Divadlo ve výchovné a vzdělávací praxi
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205DVVP | zápočet | 2 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Lenka POLÁNKOVÁ, Michaela VÁŇOVÁ
Obsah
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými případovými studiemi divadla ve výchovné a vzdělávací praxi. Na příkladech projektů, kdy je divadla užito za cílem vzdělávání, výchovy, reflexe komunity či sociální změny tzv. aplikované divadlo (Applied Theatre) se studenti seznámí s různými formami divadla jako jsou divadlo ve výchově (Theatre in Education), divadlo utlačovaných (Theatre of The Oppressed), lidové divadlo (Popular Theatre), divadlo ve výchově ke zdraví (Theatre in Health Education), divadlo pro rozvoj (Theatre for Developement), divadlo ve věznicích (Prison Theatre), komunitní divadlo (Community-based Theatre), reminiscenční divadlo (Reminiscence Theatre), muzejní divadlo (Museum Theatre), playback divadlo (Playback Theatre). Na základě svého zaměření, praxe a inspirace z případových studií studenti v rámci semináře buď diskutují návrh vlastního projektu tzv. aplikovaného divadla, nebo diskutují vybrané problémy ze své probíhající praxe na poli aplikovaného divadla.
Tematické okruhy:
- Teorie a historie aplikovaného divadla.
- Formy aplikovaného divadla.
- Scénář a výstavba aplikovaného divadla.
- Herci, diváci a interakce v aplikovaném divadle.
- Participace, estetika, etika a evaluace v aplikovaném divadle.
- Návrh a diskuse vlastního projektu aplikovaného divadla.
Výsledky učení
Student:
- vysvětlí termín aplikované divadlo;
- vyjmenuje a popíše jednotlivé formy aplikovaného divadla;
- obhájí výchovný a vzdělávací potenciál v jednotlivých formách aplikovaného divadla;
- navrhne projekt aplikovaného divadla s ohledem na prostředí a cílovou skupinu.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- Machková, Eva. Divadlo ve výchově a (hlavně) ve vzdělávání. [online] Prof. Eva Machková. [cit. 29. 1. 2019]. Dostupné z: https://www.evamachkova.cz/node/136
- PRENDERGAST, Monica a SAXTON, Juliana. Applied Theatre: International Case Studies and Challenges for Practice. Intellect Books, 2009. 224 s. ISBN 978-1841502816
Doporučená literatura:
- BAXTER, Veronica a E. LOW, Katharine. Applied Theatre: Performing Health and Wellbeing. Bloomsbury Publishing, 2017. 344s. ISBN 978-1472584588.
- JACKSON, Anthony a VINE, Chris eds. Learning Through Theatre: The Changing Face of Theatre in Education. Routledge, 2013. 338 s. ISBN 1136300279, 9781136300271.
- NICHOLSON, Helen. Theatre, Education and Performance. Macmillan Education UK, 2011. 256 s. ISBN 978-0230574236.
- NICHOLSON, Helen. Theatre & Education. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2009. ISBN 978-0-230-21857-4.
- PRENTKI, Tim a PRESTON, Sheila. The Applied Theatre Reader. Theatre and performance studies. Routledge, 2009. 380 s. ISBN 978-0415428873.
- WOOSTER, Roger. Theatre in Education in Britain: Origins, Development and Influence. Bloomsbury Publishing, 2016. 312 s. ISBN 978-1472591494.
Hodnoticí metody a kritéria
Docházka minimálně 75%, návrh projektu aplikovaného divadla.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté prezenční magisterské (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)