Teorie dramatické výchovy 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
205TDV1 zkouška 2 28 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Kurz zaměřený na osvojení základních otázek teorie dramatické výchovy, na aktivní zvládnutí aplikace praktických poznatků a jejich zobecňování. Předmět má seminární charakter, těžiště je v přednesení a prodiskutování seminárních prací posluchačů na vybraná témata.

Výsledky učení

  1. Otevřít posluchačům cestu k hlubšímu pochopení souvislostí, příčin a následků v oboru DV.
  2. Rozvinout u posluchačů schopnost formulovat ústně i písemně teoretické poznatky z oboru, definovat základní pojmy.
  3. Systematizovat vědomosti o dramatické výchově a příbuzných oborech.

Předpoklady a další požadavky

  1. Schopnost analýzy a reflexe.
  2. Důkladná orientace v kurikulárních dokumentech.
  3. Studium základní literatury o dramatické výchově.

Literatura

CAILLOIS, Roger. Hry a lidé. Přel. Nina Vangeli. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998. 216 s. Přel. z: Les Jeux et les Hommes. ISBN 80-902482-2-5.

FINK, Eugen. Hra jako symbol světa. Přel. Miroslav Petříček. Praha: Český spisovatel, 1993. 272 s. Přel. z: Spiel als Weltsymbol. ISBN 80-202-0410-5.

---. Oáza štěstí. Přel. Jiří Černý a Věra Koubová. Praha: Mladá fronta, 1992. 64 s. Edice Váhy, sv. 6. Přel. z: Oase des Glücks, Der Garten Epikurs. ISBN 80-204-0224-1.

GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. Přel. M. Bílková. Praha: Columbus, 1997. 352 s. Přel. z: Emotional Intelligence. ISBN ISBN 80-85928-48-5.

HLAVSA, Jaroslav; HAVLÍNOVÁ, Miluše; KLICPEROVÁ, Martina; MACHKOVÁ, Eva ; BAKALÁŘ, Eduard; HALÍK, Tomáš; HOLEYŠOVSKÝ, Jan; CHALOUPKA, Otakar; SLEPIČKA, Pavel; VIEWEGH, Josef. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. 192 s.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o původu kultury ve hře. Přel. Jaroslav Vácha. Praha: Mladá fronta, 1971. 228 s. Edice Ypsilon, sv. 13. Přel. z: Homo ludens.

HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle. Praha: Pražská scéna, 2000. 296 s. ISBN 80-86102-07-6.

KOŤÁTKOVÁ, Soňa; PROVAZNÍK, Jaroslav; BLÁHOVÁ, Krista; SVOBODOVÁ, Radka; TOMKOVÁ; Anna. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 224 s. ISBN 80-7184-756-9.

LUKAVSKÝ, Radovan. Stanislavského metoda herecké práce. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978. 156 s.

MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Brno: JAMU, 2004. 216 s. ISBN 80-85429-93-4.

MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.

MILLAROVÁ, Susanna. Psychologie hry. Přel. Jarmila Milnerová. Praha: Panorama, 1978. 360 s. Přel. z: The Psychology of Play. Edice Pyramida.

PROVAZNÍK, Jaroslav (ed.). Dítě mezi výchovou a uměním: Dramatická výchova na přelomu tisíciletí. Příspěvky z konference o dramatické výchově, kterou roku 2007 uspořádaly katedra výchovné dramatiky Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze a Sdružení pro tvořivou dramatiku. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci s katedrou výchovné dramatiky DAMU, 2008. 220 s. ISBN 978-80-903901-2-6.

---. Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 164 s. ISBN 80-901660-4-0.

SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 328 s. ISBN 978-80-247-1821-7.

SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno JAMU, 2005. 194 s. ed. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 80-86928-10-1.

ŠPALKOVÁ, Dominika. Hra, herectví a děti: Některé zdroje, podmínky a možnosti dětského dramatického projevu v konfrontaci s prvky herectví. Praha, 2002. 71 s. Diplomová práce (MgA.). Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky.

VALENTA, Josef. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky: Hraní rolí ve výchově a vyučování (s hlavním zřetelem k výchovné dramatice). Dramatická výchova a rozvoj sebevědomí (dětí a dospělých). 1995. Praha: ISV nakladatelství, 1995. 200 s. ISBN 80-85866-06-4.

---. Metody a techniky dramatické výchovy. 3. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.

ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění: Teoretická dramaturgie. 2. vyd. Praha: Panorama, 1987 [1931]. 416 s.

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě:

Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskusích na seminářích.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů