Divadlo a jiná média - Literatura
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207DML | zkouška | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cílem předmětu je prohloubit studentovu znalost možných vztahů mezi literaturou a divadlem, konkrétně mezi texty literárními a divadelními, to s ohledem na jejich inscenování. Úvodní část kurzu bude věnována problematice historické neboli dějinné proměnlivosti textového projektování divadelní inscenace. Formou přednášky bude studentům vysvětlen proces literarizace divadelních textů, který vedl ke vzniku dramatu jako specifického literárního druhu a k jeho dominanci v divadle, ale také, a především, následné rozvolňování této dominance v posledním století, kdy se běžnou součástí inscenační praxe postupně stávají také tzv. dramatizace. Těžiště kurzu pak budou tvořit analýzy studenty zvolených konkrétních dramatizací, které ve vzájemné konfrontaci rozkryjí škálu možných přístupu k divadelní transformaci prózy a poezie, tedy k inscenování textů původně neurčených pro jeviště.
TEMATICKÉ OKRUHY:
- Divadlo a literatura jako historicky proměnné sociální a umělecké fenomény.
- Rozmanitost způsobů textové fixace divadelní inscenace.
- Literarizace divadelního projektu: vznik dramatu a vliv divadla na jeho podobu.
- Dramatizace jako specifická novodobá forma divadelního textu a její podoby v českém divadle.
- Variabilita vztahu dramatizace k předloze a výsledné inscenaci.
Výsledky učení
Student porozumí historickým proměnám vztahu divadla a literatury, jejich prostupování i jejich vzájemnému sebevymezování jako projevu druhové odlišnosti.
Student dokáže provést důkladnou analýzu konkrétního případu dramatizace literárního díla a jeho užití v divadle.
Student je schopen vysvětlit rozdíly mezi principy narace v divadle a v literatuře.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná:
- Text a divadlo (eds. Merenus Aleš, Mikulová Iva, Šotkovská Jitka, Praha 2020.
- JANOUŠEK, Pavel: Dramatizace, In: Poetika české meziválečné literatury. Proměny žánrů, edd. Zeman, Milan – Hodrová, Daniela. Praha: Československý spisovatel 1987 s. 189-212, též in Rozměry dramatu. Autorský subjekt a vývojové proměny poetiky českého meziválečného dramatu. Praha: Panorama 1989.
- MERENUS, Aleš: Nárys teorie dramatizací literárních děl, dizertační práce. FF MU 2012, https://is.muni.cz/th/iekdp/.
- VODIČKA, Libor: Sféra průniku: adaptace a dramatizace, kapitola in: JANOUŠEK, Pavel a kol.: Dějiny české literatury 1945–1989, svazek IV, (1969–1989), Praha: Academia 2007, s. 648-665.
Doporučená:
- ALLISTON, Ruth: Tanec a dramatizace ve službě dětem, Samuel, 2020
- GENETTE, Gérard: Hranice vyprávění. In Petr Kyloušek. Znak, struktura, vyprávění. Brno: Host, 2002, s. 240-256.
- JANOUŠEK, Pavel. Drama jako metodologický problém. In Kubínová, Marie (ed.). O poetice literárních druhů. Praha: ÚČL AV ČR, 1995.
- PROCHÁZKA, Miroslav. O povaze dramatického textu. In: Týž. Znaky dramatu a divadla. Praha: Panorama, 1988, s. 11-30.
- VELTRUSKÝ, Jiří. Drama jako básnické dílo. Brno: Host, 1999. ISBN 80-86055-60-4.
Hodnoticí metody a kritéria
K ústní zkoušce budou připuštěni studenti a studentky, kteří a které splní požadavky na docházku (80 %), přednesou na hodině referát a napíší písemnou práci v minimálním rozsahu 10 000 – 12 000 znaků korespondující s aktuálním tématem semináře. Základem výsledné známky je kvalita písemné práce (75 %) a schopnost ji při ústním pohovoru adekvátně prezentovat a obhájit (25 %).
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (MA) (povinný předmět)