Pedagogika 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205PEBK2 | zápočet | 1 | 6 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 21 až 26 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Východiskem pro koncipování předmětu je zejména osobnostní pojetí vzdělávání, pedagogický konstruktivismus a pojetí pedagoga jako reflektivního praktika.
Obsahem výuky předmětu jsou vybraná témata z filozofie výchovy, obecné, sociální a komparativní pedagogiky, dějin pedagogiky, obecné didaktiky a psychodidaktiky.
Cílem výuky předmětu je poskytnout základní orientaci v oboru pedagogika a její terminologii, rozvíjet pedagogické myšlení zejména mapováním širšího pedagogického kontextu dramatické výchovy, kladením otázek a vědomým hledáním souvislostí mezi teorií a praxí přispět k utváření vlastního pojetí výchovně-vzdělávací práce.
Témata:
- Pedagog a jeho profese. Kompetence učitele. Profesní rozvoj. Akční učitelský výzkum.
- Výchovné styly. Demokratická (respektující) výchova.
- Vyučovací styly. Facilitační vyučovací styl.
- Učení. Podmínky efektivního učení a jejich vytváření. Typy učení. Učební styl.
- Výchovně vzdělávací potřeby a jejich pedagogická diagnostika a intervence.
- Jedinec versus skupina. Individuální, kooperativní a kompetitivní uspořádání vztahů ve výchovně vzdělávacím procesu.
Témata:
Alternativní pedagogické směry a školy - kořeny a principy
waldorfská pedagogika
současné alternativní školy
domácí vzdělávání
Výsledky učení
- Student vysvětlí specifika učitelské profese, uvědomuje si význam profesního rozvoje učitelů a zná některé formy a nástroje jeho podpory. Dokáže zhodnotit své profesní kompetence na základě kritérii, poskytnout zpětnou vazbu k profesním kompetencím kolegů.
- Student rozliší jednotlivé výchovné a vyučovací styly na základě jejich projevů v chování a jednání aktérů. Uvědomuje si vlastní výchovný a vyučovací styl a jeho možné důsledky.
- Student vědomě využívá znalost svého učebního stylu, obohacuje ho a reflektuje jeho vliv na svou pedagogickou práci.
- Student zná způsoby, jak v roli pedagoga podpořit různé typy učení a učebních stylů.
- Student zná základní cíle, principy a metody pedagogické diagnostiky, dokáže ji uplatnit ve vlastní pedagogické práci.
- Student posoudí výhody a rizika různých typů uspořádání vztahů ve skupině, dokáže je analyzovat a efektivně ovlivňovat.
- Porozumět vybraným alternativním pedagogickým směrům a inovativním programům.
- Uvažovat o přínosu nových poznatků pro porozumění oboru DV v širších souvislostech a pro profesní rozvoj studentů oboru DV.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Přel. Oldřich SELUCKÝ. Praha: Portál, 1998. 248 s. ISBN 80-7178-216-5.
- FENSTERMACHER, Gary D.; SOLTIS, Jonas F. Vyučovací styly učitelů. Přeložil Karel STARÝ. Praha: Portál, 2008. 124 s. ISBN 978-80-7367-471-7.
- HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. 228 s. ISBN 80-7178-888-0.
- KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. 224 s. 978-80-247-2429-4.
- KOPŘIVA, Pavel; NOVÁČKOVÁ. Jana aj. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005. 282 s. ISBN: 80-901873-6-6.
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., přeprac. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2017. 482 s. ISBN 978-80-262-1228-7.
- VALIŠOVÁ, Alena; KASÍKOVÁ, Hana aj. Pedagogika pro učitele. Praha: 2.vyd .rozš. Grada, 2010. 456s. 978-80-247-3357-9
Doporučená literatura:
- BLÍŽKOVSKÝ, Bohumír. Systémová pedagogika. 2., upr. a dopl. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1997. 316 s. ISBN 80-85498-23-5.
- BREZINKA, Wolgang. Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon, 1996. 214 s. ISBN 80-7113-169-5.
