Metodika divadelní práce s dětmi a mládeží 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205MEBK2 | zápočet | 1 | 12 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 16 až 21 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Studenti se seznamují s metodami a metodickými řadami sledujícími rozvoj konkrétních divadelních dovedností u dětí a mládeže (práce na postavě, práce s prostorem, práce s předmětem/rekvizitou, cit pro temporytmus atd.) a typy lekcí při práci s dětským a studentským divadelním souborem.
V předmětu mohou studenti využít dovednosti a znalosti získané v předmětech Praktikum dramatické výchovy – Dramatické hry a improvizace, Herecká propedeutika, Psychologie a dramatická výchova, Hlasová výchova, Pohybová výchova, Základy dramaturgie.
Témata:
- specifika “herectví“ v dětském a studentském divadle, typy dětského dramatického projevu, podmínky dětského hereckého projevu,
- improvizace, fabulace, základní herecké dovednosti,
- etudování/jevištní situace (výstavba etudy, pointa, gradace, variování, temporytmus),
- práce s příběhem/tématem (možnosti hledání vhodné předlohy/tématu s kolektivem, dramaturgická příprava, vstup do příběhu/tématu atd.),
- budování postavy, charakterizace, motivace, vztahy postav,
- práce s prostorem, mizanscéna, jevištní pohyb, pohybová stylizace,
- práce s předmětem a rekvizitou.
Výsledky učení
Student
- chápe a prakticky používá metodické řady vedoucí k postupnému rozvoji konkrétních divadelních dovedností s ohledem na věk a vývojová specifika dětí,
- pojmenuje jednotlivé oblasti divadelních dovedností potřebných ke kolektivní inscenační práci; vědomě volí strategie a typy lekcí v jednotlivých fázích své práce,
- pracuje s improvizací a etudováním jako základní inscenační metodou v dětském a studentském divadle,
- pojmenuje specifika „dětského“ herectví.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- LUKAVSKÝ, Radovan. Stanislavského metoda herecké práce. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978. 155 s.
- DIDEROT, Denis. Herecký paradox. Olomouc: Votobia, 1997. 155 s. ISBN 80-7198-187-7.
- ČECHOV, Michail Aleksandrovič. Hercova cesta / O herecké technice. Vydání druhé, první společné vydání v nakladatelství KANT. Praha: KANT - Karel Kerlický pro AMU, 2017. 254 stran. ISBN 978-80-7437-241-4
- VINAŘ, Josef. Elementy herectví. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2002. 180 s. ISBN 80-7331-904-7.
- JOHNSTONE, Keith. IMPRO : improvizace a divadlo. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2014. 294 s. ISBN 978-80-7331-266-4.
- VALENTA, Josef. Manuál k tréninku řeči lidského těla. 1.vyd. Kladno: AISIS 2004, 259 s. ISBN 80-239-2575-x
Doporučená literatura:
- MACHKOVÁ, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. 2., dopl. vyd. [i.e. 3.]. V Praze: Akademie múzických umění v Praze, 2012. 146 s. ISBN 978-80-7331-214-5 (brož.).
- RICHTER, Luděk. Od pohádky ... k pohádce : od literatury k divadlu. Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem, 2004. 95 s. ISBN 80-902975-4-4.
- SOBKOVÁ, Ivana. Justýna a upíři. Tvořivá dramatika : divadelní výchova, Roč. 15/č. 1 (2004), textová příloha
- ŠPALKOVÁ, Dominika. Hra, herectví a děti: některé zdroje, podmínky a možnosti dětského dramatického projevu v konfrontaci s prvky herectví. Praha: Divadelní fakulta AMU, 2002. 66 s.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti na seminářích a seminární práce (na základě vybrané předlohy vytvoří student metodickou řadu vedoucí k postupnému rozvoji konkrétní divadelní dovednosti).
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské kombinované (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)