Semiotika a scénologie chování 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205ZSSC1 | zápočet | 2 | 22 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 34 až 44 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Kurz se zabývá behaviorální sémiotikou aplikovanou do oblasti scénování, resp. performativity s akcentem na scénicky nespecifické jednání v různých životních situacích. Na tomto pozadí pak definuje a interpretuje znaky v komunikačním i nekomunikačním chování.
Základní témata:
- Divadlo jako komunikace situací o situaci.
- Sémiotika chování a komunikace.
- Sémiotika divadelní komunikace (Císař, Osolsobě ad.).
- Scénologie obecně, dramatismus, performační studia apod.
- Scénické chování na ose „nespecifické/každodenní – specifické/jevištní“.
- Metafora divadla a dramatu jako výkladové paradigma „světa“.
- Performativní pojetí edukace.
Výsledky učení
Student:
- Vysvětlí pojem „znaková komunikační situace“.
- Vysvětlí podstatu scénického chování.
- Pozorováním a poslechem identifikuje ve vlastním životě i v životě dalších lidí (resp. též postav dramatických her) nespecificky scénické prvky.
- Předvede postupy práce s tématem „nespecifická scéničnost“ jako s učivem.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
BRAUN, Kazimierz. Druhá divadelní reforma? Přeložil Jiří VONDRÁČEK. Praha: Divadelní ústav; Praha: Městská knihovna; Praha: AMU; Brno: JAMU, 1993. 176 s. Přel. z: Druga reforma teatru? ISBN 80-7008-037-X.
CAILLOIS, Roger. Hry a lidé. Přeložila Nina VANGELI. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998. 216 s. Přel. z: Les Jeux et les Hommes. ISBN 80-902482-2-5.
CÍSAŘ, Jan. Člověk v situaci. Praha: ISV nakladatelství, 2000. 142 s. Média. ISBN 80-85866-67-6.
FRAŇKOVÁ, Slávka; KLEIN, Zdeněk. Úvod do etologie člověka. Praha: HZ, 1997. 194 s. ISBN 80-86009-15-7.
GOFFMAN, Erving. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Studio Ypsilon, 1999. 248 s. ISBN 80-902482-4-1.
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet.
Aktivní účast v semináři, vypracování výstupní (psaná) případové studie mimodivadelní dramatické performační situace.
Poznámka
Nejsou.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova - dvouleté prezenční (M.A.) (povinný předmět)