Publikum: zdroje a metody výzkumu
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
206PZM | zápočet | 2 | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Proč se zabývat publikem? Co o něm všechno víme? Co o něm potřebujeme vědět? A jak to zjistíme a využijeme v praxi? Náplní kurzu je seznámení s aktuálními poznatky o divadelním a obecně kulturním publiku a metodami jeho výzkumu.
Obsah a témata kurzu:
- Audience studies jako formující se obor – základní pojmy a témata výzkumu.
- Výzkumy a zdroje dat o publiku na české i mezinárodní úrovni.
- Pražské publikum a jeho specifika vs. publikum v dalších regionech ČR a co o něm víme.
- Kvalitativní vs. kvantitativní výzkumné paradigma.
- Kvantitativní výzkumné metody se zaměřením na dotazník.
- Kvalitativní výzkumné metody – rozhovor, focus group, pozorování atp.
- Plánování výzkumu a implementace poznatků.
- Audience development.
- Segmentace publika a její využití.
- Publikum a kulturní politika.
Výsledky učení
Cílem kurzu je přivést posluchače k uvažování o návštěvnících divadla v širším kontextu, poskytnout jim základní orientaci v aktuálně dostupných výzkumech publika a seznámit s metodologií pro realizaci výzkumu ve vlastní kulturní organizaci či v rámci diplomové práce.
Předpoklady a další požadavky
Zájem o téma, porozumění textu v angličtině.
Literatura
Ben Walmsley. Audience Engagement in the Performing Arts. A Critical Analysis. Palgrave Macmillan, 2019.
Special Eurobarometer 399: Cultural acces and participation. Summary. Dostupné z: https://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/archives/ebs/ebs_399_sum_en.pdf
Miroslav Disman. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2011.
Nobuko Kawashima. Beyond the division of attenders vs. non-attenders : a study into audience development in policy and practice. Working Paper. Coventry: University of Warwick. Centre for Cultural Policy Studies. Research papers, Vol.6 ., 2000. Dostupné z: https://www.ietm.org/en/themes/beyond-the-division-of-attenders-vs-non-attenders.
Philip Kotler, Joanne Scheff. Standing Room Only: Strategies for Marketing the Performing Arts. Boston: Harvard Business School Press, 2014.
Stephanie Pitts, Sarah Price. Understanding Audiences for the Arts: Insights and recommendations from the largest qualitative study of contemporary arts audiences in the UK. Sheffield: SPARC Sheffield, 2019. Handbook ke stažení: http://www.sparc.dept.shef.ac.uk/uaca/handbook/
Věra Patočková, Daniel Čermák et al. Kultura v krajích České republiky. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2012.
When Going Gets Though: Barriers and Motivations Affecting Arts Attendance. NEA Research Report #59 January 2015. Ke stažení na: https://www.arts.gov/sites/default/files/when-going-gets-tough-revised2.pdf
Základní statistické údaje o kultuře v ČR. Praha: NIPOS, 2018. Dostupné z: https://statistikakultury.cz/publikace/zakladni-statisticke-udaje/
Hodnoticí metody a kritéria
Předpokladem úspěšného zakončení kurzu je docházka (alespoň 70%), aktivní účast na hodině, plnění průběžných úkolů a prokázání osvojení základních znalostí k tématu.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Produkce - Management umění (M.A.) (povinný předmět)
- Produkce (M.A.) (povinně volitelný předmět)
- Produkce - Producentství (M.A.) (povinně volitelný předmět)