající text a zpracovat písemně základní inscenační představu. Inscenační představa by měla směřovat k využití divadelní znakovosti a metaforičnosti, k níž byli studenti v předchozí práci vedeni, a v maximální míře otvírá prostor pro tvůrčí aktivitu posluchačů.
V tomto projektu si posluchači prohlubují praktické zkušenosti se zákonitostmi divadelní práce ve všech složkách včetně dramaturgické a režijní. Cílem práce je vytvořit kratší divadelní tvar, příp. tvary, který bude v návaznosti na předchozí zkušenosti dále specificky rozvíjet jevištní tvořivost a obrazivost studentů a podporovat jejich tvůrčí sebevědomí, směřující ke schopnosti samostatné tvůrčí práce na divadelním tvaru.
V případě potřeby může dojít k propojení předmětů Základy dramaturgie 3, Herecká výchova a metodika herecké práce 2 a Scénická hudba 1. Míra propojení těchto předmětů s divadelním projektem je dána charakterem látky, typem projektu i složením skupiny a jejími potřebami.
Tématické okruhy
- Dramaturgické úvahy zohledňující dispozice a zájmy dané skupiny i jednotlivců, materiálové možnosti a podmínky práce; volba látky a tématu.
- Hledání a tvorba dramaturgicko-režijní koncepce.
- Hledání inscenačních prostředků. Tvorba scénograficko-režijní koncepce.
- Ověřování zvolených principů v prostoru.
- Práce v prostoru, hledání a zkoušení hereckých prostředků, fixování jevištního tvaru.
Výsledky učení
Student:
- připraví a vytvoří vlastní krátký skupinový divadelní tvar,
- zkušenosti z vlastní tvorby transformuje do didaktické zkušenosti, vyvozuje principy jevištní tvorby při vedení skupiny.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- CÍSAŘ, Jan. Základy činoherní režie. Vyd. 1. Praha: Horizont, 1984. 136 s. • fotogr.
- ČECHOV, Michail Aleksandrovič. Hercova cesta / O herecké technice. Vydání druhé, první společné vydání v nakladatelství KANT. Praha: KANT - Karel Kerlický pro AMU, 2017. 254 stran. ISBN 978-80-7437-241-4 • ilustrace, portréty
- DONNELLAN, Declan. Herec a jeho cíl. Praha: Brkola, 2007. 247 s. ISBN 978-80-903842-1-7.
- EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. O stavbě uměleckého díla. Přel. Jiří Taufer a Lubomír Linhart. Praha: Československý spisovatel, 1963. 124 s.
- KOLÁR, Erik. 100 + 1 kapitola o režii loutkových her. 2. vyd. Praha: SKKS, 1980. 256 s.
- PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku, aneb, O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. Vyd. 2., upr. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2011. 133 s. ISBN 978-80-7068-005-6 (brož.) • il., portréty
- VOSTRÝ, Jaroslav. Režie je umění. Praha: DAMU, 2001. 276 s. ISBN 80-85883-93-7.
Doporučená literatura:
- SCHERHAUFER, Peter. Čítanka z dejín divadelnej réžie. I, Od neandertálca po Meiningenčanov. [1. vyd.]. Bratislava: Národné divadelné centrum, 1998. 367 s. ISBN 80-85455-74-9.
- SCHERHAUFER, Peter. Čítanka z dejín divadelnej réžie. II, Od Goetheho a Schillera po Reinhardta. [1. vyd.]. Bratislava: Národné divadelné centrum, 1998. 326 s. ISBN 80-85455-75-7.
- SCHERHAUFER, Peter. Čítanka z dejín divadelnej réžie. III, Od futuristov po Ejzenštejna. Bratislava: Divadelný ústav, 1999. 368 s. ISBN 80-88987-02-4.
Hodnoticí metody a kritéria
Předmět je završen prezentací kratšího divadelního tvaru či tvarů v rámci klauzur katedry.
Další požadavky na studenta: předem připravená základní textová podoba projektu a výchozí dramaturgicko-režijní koncepce, kterou je v případě potřeby možné konzultovat s vyučujícími předmětu Základy dramaturgie 3.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (povinný předmět hlavní)