Psychologie a dramatická výchova 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205YPDV2 | zápočet | 2 | 24 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Kurz předmětu psychologie a jejího praktického využití pro pedagoga dramatické výchovy obsahuje jak přehled psychologie, uspořádaní a porozumění psychologické terminologii, obeznámení se základními psychologickými směry, jejich paradigmaty a přínosem, psychologickými disciplínami (vývojová psychologie, sociální psychologie atd.), tak část sebezkušenostní, psychologické testy a dotazníky, metody dramaterapie a na tělo zaměřené psychoterapie.
- Předmět psychologie.
- Obecná psychologie (psychické jevy a procesy).
- Metodologie psychologie, metody výzkumu psychických a sociálních jevů,
- Diagnostika osobnosti.
- Základy vývojové psychologie.
- Základy psychologie osobnosti.
- Základy sociální psychologie.
- Aplikovaná psychologie, pedagogická. psychologie a psychologie herce.
- Psychické problémy a psychopatologie, krizová intervence.
- DV a psychoterapie.
- Další příspěvek psychologie k předmětu DV, archetypy pohádek a psychoterapie zaměřená na tělo.
Výsledky učení
Cílem předmětu je poskytnout studentům dostatečnou orientaci v předmětu psychologie pro potřeby jejich pedagogické praxe. Vytvořit kompetenci tvořit smysluplné a relevantní definice psychologických fenoménů, na základě jejich znalosti a znalosti literatury. Poznat vývoj osobnosti a vývojová specifika konkrétních cílových skupin DV (mladší školní věk, důchodci, atp.). Pochopit chování obtížně zvladatelných dětí a rozšířit možnosti zvládaní tohoto chování. Mezi další cíle patří seznámit studenty hlouběji s konceptem osobnosti, naučit se volit vhodný pedagogický přístup na základě znalosti jednotlivých osobnostních typů. V neposlední řadě zmapovat hranice mezi psychoterapii a dramatickou výchovou.
Předpoklady a další požadavky
- Empatie a schopnost kooperovat v různě velkých skupinách.
- Základní znalosti z obecné psychologie a pedagogiky.
Literatura
ATKINSON, Rita L.; ATKINSON, Richard C.; SMITH, Edward E.; BEM, Daryl J.; NOLEN-HOEKSEMA, Susan. Psychologie. Přel. Erik Herman, Miroslav Petržela a Dagmar Brejlová. 2., aktul. vyd. Praha: Portál, 2003. 752 s. Přel. z: Hilgard´s Introduction to Psychology. ISBN 80-7178-640-3.
ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum; Praha: H & H, 1993. 416 s. ISBN 80-7066-534-3.
DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. Přel. Karel Balcar. Praha: Portál, 1997. 176 s. Přel. z: Review of personality theories [1987]. ISBN 80-7178-134-7.
GILLERNOVÁ, Ilona. Slovník základních pojmů z psychologie. Praha: Fortuna, 80 s. ISBN 80-7168-683-2.
GILLERNOVÁ, Ilona; BURIÁNEK, Jiří. Základy psychologie, sociologie: základy společenských věd. Praha: Fortuna, 1995. 160 s. ISBN 80-7168-242-X.
HAYES(OVÁ), Nicky. Aplikovaná psychologie. Přel. Dagmar Brejlová. Praha: Portál, 2003. 220 s. Přel. z: Applied psychology [2001]. ISBN 80-7178-807-4.
---. Základy sociální psychologie. Přel. Irena Štěpaníková. 3. vyd. Praha: Portál, 1998. 168 s. Přel. z: Principles of Social Psychology [1993]. ISBN 80-7178-763-9.
HELUS, Zdeněk. Psychologie pro střední školy. Praha: Fortuna, 1995. 120 s. ISBN 80-7168-245-4.
HOSKOVEC, Milan; NAKONEČNÝ, Milan; SEDLÁKOVÁ, Miluše. Psychologie XX. století I. Praha: Karolinum, 1993. 108 s. ISBN 80-7066-714-1.
JANOUŠEK, Jaromír; HOSKOVEC, Jiří; ŠTIKAR, Jiří. Psychologický výkladový atlas. Praha: Karolinum-Academia, 1993. 284 s. ISBN 80-7066-716-8.
NAKONEČNÝ, Milan. Lexikon psychologie. Praha: Vodnář, 1995. 400 s. 80-85255-74-X.
---. Úvod do psychologie. Praha: Academia, 2003. 508 s. ISBN 80-200-0993-0.
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie: příručka pro studenty. Praha: Portál, 2005. 288 s. ISBN 80-7178-923-2.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: Dětství, dospělost, stáří (Praha: Portál, 2000. 528 s. ISBN 80-7178-308-0.
VÝROST, Jozef; SLAMĚNÍK, Ivan. Sociální psychologie = Sociálna psychológia. Praha: ISV, 1997. 456 s. ISBN 80-85866-20-X.
Hodnoticí metody a kritéria
- Kredity jsou udělovány na základě aktivity v seminářích.
- Podmínky pro získání kreditů: Posluchač se orientuje v základních psychologických pojmech, je schopen specifikovat jednotlivá vývojová období ve vztahu k dramatické výchově, je schopen popsat základní teorie osobnosti a aplikovat je na pedagogický proces.
- Součástí zkoušky je obhajoba individuální práce.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova - tříleté prezenční (B.A.) (povinný předmět)