- DEWEY, John. Americká pragmatická pedagogika: John Dewey a jeho američtí následovníci. Přel. František SINGULE. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. 198 s. ISBN 80-04-20715-4.
- DVOŘÁČKOVÁ, Vladimíra; SMRČKA, Jiří. Lesk a bída vzdělávání. Praha: Universum, 2018. 208s. ISBN 978-80-242-6106-5.
- GARDNER, Howard. Dimenze myšlení: Teorie rozmanitých inteligencí. Přeložila Eva VOTAVOVÁ. Praha: Portál, 1999. 400 s. Přel. z: Frames of Mind. ISBN 80-7178-279-3.
- GORDON, Thomas. Škola bez poražených. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
- GREY, Peter. Svoboda učení. Praha: PeopleComm 2016. 184s. ISBN 9788087917176.
- KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení a vyučování: Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 1999. 180 s. ISBN 80-246-0192-3.
- KOLÁŘ, Zdeněk; VALIŠOVÁ, Alena. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009. 230 s. ISBN 978-80-247-2857-5.
- KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada. 2014. 256 s.ISBN: 978-80-247-4435-3
- KOVALIKOVÁ, Susan; OLSENOVÁ, Karen. Integrovaná tematická výuka - model. 2., upr. vyd. Přel. Jana Nováčková. Kroměříž: Pavel Kopřiva, vydavatelství SPIRÁLA, 1995. 304 s. Přel. z: ITI, the model: integrated thematic instruction [1993]. ISBN 80-901873-1-5.
- LOKŠOVÁ, Irena; LOKŠA, Josef. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. 200 s. ISBN 80-7178-205-X..
- MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. 240 s. ISBN 80-7178-246-7.
- MERTIN, Václav. a kol. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. 398 stran. ISBN 978-80-7552-014-2.
- MIKOVÁ, Šárka., STANG, Jiřina. Typologie osobnosti u dětí: využití ve výchově a vzdělávání. Praha: Portál, 2010. 220 s. ISBN 978-80-7367-587-5.
- NOVÁČKOVÁ, Jana. Mýty ve vzdělávání: o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. Kroměříž: Spirála, 2010. 48 s. ISBN 978-80-901873-9-9.
- PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. 234 s. ISBN 80-85498-27-8.
- ROGERS, Carl Ransom. Způsob bytí: klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Praha: Portál, 1998. 292 s. 80-7178-233-5.
- SPILKOVÁ, Vladimíra., TOMKOVÁ, Anna a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha : Pedagogická fakulta UK 2010. 256 s. ISBN 978-80-7290-496-9.
- ŠKODA, Jiří; DOULÍK, Pavel. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. 206 s. ISBN 978-80-247-3341-8.
- TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. 173 s. ISBN 978-80-7367-527-1.
- Učení je skryté bohatství: zpráva Mezinárodní komise UNESCO „Vzdělávání pro 21. století“. 1997. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Ústav výzkumu a rozvoje školství. 125 s.
- Rámcový vzdělávací program pro ZV. MŠMT, 2017.
- Pedagogické časopisy: Pedagogika, Pedagogická orientace, Učitelské listy
Elektronické zdroje:
- http://www.msmt.cz
- http://www.rvp.cz
- http://www.cosiv.cz
- http://www.inkluzivniskola.cz,
- http://www.eduin.cz
- http://www.nuv.cz
- http://www.nidv.cz
- https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/national-description_en
Rozšiřující literatura k Pedagogice 2:
- CALGREN, F. Výchova ke svobodě. Praha: Baltazar 1991.
- MATULĆÍKOVÁ, M. U pramene konstruktivismu. In Moderní vyučování, č. 3/2007, s. 8-9.
- LUKAVSKÁ, E. POZOR, DĚTI! (Didaktické otázky vyučování orientovaného na dítě). Dobrá Voda u Pelhřimova 2003.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
- aktivní účasti na seminářích,
- plnění průběžných úkolů vztahujících se k aktuálním tématům kurzu,
- prezentace pracovní složky materiálů ke kurzu a vybraných úkolů.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské kombinované (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)