Dramatická výchova a děti s SPU 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205QDDS1 | zápočet | 2 | 15 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 39 až 49 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět je zaměřen na problematiku dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) zejména se specifickými poruchami učení (SPU). Seznamuje s pojmy, s diagnostikou, poukazuje na různé formy nápravy a správného přístupu, na společné cíle DV a SPPG při práci s dětmi s SPU.
Výsledky učení
- Cílem předmětu je přiblížení problematiky dětí s SPU především z hlediska výchovně vzdělávacího procesu. Vlastní aktivizace a hledání cesty při setkání s jedinečností osob s handicapem. - Prohloubení zájmu a odbornosti v oblasti nápravných metod a přístupů.
- Přečíst beletristický text s handicapovaným hrdinou a prezentovat ho ve skupině s oporou o odbornou literaturu.
Předpoklady a další požadavky
U posluchače se předpokládá základní orientace v problematice práce a přístupu k dětem s SPU.
Literatura
Doubková, M., Dramatická výchova jako prostředek integrace dětí se specifickou poruchou učení, DP, Praha 2000
Fořtová, K., Metodika pro pedagogy: Jak pracovat s dětmi s SVP, NÚV 2013)
Kendíková, J., Vosmik M., Jak zvládnout problémy dětí se školou?, Dítě s SVP ve škole - praktická příručka pro rodiče, učitela a další odborné pracovníky, Pasparta, Praha 2013
Kovaliková, S., Integrovaná tematická výuka, Spirála Kroměříž, 1995
Kuncová, P., KUPOZ, Kuncová Pavla, Praha 1997
Lukavská, E., Možnost využití dramatické výchovy u žáků speciální dyslektické třídy, Tvořivá dramatika, č. 9/1993,str.3-5
Matějček, Z., Dyslexie, 3. vyd. Praha, H-H 1995
Matějček, Z., Co, kdy a jak ve výchově, 3. vyd. Praha, Portál 2000
Matějček, Z., Po dobrém nebo po zlém?, 5. vyd. Praha, Portál 2000
Muller, O.: Dramika (nejen) pro speciální pedagogy. 1. vyd. Olomouc, Univerzita Palackého 1995
Múller, O., Z pohledu speciálního pedagoga, Tvořivá dramatika, č.9/1993, str.12-13
Nešporová, D.: Integrace dyslektiků a dětí s LMD do normální školy prostřednictvím dramatické výchovy, diplomová práce, katedra výchovné dramatiky, DAMU, Praha 2000
Munden, A., Arcelus, J., Poruchy pozornosti a hyperaktivita, Portál, Praha 2002
Novotná, L., Dramatická výchova a její přínos v procesu integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, DP, Praha 2001
Otevřelová, H, Oteřel M..: Minipříběhy dětí se specifickými poruchami učení, www.hanaotevrelova.cz
Provazník, J.: Dramatická výchova s dětmi s LMD, In. Tvořivá dramatika 1991, č. 4
Provazník, J., Dramatická výchova s dětmi s LMD, Tvořivá dramatika, č. 4/1991, str. 7-11
Provazník, J.: Děti a loutky, AMU, Praha 2008
Riefová, S. F:, Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole, 1. vyd. Praha, Portál 1999
Selikowitz, M., Dyslexie a jiné poruchy učení, 1. vyd. Praha, Grada 2000
Swiekoszová, Jana: Pedagogická diagnostika dětského vývoje pro učitele primárního vzdělávání, REPRONIS Ostrava, 2005
Swierkoszová, Jana: Specifické poruchy chování diagnostika - reedukace, REPRONIS Ostrava 2006
Swierkoszová, Jana: Metoda dobrého startu (prevence poruch učení, dětem z minoritních skupin) Kasimo Ostrava, 1998
Tymichová, H., Nauč mě číst a psát, 3. vyd. Praha, SPN 1992
Vágnerová, M., Psychologie handicapu, Praha 1993
Vágnerová, M., Variabilita a patologie psychického vývoje, UK Praha, 1. vyd., 1993
Valenta, M., Reisman, M.D.: Dramatoterapie, Netopejr, Olomouc, 1999
Valenta, J.: Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik, ISV, Praha, 1999
Volemanová, M.: Přetrvávající primární reflexy, Institut neuro-vývojové terapie, www.Red-Tulip.cz
Zelinková, O., Pedagogická diagnostika a IVP, 1. vyd. Praha, Portál 2001
Žáčková, H., Jucovičová, D., Metody práce s dětmi s LMD - především pro učitele
Žáčková, H., Jucovičová, D., Metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) - především pro rodiče a vychovatele
Žáčková, H., Jucovičová, D., Metody hodnocení a tolerance dětí s SPU - především pro 1. stupeň ZŠ
Žáčková, H., Jucovičová, D., Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole
Žáčková, H., Jucovičová, D., Relaxace nejen pro děti s LMD
Žáčková, H., Jucovičová, D., Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol (i pro SŠ)
Žáčková, H., Jucovičová, D., Metody reedukace SPU - smyslové vnímání
Žáčková, H., Jucovičová, D., Metody reedukace SPU - dyslexie; Metody reedukace - dysgrafie, Met.reedukace - dysortografie
Další dobré tipy na literaturu, semináře - na www.dyscentrum.cz
Hodnoticí metody a kritéria
Výstupem je vlastní prezentace práce s dětmi s SPU, zpracování kazuistiky a vyplnění evaluačního dotazníku.
Poznámka
Nejsou.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova - dvouleté kombinované (M.A.) (povinný předmět)