Historie dramatické výchovy a dětského divadla 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205HDD2 | zkouška | 2 | 20 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 35 až 45 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Kurz prohlubuje vědomosti studentů v oblasti, o níž získali základní orientaci v předmětu Teorie dramatické výchovy a dětského divadla a v dalším studiu, a zasazuje jednotlivé typy a proudy dramatické výchovy a naše i zahraniční významné osobnosti oboru do kontextu vývoje pedagogiky a divadla.
Děti ve službě divadlu a divadlo ve službě výuky a výchovy:
- Děti a mládež a liturgické a školní divadlo ve středověku a za renesance.
- Jezuitské a piaristické školské divadlo.
- Jan Amos Komenský a jeho „škola hrou“.
- Osvícenství a konec školského divadla.
Preromantismus a romantismus a dětské divadlo:
- Hraběnka de Genlis a její „výchovné divadlo“ („théâtre d'éducation“).
- Obrozenská dramatika pro děti v Čechách; Matěj Josef Sychra.
Dětské divadlo jako prostředek osvěty a národního uvědomění:
- František Pravda.
- Dětská představení v Prozatímním divadle a jejich kritický ohlas.
- Konec století a móda jevištní pohádky.
Dramatická výchova ve „století dítěte“:
- Reformní pedagogové a dramatická výchova.
- Henry Caldwell Cook a jeho „cesta hry“.
- „Tvořivé drama“ Winifred Wardové - zrod moderní dramatické výchovy. „Playmaking“ Geraldine Brain Siksové.
- Osobnost Miloslava Dismana, jeho koncept dramatické výchovy a vliv jeho práce na vznik moderní české dramatické výchovy.
Dramatická výchova v druhé polovině 20. století:
- Hledání přirozeného dětského divadelního projevu: Peter Slade.
- Dramatická hra jako prostředek rozvoje osobnosti: Brian Way.
- Viola Spolinová a její „theatre games“.
- Konstituování moderní české dramatické výchovy v 60. letech 20. století.
- Divadlo hrané dětmi v zrcadle národních přehlídek dětského divadla a dětského přednesu od konce 60. let 20. století. Přehlídky a dílny středoškolského divadla.
Nové podoby dramatické výchovy v poslední čtvrtině 20. století a na počátku 21. století:
- „Revoluce“ Dorothy Heathcoteové.
- Strukturování dramatické práce a tzv. procesuální (školní) drama.
- Dramatická výchova ve škole - proměny oboru v zrcadle osnov, programů a dalších kurikulárních dokumentů od 80. let 20. století.
- Dramatická výchova a dramatoterapie.
- Divadlo ve výchově a vyučování; participační divadlo.
- Improvizační ligy (tzv. theatre sports).
Výsledky učení
Cílem předmětu je orientace v základních typech a směrech dramatické výchovy od přelomu 19. a 20. století do současnosti a seznámení s nejstaršími etapami divadla hraného dětmi a mládeží a s jeho různými podobami a funkcemi. Dalším cílem je rozvíjení schopnosti a dovedností analyzovat různé typy a koncepce dramatické výchovy a objevovat jejich možnosti uplatnění ve vlastní práci posluchačů.
Předpoklady a další požadavky
Výuka navazuje na získané zkušenosti s různými typy dramatické výchovy zvl. ve výuce předmětů Praktikum DV a v rámci řízené praxe a na poznatky z účasti na různých přehlídkách a dílnách (zejm. Dětská scéna). U posluchačů se předpokládá znalost základní odborné literatury z oborů dramatická výchova, pedagogika a teatrologie. Součástí práce v seminářích je soustavné sledování vývoje oboru a vlastní vstupy na základě odborné literatury a dalších materiálů.
Literatura
BROCKETT, Oscar G. Dějiny divadla. Přel. Milan Lukeš a Zdena Benešová. Praha: Nakladatelství Lidové noviny; Praha: Divadelní ústav, 1999. 948 s. Přel. z: History of the Theatre. ISBN 80-7008-096-5 (Divadelní ústav). 80-7106-364-9 (Lidové noviny).
ČERNÝ, František (ed.). Dějiny českého divadla I, II, III, IV. Praha: Academia, 1968, 1969, 1977, 1983. 428, 432, 660, 708 s.
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.
---. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 11., upravené vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2007 [1978]. 156 s. ISBN 978-80-901660-9-0.
PROVAZNÍK, Jaroslav. Děti a loutky: Chrudimské kapitoly moderního dětského divadla. Praha: AMU, Divadelní fakulta, KVD, 2007. 224 s. ISBN 978-80-7331-111-7.
PROVAZNÍK, Jaroslav (ed.). Dítě mezi výchovou a uměním: Dramatická výchova na přelomu tisíciletí. Příspěvky z konference o dramatické výchově, kterou roku 2007 uspořádaly katedra výchovné dramatiky Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze a Sdružení pro tvořivou dramatiku. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci s katedrou výchovné dramatiky DAMU, 2008. 220 s. ISBN 978-80-903901-2-6.
---. Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 164 s. ISBN 80-901660-4-0.
ŘEZNÍČKOVÁ, Kateřina. České divadlo pro děti v první polovině 19. století. Praha, 2011. 79 s. Diplomová práce (Mgr.). Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.
ZYMONOVÁ, Helena. Dějiny tvořivého dramatu - pohled z USA. Tvořivá dramatika. 1996, roč. VII, č. 3, s. I-XVI. ISSN 1211-8001.
Divadelní výchova. 1964-1974. Praha: ÚDLUT, později ÚKVČ.
Tvořivá dramatika. Vydává NIPOS-pracoviště ARTAMA ve spolupráci se Sdružením pro tvořivou dramatiku a katedrou výchovné dramatiky DAMU. 1990-, roč. 1, č. 0-. Praha: NIPOS-pracoviště ARTAMA. 3x ročně. ISSN 1211-8001.
Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance. Published by Routledge, Taylor & Francis Group. 1996-, vol. 1, no. 1-. Abingdon (UK): Routledge Journals, Taylor & Francis. 3x ročně. ISSN 1356-9783.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
- aktivity na seminářích,
- vypracování seminární práce,
- prezentace.
Během semestru se vyžaduje samostatné studium odborné literatury a aktivní účast v diskusích na seminářích. Podmínkou ke zkoušce je seminární práce.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje