Autorské psaní a dramaturgické praktikum
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205KAPDP | zápočet | 2 | 10 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 43 až 53 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
V praktiku budeme zkoumat a rozvíjet proces autorské tvorby jako společné naslouchání živému světu, vzájemnou inspiraci a všímavý rozhovor. Budeme mapovat různé autorské přístupy, různé možnosti společného hledání tématu skrze tělo, hlas, řeč, obraz, psaní, a různé podoby současného divadla. Jednou linií další práce pak bude tvorba vlastního autorského scénáře pro konkrétní skupinu a jeho reflexe. Cílovou skupinou pro účely tohoto předmětu bude ročníkové společenství, v němž budeme společně vytvářet základ k navazujícímu Skupinovému divadelnímu projektu. Půjde hledání a rozvíjení témat, která sdílí celá skupina, a hledání, zkoumání a ověřování svébytných prostředků, které posilují dané téma ale i zohledňují možnosti a limity skupiny a otevřenost vůči divákovi. Výsledkem bude soubor dramaturgicko- režijních koncepcí pro práci ve Skupinovém divadelním projektu. Záměry budou studenti prezentovat formou kolokvia.
Tematické okruhy:
- Proces autorské tvorby, specifika kolektivní tvorby.
- Společné hledání tématu a jeho uchopení.
- Podoby autorského divadla a autorského scénáře.
- Hledání svébytných prostředků a jejich ověřování v kontextu autorské skupiny.
- Příprava dramaturgicko-režijní koncepce, její rozvíjení a ověřování.
- Příprava dramaturgicko-režijních koncepcí pro Skupinový divadelní projekt a jejich prezentace.
Výsledky učení
Student:
- hledá a zkoumá společná témata a svébytnou divadelní formu pro kolektivní autorskou tvorbu;
- reflektuje specifika kolektivní tvorby;
- vědomě rozvíjí osobitý autorský jazyk;
- tvoří původní autorský text jako základ dramaturgicko-režijní koncepce;
- poskytuje citlivou dramaturgickou reflexi;
- přijímá a zpracovává dramaturgickou reflexi;
- reflektuje proces tvorby.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- AUERBACH, Erich. Mimesis: zobrazení skutečnosti v západoevropských literaturách. 2. vyd. Praha: Mladá fronta, 1998. 479 s.
- KOVALČUK, Josef. Od tématu ke scénáři: Příprava inscenace v autorském divadle. Brno: Městské kulturní středisko, 1985. 56 s.
- OSLZLÝ, Petr. Dramaturgie jako konceptuální umělecký výkon na hranici divadla a jiných druhů umění. In Přednáška o divadle a umění. Brno: JAMU Brno, 2007. s. 105-112, 8 s. ISBN 978-80-86928-24-1.
- ULRYCHOVÁ, Irina. Montáž – inspirace pro dramaturgii divadla hraného dětmi: Tvořivá dramatika Ozvěny Dětské scény 2015, Roč. XXVI, č. 3 (76).
Doporučená literatura:
- BRADBURY, Ray. Zen a umění psát: eseje o tvořivosti. Praha: Pragma, 1998. 159 s. ISBN 80-7205-433-3.
- CAMERON, Julia. Umělcova cesta: duchovní cesta k vyšší kreativitě. 2. vyd. v českém jazyce. Praha: Maitrea, 2009. 319 s. ISBN 978-80-87249-03-1.
- CARRIÈRE, Jean Claude. Vyprávět příběh. Praha: Národní filmový archiv, 1995. 216 s. ISBN 80-7004-081-5.
- FINK, Eugen. Hra jako symbol světa. Praha: Český spisovatel, 1993. 272 s. ISBN 80-202-0410-5.
- FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: NA KONÁRI, 2011. 336 s. ISBN 978-80-904487-2-8.
- KOVALČUK, Josef. Znaky autorského divadla. In KOVALČUK, Josef aj. Divadelní studie: Sborník přednášek. Brno: JAMU, 1991. ISBN 80-85429-05-5.
- KUPCOVÁ, Helena, ed. Krok k autorské existenci: sborník referátů z konference o tvůrčím psaní 10. a 11. června 02. Vyd. 1. Praha: Literární akademie (Soukromá vysoká škola Josefa Škvoreckého), 2002. 131 s. ISBN 80-903109-2-3.
- LEHMANN, Hans Thies. Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav, 2007. 368 s. Ed. Svetové divadlo. ISBN 978-80-88987-81-9.
- MAŠATOVÁ, Milada. Cesty k metafoře: (Náměty a úvahy o možnostech rozvíjení metaforického myšlení a sdělování v tvořivé dramatice). 2. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2004. 54 s. ISBN 80-7331-922-5.
- OSLZLÝ, Petr. Dramaturgie jako filosofické a tvarové hledání a utváření občanského postoje. In Přednáška o divadle a umění. Brno: JAMU Brno, 2007. s. 53-58, 6 s. ISBN 978-80-86928-24-1.
- NHAT HANH THICH, Umění sdílet, Beta Dobrovský 2015
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti na semináři, vytvoření a prezentace autorské dramaturgické koncepce pro skupinový divadelní projekt a podílu na formulování společné skupinové režijně dramaturgické koncepce pro Skupinový divadelní projekt.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté kombinované magisterské (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)