Management a leadership 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
206MAL1 | zápočet | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Pochopení teoretického základu:
- Teorie komunikace.
- Systémová teorie.
- Objektivismus.
- Konstruktivismus.
- Kvantová mechanika.
- Pojmy: Jazyk, řeč, skutečnost, pravda, cesta, cíl, kontrola, pomoc, konstrukt, problém, kultura aj.
Sebereflexe vlastního jednání a myšlení:
- Přemýšlení o vlastním jednání.
- Přemýšlení o přemýšlení.
- Přemýšlení o přemýšlení o přemýšlení.
Komunikace:
- Co a proč to je?
- Jak funguje náš mozek?
- Proč komunikujeme?
- Jaké jsou prostředky komunikace?
- Komunikace bez porozumění?
- Co se během komunikace děje?
- Jaké jsou cíle komunikace?
- Jaké jsou „zásady“ komunikace?
- Verbální/nonverbální komunikace, masová komunikace, veřejná a osobní komunikace ? rozdíly?
Management nebo Leadership?:
- Teorie managementu - základní fundament.
- Teorie leadershipu - základní fundament.
Historie praktického řízení (managementu):
- Teorie managementu - základní fundament.
Výsledky učení
- Pochopení, co ovlivňuje a formuje profesionální management dnes i do budoucna. O jaké teoretické (a v praxi ověřené) směry se můžeme opřít, abychom v řízení byli svobodní a vědomí.
- Pochopení, co děláme, když komunikujeme a proč přemýšlíme tak, jak přemýšlíme.
- Co se dnes od manažera očekává.
- Historie praktického řízení (managementu).
HLAVNÍ JE: Na pozadí teorie připravit studenty na přechod ze středoškolského režimu do režimu vysokoškolského - samostatnost a zodpovědnost v myšlení, konání, výstupech i hodnocení. Podněcovat je k přemýšlení, co vlastně chtějí, jak toho chtějí dosáhnout, co k tomu potřebují apod.
Předpoklady a další požadavky
Jedná se o 1. semestr bakalářského studia, tudíž není zde předpoklad splnění jiného předmětu.
Literatura
Adair, John: Učte se od velkých vůdců, BIZBOOKS, 2006, 296 s.
Assmann, Jan: Das kulturelle Gedächtnis, München: Beck, 2000, 344 s.
Bourdieu, Pierre: Teorie jednání, Praha: Karolinum, 1998, 179 s.
Doležal J., Máchal P., Lacko B. a kol.: Projektový management podle IPMA, Praha: Grada Publishing, 2009, 507 s.
Fromm, Erich: Umění být, Praha: Naše vojsko, 1994, 124 s.
Fromm, Erich: Mít nebo být: Aurora, 2001, 244 s.
Glasersfeld, Ernst von: Wissen, Sprache und Wirklichkeit. Arbeiten zum radikalen Konstruktivismus, Braunschweig - Wiesbaden: Vieweg
Pacovský P.: Člověk a čas, Time Management IV. generace, Praha: Grada Publishing, 2007
Parma, Petr: Systemické koučování, Praha: ISK, 2004, 222 s.
Parma, Petr: Umění koučovat, Alfa, 2006, 222 s.
Popper, Karl: Logika vědeckého zkoumání, Praha: Oikoymenh, 1997, 617 s.
Schlippe, Arist von, Schweitzer J.: Systemická terapie a poradenství, Brno: Cesta, 2006, 251 s.
Hodnoticí metody a kritéria
K úspěšnému složení zápočtu je třeba splnit následující:
- Účast na výuce - 20h povinných z 24h předepsaných.
- Kazuistika na situaci (z osobního či pracovního života) v komunikaci s ostatními (co dělali, proč to dělali, kam tím mířili, co se asi dělo v hlavách partnerů, co příště s tím u sebe). Rozsah minimálně 4 normostrany, termín 30. 11.
- Esej k jednomu titulu z doporučené literatury. Rozsah 2-5 normostran, termín 30. 11.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje