Psychologické otázky tvořivosti a umění
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205KPST | zápočet | 1 | 8 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 19 až 24 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Martin SEDLÁČEK, Jiří ŠÍPEK, Josef VALENTA
Obsah
Předmět nabízí studentům náhled na tvořivost a umění z pohledu psychologie. Odpoví tak na otázky jaké je místo tvořivosti ve struktuře osobnosti a jaká je charakteristika umělecké tvořivosti. Dále se bude věnovat třem klíčovým fenoménům: empatii, distanci, rytmu jakožto opěrným momentům tvořivosti, zvláště pak té umělecké. Vnitřně hmatovém vnímání podle Otokara Zicha jako konkrétní podoba empatie v dramatickém umění, ale i v běžném životě. Je možné ho rozvíjet výchovou a využívat ho v terapii uměním (v arteterapii v širokém smyslu slova)? Hra a divadlo jako podoba hraní, hry je edukací, tedy učením něčeho pro člověka podstatnému. Důležité je rozvíjení cítění a vnímání sebe v nějaké akci, cvičení se v rozlišování reality běžného dne a fantazie a také členění toho, co se děje teď, co se bude dít za chvíli, tedy rytmizování času.
Tematické okruhy:
- Místo tvořivosti ve struktuře osobnosti.
- Teorie a psychologie hry.
- Empatie, distance, rytmus jako opěrné momenty tvořivosti.
- Proč tvoříme – motivace ke tvorbě, tvorba jako motivace.
- Originalita a inovativnost.
- Problematika testovaní a hodnocení tvořivosti.
- Umění a úspěch.
- Talent a jeho vliv na osobnost.
Výsledky učení
Student:
- rozumí fenoménům tvořivosti a umění;
- vyloží základní teorie hry a to i z hlediska psychologie;
- reflektuje vlastní vnímání umělecké estetiky a je s to od něj abstrahovat v procesu hodnocení;
- orientuje se v problematice formativního hodnocení v kontextu rozvoje umělecké tvořivosti a umění.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- PETROVÁ, Alexandra. Tvořivost v teorii a praxi: učební texty. 1. vyd. Praha: Vodnář, 1999. 169 s. ISBN 80-86226-05-0
Doporučená literatura:
- VOSTRÝ, Jaroslav. Petr Čepek: talent a osud. Vyd. 1. Praha: Achát, 1996. 180 s., 48 s. il. ISBN 80-902221-0-2
- ŹÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2004. 315 s. Business books. ISBN 80-251-0457-5
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě prezentované kazuistiky problémového dítěte (definice problému v termínech vývojové psychologie a navržení možných řešení z pozice pedagoga DV), aktivní účasti na přednáškách, minimální účast 75 %.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté kombinované magisterské (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)