Pedagogika a psychologie dramatické hry 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205PPY1 | zápočet | 2 | 35 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 24 až 34 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
- Divadlo, dramatická výchova a scéničnost-divadelnost-dramatičnost.
- Scéničnost a dramatičnost jako jevy každodenní existence.
- Scénologie a scénologie chování, performative social sciences, dramatická sociální psychologie.
- Scéničnost/divadelnost a dramatičnost jako edukační principy.
- Praktický průzkum osobnost rozvíjejících aktivit z hlediska uplatnění různých typů a vrstev scéničnosti - divadelnosti a dramatičnosti.
- Edukační systémy využívající scénickou, resp. divadelně-dramatickou hru jako edukační nástroj (s hlavním zřetelem k dramatické výchově).
Výsledky učení
- Student vysvětlí pojmy scéničnost, divadelnost, dramatičnost, edukační princip; edukační systémy pracující s dramatičností; jádrová činnost aktivity.
- Student porozumí teoreticky i prakticky podstatě edukačních nástrojů dramatické výchovy (zejména pedagogickému aspektu dramatické hry) a prokáže toto porozumění při teoretickém řešení problémů i praktických aktivitách.
- Student využije tohoto porozumění pro praktické využití osobnost, sociální dovednosti a mravní jednání rozvíjejícího potenciálu dramatické hry.
Předpoklady a další požadavky
Vzdělání v předmětech studia tomuto předmětu předcházejících.
Literatura
BRAUN, K. Druhá divadelní reforma? Praha: Divadelní ústav-Městská knihovna-AMU-JAMU, 1993. 171 s. ISBN 80-70008-037-X.
CAILLOIS, R. Hry a lidé. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998. 215 s. ISBN 80-902482-2-5
CÍSAŘ, J. Člověk v situaci. Praha: Institut sociálních vztahů, 2000. 144 s. ISBN 80-85866-67-6
GOFFMAN, E. Všichni hrajeme divadlo. Praha: Studio Ypsilon, 1999. 248 s. ISBN 80-902482-4-1
MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy.2. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA, 2007. 200 s. ISBN 80-7068-103-9.
MORGAN, N., SAXTON, J. Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. ISBN 80-901660-2-4
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. 2. vydání.
Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 80-247186-5-0
VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik (srovnání systémů). Praha: ISV nakladatelství, 1999. 84 s. ISBN 80-85866-40-4
VALENTA, J. K odstínění reálného a fiktivního v lidském chování. I, II, III. Disk, 26, 2008, s. 111-131; Disk, 27, 2009, s. 73-91; Disk, 28, 2009, s. 104-121. ISSN 1213-8665
VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006, 226 s. ISBN 80-239-4908-X
VALENTA, J. Scénování v situacích ?běžné každodennosti? (Ke kriteriím rozlišení jeho rozmanitých kvalit). Disk, 30, 2009, s. 59-71. ISSN 1213-8665
VALENTA, J. Maska a tvář. Disk, 32, 2010, s. 107-115 ISSN 1213-8665
VALENTA, M. Dramaterapie. 2. vyd. Praha: Portál, 2001. 150 s. ISBN 80-7178-586-5
VOSTRÝ, J. Herectví v životě a herectví na scéně (scénologie chování). [online] Praha : DAMU 2008. Dostupný na: http://www.damu.cz/umeni-veda-vyzkum/ustavy/ustav-dramaticke-a-scenicke-tvorby-damu/herectvi-v-zivote-a-herectvi-na-scene-scenologie-chovani/
VOSTRÝ, J. O hercích a herectví. Praha: Achát 1998. 274 s. ISBN 80-902221-7-X
VOSTRÝ, J. Scéna a scéničnost v době všeobecné scénovanosti, Disk, 15, 2006, s. 6-18.
VOSTRÝ, J. Scénické působení a zrcadlové neurony, Disk. 28, 2009, s. 7- 28.
VOSTRÝ, J. Scénický smysl a dramatický cit, Disk, 19, 2007, s. 7-18.
Hodnoticí metody a kritéria
- Podmínka úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast.
- U posluchače se předpokládá základní teoretická i praktická orientace v problematice edukačního potenciálu výše uvedených jevů.
- Zpracování analýzy vybrané metody.
- Dále aktivní přítomnost.
Webová stránka předmětu
http://www.scenologie.cz
http://pedagogika.ff.cuni.cz
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje