Historie dramatické výchovy a dětského divadla 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
205HDD2 zkouška 2 20 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 35 až 45 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Kurz prohlubuje vědomosti studentů v oblasti, o níž získali základní orientaci v předmětu Teorie dramatické výchovy a dětského divadla a v dalším studiu, a zasazuje jednotlivé typy a proudy dramatické výchovy a naše i zahraniční významné osobnosti oboru do kontextu vývoje pedagogiky a divadla.

Děti ve službě divadlu a divadlo ve službě výuky a výchovy:

Preromantismus a romantismus a dětské divadlo:

Dětské divadlo jako prostředek osvěty a národního uvědomění:

Dramatická výchova ve „století dítěte“:

Dramatická výchova v druhé polovině 20. století:

Nové podoby dramatické výchovy v poslední čtvrtině 20. století a na počátku 21. století:

Výsledky učení

Cílem předmětu je orientace v základních typech a směrech dramatické výchovy od přelomu 19. a 20. století do současnosti a seznámení s nejstaršími etapami divadla hraného dětmi a mládeží a s jeho různými podobami a funkcemi. Dalším cílem je rozvíjení schopnosti a dovedností analyzovat různé typy a koncepce dramatické výchovy a objevovat jejich možnosti uplatnění ve vlastní práci posluchačů.

Předpoklady a další požadavky

Výuka navazuje na získané zkušenosti s různými typy dramatické výchovy zvl. ve výuce předmětů Praktikum DV a v rámci řízené praxe a na poznatky z účasti na různých přehlídkách a dílnách (zejm. Dětská scéna). U posluchačů se předpokládá znalost základní odborné literatury z oborů dramatická výchova, pedagogika a teatrologie. Součástí práce v seminářích je soustavné sledování vývoje oboru a vlastní vstupy na základě odborné literatury a dalších materiálů.

Literatura

BROCKETT, Oscar G. Dějiny divadla. Přel. Milan Lukeš a Zdena Benešová. Praha: Nakladatelství Lidové noviny; Praha: Divadelní ústav, 1999. 948 s. Přel. z: History of the Theatre. ISBN 80-7008-096-5 (Divadelní ústav). 80-7106-364-9 (Lidové noviny).

ČERNÝ, František (ed.). Dějiny českého divadla I, II, III, IV. Praha: Academia, 1968, 1969, 1977, 1983. 428, 432, 660, 708 s.

MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.

---. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 11., upravené vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2007 [1978]. 156 s. ISBN 978-80-901660-9-0.

PROVAZNÍK, Jaroslav. Děti a loutky: Chrudimské kapitoly moderního dětského divadla. Praha: AMU, Divadelní fakulta, KVD, 2007. 224 s. ISBN 978-80-7331-111-7.

PROVAZNÍK, Jaroslav (ed.). Dítě mezi výchovou a uměním: Dramatická výchova na přelomu tisíciletí. Příspěvky z konference o dramatické výchově, kterou roku 2007 uspořádaly katedra výchovné dramatiky Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze a Sdružení pro tvořivou dramatiku. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci s katedrou výchovné dramatiky DAMU, 2008. 220 s. ISBN 978-80-903901-2-6.

---. Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 164 s. ISBN 80-901660-4-0.

ŘEZNÍČKOVÁ, Kateřina. České divadlo pro děti v první polovině 19. století. Praha, 2011. 79 s. Diplomová práce (Mgr.). Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky.

VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.

ZYMONOVÁ, Helena. Dějiny tvořivého dramatu - pohled z USA. Tvořivá dramatika. 1996, roč. VII, č. 3, s. I-XVI. ISSN 1211-8001.

Divadelní výchova. 1964-1974. Praha: ÚDLUT, později ÚKVČ.

Tvořivá dramatika. Vydává NIPOS-pracoviště ARTAMA ve spolupráci se Sdružením pro tvořivou dramatiku a katedrou výchovné dramatiky DAMU. 1990-, roč. 1, č. 0-. Praha: NIPOS-pracoviště ARTAMA. 3x ročně. ISSN 1211-8001.

Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance. Published by Routledge, Taylor & Francis Group. 1996-, vol. 1, no. 1-. Abingdon (UK): Routledge Journals, Taylor & Francis. 3x ročně. ISSN 1356-9783.

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě:

Během semestru se vyžaduje samostatné studium odborné literatury a aktivní účast v diskusích na seminářích. Podmínkou ke zkoušce je seminární práce.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů