Hudebně rytmická výchova 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205YHTV2 | zkouška | 3 | 24 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
I. Základní hudební pojmy:
- Zvuk, tón, vlastnosti tónu, tónové soustavy, soustavy ladění, italské hudební názvosloví.
II. Notopis:
- Historický pohled na vývoj notace, notová osnova, klíče, takt, posuvky, noty, pomlky, předznamenání, repetice, názvosloví, zápis textu, vícelinkové záznamy - partitura.
III. Stupnice:
- Církevní, durová, mollová, chromatická, celotónová, pentatonická, cikánská intonace a hra stupnic.
IV. Intervaly:
- Intervaly vrchní a spodní, základní a odvozené, doškálné a nedoškálné.
- Intervaly přes oktávu.
- Intonace a hra intervalů.
V. Akordy:
- Definice a stavba akordu.
- Kvintakordy a jejich obraty.
- Dominantní septakord a jeho obraty.
- Septakord.
- Tvorba dalších hlasů k dané melodii.
VI. Časový prostor hudby:
- Pulzace, metrum, rytmus.
- Takt jednoduchý a složený, synkopa, předtaktí, nota s tečkou.
- Tempové hudební označení.
- Rytmická cvičení jednohlasá a vícehlasá.
VII. Barevný prostor hudby:
- Primární tón, alikvotní tóny.
- Úvod do akustiky.
- Soustava hudebních nástrojů - klasické, historické, lidové, elektronické.
- Hudební tělesa - pěvecká, instrumentální, komorní a symfonická.
VIII. Hudební formy:
- Motiv, téma, předvětí, závětí.
- Práce s hudebním motivem.
- Velká a malá forma.
- Písňová forma, sonátová forma, variace, rondo, kánon.
IX. Obecný přehled evropského hudebního myšlení:
- Období do gregoriánského chorálu.
- Gregoriánský chorál, romanika.
- Gotika, ars antiqua, ars nova.
- Renesance.
- Baroko.
- Klasicismus.
- Romantismus.
- Secese, impresionismus, expresionismus.
- Období do 2. světové války.
- Hudba 50. a 60. let 20. století.
- Jazz, country, folklor, folk, pop...
X. Hra na nástroj:
- Hra na zobcovou flétnu v rozsahu c1- g2.
- Hra z listu.
- Hra na jiný hudební nástroj.
XI. Zpěv:
- Přirozený zpěv a capella lidové píseň z oblasti svého rodiště (bydliště) s přihlédnutí k vlastním pěveckým dispozicím.
XII. Didaktika rytmických a vokálně-instrumentálních činností:
- Posouzení vhodnosti skladby pro děti různých věkových skupin podle partitury.
- Metodika a způsoby nácviku skladby vokální a instrumentální.
Výsledky učení
Základním cílem předmětu v rovině teoretické je orientace v základech hudební nauky a obecně historický přehled vývoje hudby. V poloze dovednostní posluchač zvládne v elementární podobě hru na zobcovou flétnu a využije svých schopností hry na další hudební nástroje a pěveckých zkušeností v souborové hře. Práce studentů je završena samostatnou hudebně dovednostní prací, zvládnutím hudební teorie, hrou na zobcovou flétnou, zpěvem lidové písně z oblasti svého bydliště a obecně hudebním přehledem.
Předpoklady a další požadavky
Rytmické cítění, elementární hudební dispozice, aktivní přístup, ochota experimentovat.
Literatura
DOLINSKÝ, Antonín. Hudební nauka: Učebnice hudební nauky pro 1. až 3. třídu hudebních škol: 1. díl. 3. vyd. Praha: SNKLHU, 1957. 132 s.
---. Hudební nauka. Učebnice hudební nauky pro 4. až 7. třídu hudebních škol 2. díl. Praha: SNKLHU, 1957. 120 s.
DIMÉNY, Judit. Zvuk jako hra. Přel. Nadja Jasanová. Praha: Panton, 1992. 184 s. ISBN 80-7039-152-9.
HURNÍK, Ilja; EBEN, Petr. Česká Orffova škola II: Pentatonika. Praha-Bratislava: Supraphon, 1969. 56 s.
---. Česká Orffova škola III: DUR - MOLL. Praha: Supraphon, 1972. 108 s.
HURNÍK, Ilja; EBEN, Petr aj. Česká Orffova škola I: Začátky. Praha: Supraphon, 1969. 100 s.
KOLAFA, Jiří. Hudební nauka pro nehudebníky. 2., rev. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta / Filmová a televizní fakulta, 1999.108 s. ISBN 80-85883-47-3.
---. O dětské hudbě, hudbě pro děti, divadelní a loutkové zvláště. Ostrava: Krajské kulturní středisko v Ostravě, 1989. 16 s.
KURKOVÁ, Libuše. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 104 s.
MOUREAU, Michel. K hudbě přirozenou cestou: Využití Martenotovy metody při rozvoji dětské hudebnosti: Určeno předškolním dětským zařízením, mateřským a základním školám. Přel. Jaroslava Modrochová. Praha: ARTAMA, 1995. 40 s. ISBN 80-7068-092-X.
VÁŇOVÁ, Hana. Hudební tvořivost žáků mladšího školního věku. Praha: Supraphon, 1989. 200 s. Comenium musicum, sv. 19. ISBN 80-7058-149-2.
ZENKL, Luděk. ABC hudebních forem. Praha: Supraphon, 1984. 256 s.
---. ABC hudební nauky. Praha: Supraphon, 1976. 200 s.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivity na cvičeních, na základě studia odborné literatury a na základě zvládnutí hry na jeden zvolený nástroj.
Zkouška ústní. Celkové hodnocení se skládá ze 60 % z hodnocení aktivity na seminářích, 40 % z ústní části zkoušky.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova - tříleté prezenční (B.A.) (povinný předmět)