Čtení teoretických textů o divadle 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207CTO1 | zápočet | 2 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Čtení teoretických textů o divadle je podpůrný dvousemestrální seminář páteřního šesti-semestrálního předmětu Teorie divadla založený na metodě close-reading. Studenti si na základě zevrubné analýzy stěžejních textů české „pozichovské” strukturálně-sémiotické školy ověří a prohloubí jejich dosavadní poznatky z jiných teoretických seminářů. Závěry z jednotlivých analýz studentům umožní hlubší porozumění termínům a vymezením české teorie divadla (herecká postava a dramatická osoba, významová představa obrazová a technická, jevištní postava, komponenty divadelní tvorby, artefakt, sémiotika ad.).
Tematické okruhy:
- Pojem divadlo (Bernard, Stich, Stehlíková, Pavlovský, Pavis, Barba, Savarese).
- Artefakt jako estetická kategorie (Hostinský).
- Zichova systémová estetika dramatického umění.
- Herecká postava, dramatická osoba, významová představa obrazová a významová představa technická (Zich).
- Jevištní postava jako teatrologický termín (Císař).
Výsledky učení
- Studenti budou schopni pojmenovat klíčové pasáže probíraných textů.
- Studenti interpretovat jednotlivé termíny, které se v textech objevují.
- Studenti začlenit tyto termíny do kontextu české teorie divadla.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
BERNARD, Jan. Slovo divadlo. In: BERNARD, Jan. Co je divadlo. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, s. 13-17.
CÍSAŘ, Jan. Herec-jevištní postava. In: CÍSAŘ, Jan. Teorie herectví loutkového divadla. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, s. 5-17.
CÍSAŘ, Jan. Loutka-živý člověk. In: CÍSAŘ, Jan. Teorie herectví loutkového divadla. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, s. 18-32.
HOSTINSKÝ, Otakar. O klasifikaci uměn. In: HOSTINSKÝ, Otakar. Studie a kritiky. Praha: Československý spisovatel, 1974, s.190-209.
ZICH, Otakar. Povaha dramatického díla. In: ZICH, Otakar, Estetika dramatického umění: teoretická dramaturgie. Praha: Panorama, 1987, s. 13-25.
ZICH, Otakar. Teorie syntetická. In: ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění: teoretická dramaturgie. Praha: Panorama, 1987, s. 26-34
ZICH, Otakar. Teorie analytická. In: ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění: teoretická dramaturgie. Praha: Panorama, 1987, s. 35-56.
Hodnoticí metody a kritéria
- Příprava na semináře (20 % klasifikace),
- minimálně 80% docházka a aktivita na seminářích (50 % klasifikace),
- závěrečné kolokvium, které prověří schopnost studentů analyzovat probírané texty (30 % klasifikace).
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 08:30–10:00 | Vít NEZNAL | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět)