Literatura pro děti a mládež 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205LITP2 | zkouška | 2 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět zprostředkovává posluchačům orientaci v základních žánrových oblastech literatury pro děti a mládež a seznamuje je s klíčovými osobnostmi a díly. Na základě interpretace konkrétních uměleckých textů se posluchači seznamují s tím, v čem spočívá specifičnost literatury pro děti a mládež, zabývají se problematikou funkcí ve vztahu k tvorbě pro děti a mládež, intencionální a neintencionální četbou dětí a mládeže a vztahem mezi literaturou pro děti a mládež a dramatickou výchovou.
Cílem je vést posluchače:
- k získání orientace v základních okruzích a problémech teorie literatury pro děti a mládež,
- k rozvíjení schopnosti interpretovat literární dílo pro děti a mládež, jeho strukturu a orientovat se ve všech jeho vrstvách,
- k rozvíjení schopnosti rozpoznat hodnoty literárního díla a možnosti, které nabízí tvořivému pedagogovi při práci s dětmi a mládeží,
- k otvírání cest k orientaci v literárních druzích, žánrech a žánrových variantách důležitých zejména pro literaturu pro děti a mládež.
Tematické okruhy:
- Příběhy s dětským hrdinou a jejich žánrové varianty a proměny.
- Dobrodružná literatura a literatura pro děti a mládež.
- Poezie pro děti a mládež.
- Časopisy pro děti a mládež.
- Literatura pro děti a dramatická výchova.
Výsledky učení
Student:
- aplikuje poznatky z literární teorie při analyzování a interpretování literárního textu,
- orientuje se v různých variantách příběhů s dětským hrdinou a vnímá jejich potenciál a rizika ve vztahu k dramatickovýchovné a divadelní práci,
- zná základní typy dobrodružných příběhů a vnímá jejich potenciál a rizika ve vztahu k dramatickovýchovné a divadelní práci,
- charakterizuje a příklady doloží základní typy české poezie pro děti od 19. století do současnosti,
- orientuje se v současném spektru časopisů pro děti a mládež a rozpozná a pojmenuje jejich hodnoty a problémy,
- samostatně zvolí a formuluje téma odborné studie na literárněvědné téma,
- vyhledává relevantní odbornou literaturu a pracuje s ní,
- pracuje s bibliografickými odkazy a poznámkovým aparátem,
- při psaní seminární práce používá odborný styl včetně adekvátní terminologie.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- BENEŠ, Bohuslav. Česká lidová slovesnost: Výbor pro současného čtenáře. Praha: Odeon, 1990. 370 s. Ed. Lidové umění slovesné. ISBN 80-207-0181-8.
- CHALOUPKA, Otakar a Vladimír NEZKUSIL. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I. Praha: Albatros, 1973. 116 s.
- CHALOUPKA, Otakar a Vladimír NEZKUSIL. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury II. Praha: Albatros. 132 s.
- CHALOUPKA, Otakar a Vladimír NEZKUSIL. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury III. Praha: Albatros. 152 s.
- CHALOUPKA, Otakar a Jaroslav VORÁČEK. Kontury české literatury pro děti a mládež: (od začátku 19. století po současnost). 2., přeprac. vyd. Praha: Albatros, 1984. 540 s.
- SEDLÁK, Ján. Epické žánre v literatúre pre mládež. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1972. 272 s.
- SIROVÁTKA, Oldřich. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Praha: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR, 1998. 184 s. ISBN 80-85010-06-2.
- ŠMAHELOVÁ, Hana. Návraty a proměny: Literární adaptace lidových pohádek. 2., upr. vyd. Praha: Albatros, 1989. 240 s.
- ŠUBRTOVÁ, Milena. Kapitoly ze světové literatury pro mládež I, II. Brno: CERM, 1998. 16, 16 s. ISBN 80-7204-072-3, ISBN 80-7204-093-6.
- URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003. 368 s. ISBN 80-7198-548-1.
Doporučená literatura:
- MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie I, II. Brno: Host, 2000, 2001. 560, 600 s. Strukturalistická knihovna, sv. sv. 4, sv. 5. ISBN 80-7294-000-7.
- NEZKUSIL, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií) : z praxe pro praxi. Praha: UK-PedF, 2004. 168 s. ISBN 80-7290-160-5.
- NOVÁK, Jan Václav a Arne NOVÁK. Přehledné dějiny literatury české od nejstarších dob až po naše dny. 4., přepr. a rozš. vyd. Olomouc: R. Promberger, 1936-1939. 1804 s.
- PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Přel. Miroslav ČERVENKA, Marcela PITTERMANNOVÁ a Hana ŠMAHELOVÁ. Praha: H & H, 1999. 364 s. ISBN 80-86022-16-1.
- URBANOVÁ, Svatava aj. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století: (Reflexe české tvorby a recepce). Olomouc: Votobia, 2004. 464 s. ISBN 80-7220-185-9.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti v diskuzích, referátů o nové produkci pro děti a mládež s důrazem na jejich dramatickovýchovný či divadelní potenciál, vypracování seminární práce, jejíž téma si zvolí a zformuluje posluchač sám.
Během semestru se vyžaduje samostatná četba.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)