Teorie a historie dramatické výchovy a dětského divadla 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205KTDV1 | zápočet | 2 | 4 hodin (60 minut) praxe nebo samostatné práce ve škole za semestr, 4 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 43 až 53 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Ondřej KOHOUT, Vojtěch LÖFFELMANN
Obsah
Předmět prohlubuje poznatky o struktuře oboru a jeho možnostech, o jeho cílech, metodách, technikách, formách a zdrojích obsahu. Učivo o teorii dramatické výchovy je průběžně zasazováno do historického kontextu, takže posluchač získá přehled o základních etapách vývoje dramatické výchovy.
Sylabus:
- Proces dramatické výchovy a jeho mechanismy a součásti.
- Podoby a formy dramatické výchovy a jejich proměny v historické perspektivě.
- Divadelní aktivity mládeže a školské divadlo ve středověku a za renesance.
- J. A. Komenský a jeho schola ludus.
- Řádové divadlo.
Výsledky učení
Student:
- chápe dramatickou výchovu jako systém a dokáže vysvětlit její podstatu;
- vysvětlí podstatu mimetické (dramatické) hry jako základní metody dramatické výchovy;
- vysvětlí podobnosti a rozdíly mezi dramatickou výchovou a dalšími oblastmi estetické výchovy, pojmenuje specifiku dramatické výchovy ve vztahu k ostatním oblastem estetické výchovy;
- analyzuje různé typy a koncepty dramatické výchovy;
- zná různé podoby dramatických aktivit od středověku do josefinských reforem;
- chápe podstatu Komenského konceptu dramatických aktivit jako prostředku výchovy a vzdělávání.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 148 s.
- Dramatická výchova v RVP pro základní a gymnaziální vzdělávání. Tvořivá dramatika. 2002, roč. XIII, č. 2, s. 15-24. ISSN 1211-8001. Dostupné také z: http://www.drama.cz/periodika/td_archiv/td2002-2.pdf
- MACHKOVÁ, Eva. Nástin historie a teorie dramatické výchovy. Praha: Akademie múzických umění v Praze v Nakladatelství AMU. 234 s. ISBN 978-80-7331-487-3.
- MARUŠÁK, Radek, KRÁLOVÁ, Olga a RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367472-4.
- MORGAN, Norah a SAXTON, Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. ISBN 80-901660-2-4.
- PROVAZNÍK, Jaroslav. K některým otázkám teorie a didaktiky dramatické výchovy. In: KOŤÁTKOVÁ, Soňa, PROVAZNÍK, Jaroslav, BLÁHOVÁ, Krista, SVOBODOVÁ, Radka a TOMKOVÁ, Anna. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 224 s. ISBN 80-7184-756-9.
- WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. 2., revid. a aktualizované vyd. Praha: STD, 2014. 234 s. ISBN 978-80-903901-4-0.
- ZYMONOVÁ, Helena. Dějiny tvořivého dramatu – pohled z USA. Tvořivá dramatika. 1996, roč. VII, č. 3, s. I-XVI. ISSN 1211-8001.
- Tvořivá dramatika. Vydává NIPOS-pracoviště ARTAMA ve spolupráci se Sdružením pro tvořivou dramatiku a katedrou výchovné dramatiky DAMU. 1990-, roč. 1, č. 0-. Praha: NIPOS-pracoviště ARTAMA. ISSN 1211-8001.
Doporučená literatura:
- BOBKOVÁ-VALENTOVÁ, Kateřina. Každodenní život učitele a žáka jezuitského gymnázia. Praha: Karolinum, 2006. 282 s. ISBN 80-246-1082-5.
- BOLTON, Gavin. Towards a Theory of Drama in Education. London: Longman, 1979. 162 s. ISBN 0-5823-6137-0.
- DEMJANOVIČOVÁ, Soňa. Eva Machková a konstituování české moderní dramatické výchovy. Praha, 2018. Diplomová práce. Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta. Katedra výchovné dramatiky. Dostupné také z: http://www.amaterskedivadlo.cz/files/other/b796e6a86088104b993365527e35dcd9b9b02cd0.pdf
- MACKOVÁ, Silva. Divadlo a výchova: (Úvahy o oboru). Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2016. 260 s. ISBN 978-80-7460-101-9.
- MACHKOVÁ, Eva. Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 1996. 98 s. ISBN 80-85883-16-3.
- MACHKOVÁ, Eva. Mezi skutečností a snem: Kapitoly z poetiky pohádkové hry. Praha: KANT – Karel Kerlický, 2013. 228 s. Edice DISK – velká řada, sv. 23. ISBN 978-80-7437-101-1.
- PAGEOVÁ, Christiane. Divadelní aktivity ve francouzské škole včera a dnes: Několik dílčích poznatků z komplikované historie. Přeložil Jaroslav PROVAZNÍK. Tvořivá dramatika. 2015, roč. XXVI, č. 2, s. 1-11. ISSN 1211-8001.
- SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno JAMU, 2005. 194 s. ed. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 80-86928-10-1.
- ŠPALKOVÁ, Dominika. Hra, herectví a děti: Některé zdroje, podmínky a možnosti dětského dramatického projevu v konfrontaci s prvky herectví. Praha, 2002. 71 s. Diplomová práce. Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta. Katedra výchovné dramatiky.
- ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2016 [2007]. 104 s. ISBN 978-80-7331-408-8.
- VALENTA, Josef. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky: Hraní rolí ve výchově a vyučování (s hlavním zřetelem k výchovné dramatice). Dramatická výchova a rozvoj sebevědomí (dětí a dospělých). 1995. Praha: ISV nakladatelství, 1995. 200 s. ISBN 80-85866-06-4.
Hodnoticí metody a kritéria
- Kredity jsou uděleny na základě aktivity v seminářích a vypracování seminární práce týkající se různých konceptů dramatické výchovy.
- Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskusích na seminářích.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté kombinované magisterské (povinný předmět hlavní)