Nástroje managementu umění 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
206NMU1 | zkouška | 4 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 82 až 102 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
- Poslání a vize umělecké organizace,
- proces strategického plánování,
- analýza vnějšího prostředí,
- interní analýza organizace,
- formulace strategického plánu,
- realizace strategie,
- evaluace procesu strategického plánování,
- portfolio, program a projekt a jejich řízení v umělecké organizaci,
- nástroje a metody ve fázi zahájení projektu,
- nástroje a metody ve fázi plánování,
- nástroje a metody ve fázi realizace,
- nástroje a metody ve fázi vyhodnocení a ukončení projektu,
- příklady implementace projektového řízení do funkční struktury divadelní instituce.
Výsledky učení
- Rozšířit znalosti studentů v oblasti strategického a projektového managementu o metody a nástroje vhodné pro nezávislé producenty a organizace v umění,
- praktickými příklady a cvičením naučit studenty vybrané nástroje managementu aktivně používat.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
A guide to the project management body of knowledge [Kniha]. - Newtown Square, Pennsylvania : Project Management Institute, 2008.
Bryson John M. Strategic Planning for Public and Nonprofit Organizations: A Guide to Strengthening and Sustaining Organizational Achievement [Kniha]. - [místo neznámé] : Wiley, 2004.
Byrnes William J. Management and The Arts [Kniha]. - London : Focal Press, 2008.
Celentano Suzanne Carmack a Marshall Kevin Theatre Management. a successful guide to producing plays on commercial and non-profit stages [Kniha]. - Studio City : Players press, 1998.
Černý Ondřej a kolektiv autorů Transformace pražských divadel [Online] // Institut umění - Divadelní ústav. - 2013. - 15. 06 2013. - http://transformacedivadel.divadlo.cz.
Doležal Jan [a další] Projektový management podle IPMA [Kniha]. - Praha : Grada Publishing, 2009.
Dvořák Jan Kreativní management pro divadlo aneb O divadle jinak [Kniha]. - Praha : Pražská scéna, 2004.
Hagoort Giep Umělecký management v podnikatelském stylu [Kniha]. - Praha : Akademie múzických umění v Praze & KANT, 2009.
Kaiser Michael M. Strategické plánování v umění: Praktický průvodce [Kniha]. - Praha : Institut umění - Divadelní ústav, 2009.
Plamínek Jiří a Fišer Roman Řízení podle kompetencí [Kniha]. - Praha : Grada publishing, 2005.
Rosenau Milton D. Řízení projektů [Kniha]. - Brno : Computer Press, 2007.
Stein Tobie S. a Bathurst Jessica Performing Arts Management [Kniha]. - New York : Allworth Press, 2008.
Svozilová Alena Projektový management [Kniha]. - Praha : Grada Publishing, 2011.
Vítek Svetozar Řízení a organizace divadla [Kniha]. - Praha : Akademie múzických umění v Praze, 1986.
Volz Jim How to run a Theatre [Kniha]. - New York : Back Stage Books, 2004.
Webb Duncan M. Running Theatres [Kniha]. - New York : Allworth Press, 2004.
Hodnoticí metody a kritéria
Minimální povinná účast na přednáškách a seminářích je 50%. V případě nižší socházky nebude student připuštěn ke zkoušce a předmět ukončí neúspěšně.
Studenti, kteří překročí minimální stanovenou hranici docházky, ale nedosáhnou účasti alespoň 70%, odevzdají seminární práci podle zadání níž a ZÁROVEŇ musí absolvovat ústní zkoušku.
Studenti, kteří
se zúčastní více něž 70% přímé výuky podle své volby BUĎ odevzdají seminární práci podle následujícího zadání NEBO absolvují ústní zkoušku viz okruhy níž.
Seminární práce - zadání:
Vypracujte strategický rámec pro konkrétní divadlo či jinou organizaci v oblasti živého umění.
Povinné součásti:
- poslání,
- vize,
- Porterova analýza (5F) s charakteristikou jednotlivých sil a klíčovými faktory úspěchu v každé z nich,
- analýza SWOT (s položkami seřazenými podle závažnosti, a včetně zařazení O a T do jednotlivých
kategorií metody PEST(EL),
- volba strategického období včetně zdůvodnění
- stručné naznačení volby tržní strategie vč. příkladu produktů,
- strategické cíle v různých oblastech plánování včetně metod ověření, cílů a opatření v podobě
tabulky Balanced scorecard.
Předpokládaný rozsah: cca 5 normostran
Ústní zkouška:
Student si vylosuje a zodpoví dvě z následujících otázek či témat.
- Jaká je funkce strategického plánu v divadle? Kdy je vhodné strategii tvořit?
- Popište možné přístupy k tvorbě strategie.
- Pojmenujte některá specifika strategického plánování v divadelních organizacích.
- Jaké typy přínosů generuje divadelní činnost a divadla jako instituce; uveďte příklady.
- Popište koncept kulturních hodnot Johna Holdena.
- Popište rámec strategického plánování podle M. Kaisera.
- Strategický plán jako projekt - co, proč, kdo, jak?
- Poslání a vize - jak na to?
- Popište možnosti využití SWOT analýzy jako nástroj strategického plánování.
- Analýza srovnatelných společností a benchmarking - popište princip a využití ve strategickém plánování v kultuře.
- Bostonská matice - popište princip a využití ve strategickém plánování v kultuře.
- Analýza PEST(LE) - popište princip a využití ve strategickém plánování v kultuře.
- Porterova analýza pěti sil - popište princip a využití ve strategickém plánování v kultuře.
- Popište principy formulace strategických cílů.
- Popište Ansoffovu matici a její využití jako nástroje strategického plánování.
- Formulujte 5 hypotetických strategických cílů pro následující pětileté období pro libovolné divadlo.
- Popište princip a způsob využití nástroje Balanced Scorecard
- Popište principy, nástroje a oblasti realizace a evaluace strategického plánu.
- Popište principy Cyklu M. Kaisera a jeho uplatnění ve strategii divadla.
- Popište principy Business Model Canvas.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Produkce (M.A.) (povinný předmět)