Souborová práce

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
205SOPK zápočet 3 60 hodiny DÍLEN za celý semestr (45 minut), 30 až 45 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Cílem předmětu je v několika intenzivních dnech seznámit studenty navzájem a zároveň je obeznámit se základy práce v dětském divadelním souboru, která se opírá o tyto zásadní body - podmínky práce v dětském souboru (důvěra, spolupráce) a základy tvorby inscenace (od hry k situaci, možnosti jevištního uchopení divadelní situace, hledání ideální rovnováhy mezi režijním vedením a volnou tvorbou dětí, reflexe, pojmenování odlišností divadelní práce s dospělými a s dětmi).

Předmět pracuje s přímou zkušeností studentů. V průběhu práce pedagog na konkrétních příkladech objasňuje širší divadelní kontext, ukazuje další možnosti, nabízí různé pohledy a výklady. Studenti jsou v pozici tvůrců, kteří se učí na vlastních chybách v bezpečném prostředí.

V první fázi pedagog prostřednictvím her a cvičení stmeluje kolektiv, vytváří prostředí bezpečí a důvěry, které je pro divadelní práci nezbytné.

Ve fázi druhé se studenti seznamují se základy inscenační práce, hledají rozdíly mezi normálním a divadelním viděním, učí se pojmenovat a vytvářet divadelní vztahy a situace.

Nejprve pedagog cvičení vede, posléze jsou studenti vybídnuti k samostatné práci, která je korigovaná pedagogem a pečlivě reflektována.

Témata:

Výsledky učení

Studenti:

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Literatura

Doporučená literatura:

ALSCHITZ, Jurij. The art of dialogue : [methods for theatre practice]. Berlin: Ars Incognita, 2010. 227 s. ISBN 978-3-9809230-8-8 • il.

BOAL, Augusto. Games for actors and non-actors. 2nd ed. London: Routledge, c2002. 301 s. ISBN 0-415-26708-0 (hpb).

BROOK, Peter. Prázdný prostor. Překlad Alois Bejblík. 1. vyd. Praha: Panorama, 1988. 229 s. Dramatická umění.

BROOK, Peter. Pohyblivý bod: čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987. Překlad Jan Hančil. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996. 246 s. ISBN 80-238-0632-7.

BOGART, Anne. Úhly pohledu : praktický průvodce systémem úhlů pohledu a kompozice. 1. vyd. Praha: Divadlo Archa Institut umění - Divadelní ústav, 2007. 205 s. ISBN 978-80-7008-210-2.

GROTOWSKI, Jerzy. Towards a poor theatre. 1st Routledge ed. New York: Routledge, 2002. 262 s. ISBN 0-87830-155-0 • il., čb. fot.

GROTOWSKI, Jerzy. Jerzy Grotowski a Teatr laboratorium - texty. Druhá část. Praha: Pražské kulturní středisko, 1990. 125 s. ISBN 80-85040-07-7 (druhá část).

GROTOWSKI, Jerzy. Divadlo a rituál : texty 1965-1969. Vyd. 1. Bratislava: Kalligram, 1999. 207 s. ISBN 80-7149-276-0.

HAVELKA, Jiří. Zmrazit čerstvé ovoce : útržky úvah o divadelní zkoušce. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2012. 185 s. ISBN 978-80-7331-222-0 (brož.) • il. (převážně barev.), portréty

MITCHELL, Katie. Umění a řemeslo režiséra. Překlad Ivan Kolman. Vydání první. V Brně: Janáčkova akademie múzických umění, 2015. 327 stran. ISBN 978-80-7460-084-5.

PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku, aneb, O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. Vyd. 2., upr. Praha: NIPOS, 2011. 133 s. ISBN 978-80-7068-005-6.

SLAVÍK, Mirek; Cesta k divadelnímu tvaru s dětským souborem. Praha: IPOS-ARTAMA, 1996. 52 s. ISBN 80-7068-094-6.

SPOLIN, Viola. Improvisation for the theater : a handbook of teaching and directing techniques. Evanston: Northwestern University Press, 1970. 397 s. ISBN 0-8101-0018-5.

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě aktivity na cvičeních a za plnohodnotný přínos do tvůrčího divadelního procesu.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů