Dramatická výchova se specifickými skupinami - Dospělí a senioři
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205DVSSD | zápočet | 3 | 3 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 48 až 63 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Kurz nabízí studentům praktický, teoretický i metodický vhled do práce se specifickými skupinami dospělých a seniorů. Důraz je kladen na metody a techniky analýzy potřeb skupiny a reflexe a dokumentace vlastního projektu s cílovou skupinou. Zjištěné závěry práce studenti představí na závěrečném kolokviu. V rámci výuky jsou studenti vedeni k participativním postupům práce respektujícím a podporujícím potřeby a cíle skupiny. Praktické zkušenosti jsou zasazovány do kontextu současného vývoje dramatickovýchovné práce s dospělými a seniory a to mimo jiné také formou observací seniorských divadelních a podpůrných skupin.
Tematické okruhy:
- Deskripce sociální prostoru (skupiny, vztahy, prostředí, potřeby).
- Oslovování a vstup do skupiny.
- Utváření skupiny, vymezování tématu na základě zájmů či potřeb.
- Autorské divadlo (devising theatre), komunitní divadlo, dokumentární divadlo, participativní divadlo, sousedská tvorba.
- Umělecká intervence a umělecká animace témat.
- Evaluace tvořivých postupů a aktivit u dospělých.
Výsledky učení
Student:
- pojmenuje principy práce s dospělými a seniory pomocí adekvátního odborného jazyka;
- připraví a realizuje a analyticky reflektovat vlastní dramatickovýchovný program se skupinou dospělých/seniorů s aktivním podílem členů skupiny;
- pojmenuje a ocení edukační hodnoty tvůrčího procesu dramatické výchovy s dospělými;
- argumentuje přínosy projektu pro danou skupinu;
- má vytvořenou základní autorskou strukturu pro práci na podobném projektu.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Grada, 2014. 176 s. ISBN: 978-80-247-4824-5.
BLAŽEK, Bohuslav. Venkov, města, media. Praha: SLON, 1998. 362 s. ISBN 80-85850-59-1.
ODDEY, Alison. Devising Theatre: A practical and theoretical Handbook. New York London: Routledge, 1994. 254 s. ISBN 0-415-04899-0.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a SMÉKALOVÁ Lucie. Edukace seniorů - Geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. 232 s. ISBN 978-80-247-5446
VAN ERVEN, Eugene. Community theatre: global perspectives. London: Routledge, 2001. 269 s. ISBN 0-415-19031-2.
Doporučená literatura:
BLAŽEK, Bohuslav. Venkovy: anamnéza, diagnóza, terapie. Brno: ERA, 2004. 184 s. ISBN 80-86517-90-X.
CÍSAŘ, Jan. Cesty českého amatérského divadla. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu 1998. 444 s. ISBN 80-7068-129-2
HARTL, Pavel. Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha: SLON, 1997. 221 s. ISBN 80-85850-45-1.
PŘIBYL, Hugo. Lidské potřeby ve stáří. Praha: Maxdorf 2015. 96 s. ISBN 978-80-7345-437-1
SLAVÍK, Jan et al. Tvorba jako způsob poznávání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2013. 538 s. ISBN 978-80-246-2335-1.
Časopisy:
Amatérská scéna. Praha: NIPOS-ARTAMA. ISSN 0002-6786. Dostupné z: http://www.amaterskascena.cz/.
Místní kultura. Praha: NIPOS-ARTAMA. ISSN 1803–2818. Dostupné z http://www.mistnikultura.cz
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti v seminářích a vypracování, realizování a odevzdání dokumentace vlastního projektu (divadelní představení, rozvojový workshop, intervence do veřejného prostoru, komunitní aktivita s dospělými či seniory). Je vyžadovaná minimální docházka 75 %.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté prezenční magisterské (povinně volitelný předmět)