Divadlo a tanec
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207DAT | zkouška | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
V posledních dekádách se rozvinuly, ukotvily a etablovaly nové směry, formy a žánry, z nichž některé jsou českému uměleckému prostředí více, některé dosud méně známé, resp. přístupné. Semestrální kurz se zaměří na některé z nejstěžejnějších fenoménů, které protínají současné divadelní, taneční a performativní dění, jejich genezi, specifikaci a možnosti analýzy. Vlastní výklad bude doprovázen bohatou videodokumentací (případně vlastní diváckou recepcí), pro charakterizaci těchto nejaktuálnějších uměleckých forem naprosto nezbytnou. Výuka s četností 1x týdně 90 minut, částečně probíhající jako přednáška a částečně jako seminář, na němž se především předpokládá aktivní účast a zapojení do diskuze stran studentů/ek.
Rámcové tematické okruhy:
- Mapa současného divadla, tance a performance: úvodní kontextualizace současného stavu uměleckého dění.
- Re-enactment v současném tanci a performanci.
- Lecture Performance, Artistic Talk, Talk&Walk.
- Interkulturální a transkulturální divadlo, tanec a performance.
- Ekologický obrat v současném tanci a performanci.
- Pohybové instalace: choreografické dialogy s geniem loci muzeí.
- Fenomén taneční sólo dnes: formy, témata, umělecký tandem tanečníka a light-designéra.
- Formy současného populárního divadla.
- Divadelní virtualita a kyborgové.
- Konceptuální tanec a performance.
- Urban Spaces.
- Relevantní teoretické koncepty.
Výsledky učení
Student/ka prohloubí své odborné znalosti v oblasti nejsoučasnějších tendencí v divadle, tanci a performanci, bude schopen/na je terminologicky správně uchopit, podrobit důkladné (diskurzivní) analýze a vzájemné komparaci. Metodologicky si osvojí relevantní interdisciplinární teoreticko-analytické koncepty, jejichž užití bude nezbytnou součástí výuky a prezentovaných výstupů. Bude schopen/na formulovat stěžejní proměny a současná směřování Performing Arts v návaznosti na jejich vývoj a modifikace v průběhu (především) 20. století. Nabyté poznatky zúročí jak v jiných kurzech magisterského studia zaměřených zejména na současné umělecké dění, tak při publikovaní odborných textů a recenzí.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- BRANDSTETTER, Gabriele et al. Tanec, prostor a světlo: antologie současné německojazyčné taneční vědy. Překlad Petr Pytlík a Markéta Polochová. Vydání první. V Brně: Janáčkova akademie múzických umění, 2017. 199 s. ISBN 978-80-7460-125-5.
- FOUCAULT, Michel. Archeologie vědění. Překlad Čestmír Pelikán. Vydání druhé. V Praze: Herrmann & synové, 2016. 318 s. ISBN 978-80-87054-43-7.
- FOUCAULT, Michel. Slova a věci. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007. v, 309 s. Eseje/studie. ISBN 978-80-251-1713-2.
- LEHMANN, Hans-Thies. Postdramatické divadlo. 1. vyd. Bratislava: Divadelný ústav, 2007. 365 s. Svetové divadlo. ISBN 978-80-88987-81-9.
- MALZACHER, Florian (ed.). Not just a mirror: looking for political theatre today. Berlin:Alexander Verlag, 2015. 195 s. ISBN 978-3-89581-378-8.
Doporučená literatura:
- Literatura k dílčím tématům bude doplněna v průběhu samotných setkávání, rešerše relevantní literatury bude částečně součástí příprav na vypracování samostatného (ústního či písemného) úkolu.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast ve výuce (75% docházky) = 30 %.
Připravenost z hodiny na hodinu a schopnost aktivní diskuze = 20 %.
Prezentace zvoleného tématu v délce cca 45 min = 50 %.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (MA) (povinný předmět)