Praktikum dramatické výchovy - Strukturování dramatické práce 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205PSDP1 | zápočet | 1 | 2 hodiny DÍLEN za celý semestr (45 minut), 24 až 29 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Povinný předmět je zaměřen na drama ve vzdělání, které využívá různorodé dramatické techniky/konvence ke zkoumání fiktivních situací a příběhů a je založeno na principu tematicky provázaných větších hrových celků. Praktická činnost (studenti jsou účastníky dramatu) je doplňována výkladem základních pojmů a postupů.
Kurz je koncipován jako třísemestrální – v prvním semestru je kladen důraz na reflektovaný zážitek z účasti v programu propojený s teoretickými vstupy a učebními úkoly, ve druhém na skupinovou práci pod supervizí pedagoga, ve třetím na realizaci studenty vytvořených projektů a jejich reflexi.
Tematické okruhy v 1. semestru:
Dramatický text jako východisko pro tvorbu příběhového dramatu – praktická ukázka:
- Teorie: Základní charakteristika strukturovaného dramatu, porovnání s jinými strategiemi vedení dramatickovýchovného procesu. Směry a osobnosti.
Literární text jako východisko pro tvorbu příběhového dramatu – praktická ukázka:
- Teorie: Situace a kontext: způsoby řetězení situací (fabule a montáž); význam příběhu; práce s časem a prostředím, zkoumání tématu z různých stran. Problémová situace: problém, konflikt, problémová situace; situace otevřená a zavřená; situace kontinuální a diskontinuální; způsoby nastolení; umístění ve struktuře dramatu.
Příběh z reálného světa dětí jako východisko pro tvorbu příběhového dramatu – praktická ukázka:
- Teorie: Kompozice a stavba dramatu. Členění děje (přetržitost, časové a motivické uspořádání, odstup a reflexe).
Učební látka jako východisko pro tvorbu dramatu, strukturované drama a věcné učení – praktická ukázka:
- Teorie: Metody příběhového dramatu, učitel v roli, dramatické techniky/konvence, některé způsoby třídění technik, stupně hrové náročnosti.
Dílčí situace příběhu jako východisko pro tvorbu dramatu – praktická ukázka:
- Teorie: Rolová hra: různé úrovně rolové hry; role pro skupinu/hráče; role pro učitele. Učitel v roli jako prostředek navození situace i jako prostředek managementu procesu.
Výsledky učení
Student:
- definuje tento způsob dramatickovýchovné práce a pojmenuje jeho charakteristiky,
- pojmenuje jednotlivé metody a techniky strukturovaného/školního dramatu, definuje jejich cíle a smysl v kompozici dramatu,
- charakterizuje specifika práce několika pedagogických osobností, které tímto způsobem pracují,
- volí vhodné náměty pro tento způsob práce,
- analyzuje a reflektuje zažitá výuková dramata s oporou o odbornou literaturu.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- CLARK, Jim et al. Lekce pro život: drama a integrované kurikulum. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 127 s. ISBN 978-80-210-4580-4.
- MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci: Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2010. 196 s. ISBN 978-80-7331-172-8.
- MORGANOVÁ, Norah a SAXTONOVÁ, Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Překlad Ilona Zámečníková a Helena Zymonová. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci s IPOS-ARTAMA, 2001. 250 s. ISBN 80-901660-2-4.
- NEELANDS, Jonothan. Strukturování dramatické práce. Přel. Radim Svoboda, Deník Dětské scény ´95. Ústí nad Orlicí 1995, č. 1 - 9. Přel. z: Structuring Drama Work.
- SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno JAMU, 2005. 194 s. ed. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 80-86928-10-1.
- SVOZILOVÁ, Dana. Síť dramatu Warwicka Dobsona. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 1, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.
- ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. 104 s. ISBN 978-80-7331-096-7.
- ULRYCHOVÁ, Irina. Dramatické struktury Cecily O. Neillové a Alana Lamberta. Tvořivá dramatika. 1997, roč. VIII, č. 2.
- VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.
Doporučená literatura:
- KASÍKOVÁ, Hana. Betty Jane Wagner: Dorothy Heathcote - Drama as a learning medium. Pokus o recenzi s ukázkami. Tvořivá dramatika. 1995. roč. VI, č. 2, s. 24-28. ISSN 1211-8001.
- KASÍKOVÁ, Hana. Příběh je zdí. Tvořivá dramatika, 1996, roč. VII, č. 2, s. 9-13. ISSN 1211-8001.
- MACHKOVÁ, Eva. Dramatický svět Cecily O´Neillové. Tvořivá dramatika. 1997, roč. VIII, č. 3, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.
- MACHKOVÁ, Eva. Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 1996. 98 s. ISBN 80-85883-16-3.
- MACHKOVÁ, Eva. Tři typy dramatu - viděno z USA. Tvořivá dramatika. 1996, roč. VII, č. 1, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.
- MARUŠÁK, Radek, KRÁLOVÁ, Olga, RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367472-4.
- ULRYCHOVÁ, Irina; GREGOROVÁ, Vlasta; ŠVEJDOVÁ, Hana. Hrajeme si s pohádkami: dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy. Praha: Portál, 2000. 120 s. ISBN 80-7178-355-2.
příklady strukturovaných dramat dostupné v čas. Tvořivá dramatika, http://www.drama.cz/periodika/td_obsah.html
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti, písemného zpracování úkolů pro studium, zadaných k jednotlivým výukovým blokům.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)