Pedagogika a psychologie dramatické hry 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205PHK2 | zápočet | 1 | 15 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 14 až 19 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
- Divadlo, dramatická výchova a scéničnost-divadelnost-dramatičnost.
- Scéničnost a dramatičnost jako jevy každodenní existence.
- Scénologie a scénologie chování, performative social sciences, dramatická sociální psychologie.
- Scéničnost/divadelnost a dramatičnost jako edukační principy.
- Praktický průzkum osobnost rozvíjejících aktivit z hlediska uplatnění různých typů a vrstev scéničnosti - divadelnosti a dramatičnosti.
- Edukační systémy využívající scénickou, resp. divadelně-dramatickou hru jako edukační nástroj (s hlavním zřetelem k dramatické výchově).
Výsledky učení
- Student vysvětlí pojmy scéničnost, divadelnost, dramatičnost, edukační princip; edukační systémy pracující s dramatičností; jádrová činnost aktivity.
- Student porozumí teoreticky i prakticky podstatě edukačních nástrojů dramatické výchovy (zejména pedagogickému aspektu dramatické hry) a prokáže toto porozumění při teoretickém řešení problémů i praktických aktivitách.
- Student využije tohoto porozumění pro praktické využití osobnost, sociální dovednosti a mravní jednání rozvíjejícího potenciálu dramatické hry.
Předpoklady a další požadavky
Vzdělání v předmětech studia tomuto předmětu předcházejících.
Literatura
BRAUN, Kazimierz. Druhá divadelní reforma? Přel. Jiří Vondráček. Praha: Divadelní ústav; Praha: Městská knihovna; Praha: AMU; Brno: JAMU, 1993. 176 s. Přel. z: Druga reforma teatru? ISBN 80-7008-037-X.
CAILLOIS, Roger. Hry a lidé. Přel. Nina Vangeli. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998. 216 s. Přel. z: Les Jeux et les Hommes. ISBN 80-902482-2-5.
CÍSAŘ, Jan. Člověk v situaci. Praha: ISV nakladatelství, 2000. 142 s. Média. ISBN 80-85866-67-6.
GOFFMAN, Erving. Všichni hrajeme divadlo: Sebeprezentace v každodenním životě. Přel. Milada McGrathová. Praha: Studio Ypsilon, 1999. 248 s. Přel. z: The Presentation of Self in Everyday Life. ISBN 80-902482-4-1
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.
MORGAN(OVÁ), Norah; SAXTON(OVÁ), Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. Přel. z Teaching drama: a mind of many wonders [1987]. ISBN 80-901660-2-4.
VALENTA, Josef. Co je cílem hodiny osobnostní a sociální výchovy (OSV)? Metodický portál RVP 2010 [online]. ISSN 1802-4785. Dostupný z WWW:
http://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/7959/CO-JE-CILEM-HODINY-OSOBNOSTNI-A-SOCIALNI-VYCHOVY.html/ nebo http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/7959/CO-JE-CILEM-HODINY-OSOBNOSTNI-A-SOCIALNI-VYCHOVY.html/.
---. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik: (srovnání systémů). Praha: ISV nakladatelství, 1999. 84 s. ISBN 80-85866-40-4.
---. K odstínění reálného a fiktivního v lidském chování I, II, III. Disk. 2008, č. 26, s. 111-131; Disk. 2009, č. 27, s. 73-91; Disk. 2009, č. 28, s. 104-121. ISSN 1213-8665
---. Maska a tvář. Disk. 2010, č. 32, s. 107-115 ISSN 1213-8665.
---. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.
---. Metody pro výuku OSV. Metodický portál RVP 2010 [online]. ISSN 1802-4785. Dostupný z WWW: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/9069/metody-pro-vyuku-osobnostni-a-socialni-vychovy.html/.
---. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006. 226 s. ISBN 80-239-4908-X.
---. Scénování v situacích ´běžné každodennosti´: (Ke kriteriím rozlišení jeho rozmanitých kvalit). Disk. 2009, č. 30, s. 59-71. ISSN 1213-8665.
---. Volba konkrétní metody (techniky, hry, aktivity) pro osobnostní, sociální, morální rozvoj v rámci OSV. Metodický portál RVP 2009 Dostupné z WWW: http://www.rvp.cz/clanek/375/3216 nebo http://old.rvp.cz/sekce/426 nebo http://clanky.rvp.cz/clanek/c/ZVOA/3216/ a http://clanky.rvp.cz/clanek/s/G/3216/VOLBA-KONKRETNI-METODY-TECHNIKY-HRY-AKTIVITY-PRO-OSOBNOSTNI-SOCIALNI-MORALNI-ROZVOJ-V-RAMCI-OSV.html/
VALENTA, Milan. Dramaterapie. 2. vyd. Praha: Portál, 2001. 150 s. ISBN 80-7178-586-5.
VOSTRÝ, Jaroslav. Herectví v životě a herectví na scéně (scénologie chování). In DAMU [online]. Praha: Divadelní fakulta. Dostupný z WWW: http://www.damu.cz/umeni-veda-vyzkum/ustavy/ustav-dramaticke-a-scenicke-tvorby-damu/herectvi-v-zivote-a-herectvi-na-scene-scenologie-chovani/.
---. Scénické působení a zrcadlové neurony. Disk. 2009, č. 28, s. 7- 28. ISSN 1213-8665
---. Scénický smysl a dramatický cit Disk. 2007, č. 19, s. 7-18. ISSN 1213-8665.
Hodnoticí metody a kritéria
- Podmínka úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast.
- U posluchače se předpokládá základní teoretická i praktická orientace v problematice edukačního potenciálu výše uvedených jevů.
- Zpracování analýzy vybrané metody.
- Dále aktivní přítomnost.
Webová stránka předmětu
http://www.scenologie.cz
http://pedagogika.ff.cuni.cz
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje