Management mezilidských vztahů
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
206MMV | zápočet | 2 | 24 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Každý seminář je přizpůsoben konkrétní studijní skupině a jejím požadavkům.
Věnuje se zejména z následující tématům:
- komunikace,
- vyjednávání,
- řešení konfliktů / problémů,
- vedení lidí,
- rozhodování,
- motivace.
Kurz nabízí například základní pravidla řešení konfliktů, usnadňuje zvládnutí jednotlivých stylů jednání a obranu vůči vyjednávacím trikům. Pomáhá v klíčových disciplínách vyjednávání jako jsou techniky sběru informací, analýzy zájmů a moci, tvorby alternativních scénářů, volby postupu v obtížných situacích nebo volby strategie v nejistých podmínkách.
Dále se kurz zabývá tím, jak vznikají základní vzorce lidského vztahového chování - tedy soupeření, spolupráce, obětavosti, destrukce a pasivity - a jak jim podle potřeby buď pomáhat na světlo světa nebo zabraňovat jejich vzniku a šíření.
Kurz také přirozeně vede k úvahám o firemních kulturách, způsobech hodnocení lidí a výkonů nebo o volbě stylu řízení lidí v závislosti na povaze manažera, podřízených, řešených úloh a firemní kultury.
Další část programu rozebírá dvě klíčové podmínky dobré spolupráce v týmu - tedy sdílení cílů a cest a rozmanitosti lidí a rolí - a sleduje malý zázrak vzniku synergie, tedy jevu, jehož přítomnost činí ze skupiny skutečný tým.
Výsledky učení
Kurs je zaměřen na dovednosti k úspěšnému vedení a řízení lidí, vyjednávací dovednosti a řešení konfliktů. Vzhledem k individuálnímu přístupu ke každé skupině studentů se cíle výuky mírně liší.
Očekávaným důsledkem kursu jsou například lepší výsledky vyjednávání (tedy výhodnější parametry sjednaných dohod) a - vzhledem k zaměření kursu na práci s komplexní spokojeností účastníků - i vyšší stabilita dohod (tedy méně snah dohody měnit a bojkotovat).
Kurz dále vede účastníky ke schopnosti dobře definovat problémy (a neřešit problémy zástupné, neřešitelné nebo nejednoznačné), analyzovat je (pochopit příčiny a další souvislosti a definovat kritéria úspěšného řešení) a použít rozumné techniky pro generování možností řešení, jejich třídění a hodnocení a konečně pro rozhodnutí, co a jak bude realizováno v praxi.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Plamínek, J.: Konflikty a vyjednávání (Grada, 2009)
Plamínek, J.: Vedení lidí, týmů a firem
Plamínek, J.: Tajemství motivace
Plamínek, J.: Vedení porad
Plamínek, J.: Řešení problémů a rozhodování
Plamínek, J.: Teorie vitality
Plamínek, J.: Synergický management
Plamínek, J.: Komunikace a prezentace
Plamínek, J.: Týmová spolupráce a hodnocení lidí
Plamínek, J.: Sebepoznání, sebeřízení a stres
Plamínek, J.: Řízení podle kompetencí
další viz www.jiriplaminek.cz
Hodnoticí metody a kritéria
K získání zápočtu je třeba:
- aktivní účast na semináři v celém jeho rozsahu,
- krátké písemné zhodnocení přínosů kurzu (půl až jedna normostrana).
Další informace
Předmět lze absolvovat opakovaně
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje