Divadlo v kontextu vývoje západní kultury I. 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207DZA2 | zkouška | 3 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět v sobě propojí formu přednášky a semináře. Výuka je členěna do několika širších bloků, které se věnují nejdůležitějším epochám ve vývoji divadla a dramatu. Jednotlivé bloky jsou vybrány a strukturovány tak, aby studenti získali jednak dostatečný faktografický a historický (případně filozofický) náhled na danou epochu, který má posléze pomoct v dalším myšlení o divadle, aby byli schopni sami uvažovat v souvislostech, chápali kontinuitu vývoje dějin divadla. Každý blok je koncipován tak, aby v daném časovém horizontu (v souhrnu cca 4-5 vyučovacích hodin) směřoval od obecnějšího výkladu k praktické analýze vybraného díla, která má pomoct pochopit specifika konkrétního období, ale měl by být i zkušeností jak pracovat s dramatickým textem.
Cílem předmětu je nabídnout studentům dostatečnou myšlenkovou základnu, orientaci v historickém a kulturním kontextu a také jistou formu praktické zkušenosti s dramatickým textem a případně dalšími prameny, aby byli schopni dále v dalším, druhém roku v rámci předmětů Dějiny divadla v kontextu západní kultury II. 1 a 2 zvládnout systém tematizovaných bloků, které budou vyžadovat připravenost, povědomí, schopnost přesahového uvažování nejen v historických, ale i současných souvislostech divadla.
Harmonogram přednášek na příslušných katedrách, na webu KTK
Tematické bloky:
Klasicismus
- reakce na baroko, tři jednoty, klasicistní tragédie
Osvícenství a romantismus:
- Charakteristika epochy, od Sturm und Drang k výmarskému klasicismu: hnutí a jeho zdroje, vývoj dramatiky Goetha a Schillera.
- Romantismus: charakteristika hnutí, kontext společensko-politických pohybů v Evropě (Německo, Rusko, Francie, Polsko), inscenační konvence, herectví, žánry.
- Od měšťanské truchlohry k romantickému individuu
Realismus:
- Úvod: charakteristika uměleckého směru, reakce na romantismus, myšlenková východiska, realismus v divadle a dramatu (inscenační konvence).
- Ruská realistická společensko-kritická komedie
Moderna:
- Úvod: přelom 19.-20. století, tzv. fin de siecle, od realismu k naturalismu, pojem moderna, nástup moderních uměleckých směrů.
- Symbolismus a naturalismus v divadle a dramatu (vznik „svobodných divadel Freie Bühne, Theatre Libre, MCHT).
- Čechov a severské drama
Avantgarda:
- Úvod: spoločensko-politický kontext, pojem avantgarda v umění, nové vnímání divadelní reality.
- Ruská avantgarda (2 hodiny): Mejerchold, Tairov, Vachtangov, nové přístupy k herectví a režii.
- Francouzská avantgarda (Kartel, Copeau, Artaud)
Absurdní divadlo: výklad pojmu, zdroje, autoři
Druhá divadelní reforma: výklad pojmu, nové vnímání prostoru, dramaturgie, vztahu herce a diváka:
- Druhá divadelní reforma: Peter Brook – od kamenného divadla k multikulturnímu výzkumu.
- Jerzy Grotowski a Tadeusz Kantor.
Happening a performance
- performance art
,
- od inscenace k performanci.
Výsledky učení
- Student je schopen samostatně pracovat se zadanou povinnou literaturou.
- Student dokáže pojmenovat konkrétní historické epochy ve vývoji dějin divadla, proměny dramatického textu a inscenační praxe.
- Student dokáže vyložit reprezentativní díla a charakterizovat jejich specifické rysy, případně zhodnotit jejich aktualizační potenciál.
- Student prokáže schopnost vnímat dobový stav divadelního umění i v souvislosti se současnou podobou divadla a v rámci svého konkrétního oboru studia.
Předpoklady a další požadavky
Absolvování předmětu 207DZA1 Divadlo v kontextu vývoje západní kultury I. 1
Literatura
DIVADLO V KONTEXTU ZÁPADNÍ KULTURY I
Seznam literatury pro LETNÍ SEMESTR
Primární literatura
Aronson, Americké avantgardní divadlo
Artaud, Divadlo a jeho dvojenec
Braun, Druhá divadelní reforma
Brockett, Dějiny divadla (příslušné kapitoly)
Brook, Prázdný prostor
Carlson, Dejiny divadelných teórií (příslušné kapitoly)
Craig, O divadelním umění
Diderot, Paradox o herci (variantně: Herecký paradox)
Fischer-Lichte, Dejiny drámy (příslušné kapitoly)
Hyvnar, Francouzská divadelní reforma (příslušné kap.)
Hyvnar, Herec v moderním divadle
Hugo, Předmluva ke Cromwellovi
Jurkowski, Proměny ikonosféry (příslušné kapitoly)
Kořán, Living theatre
Krausová, Od Lessinga k Brechtovi (příslušné kapitoly)
Lessing, Hamburská dramaturgie
Lindovská, Od Antona Pavloviča Čechova k Michailovi Čechovovi
Mikeš, Divadlo francouzského baroka
Raimund, Grillparzer, Nestroy, Vídeňské lidové divadlo: od Hanswursta Stranitzkého k Nestroyovi
Scherhaufer, Čítanka z dějin divadelnej réžie II
Schiller, Šedivý, O mravním poslání divadla
Tairov, Odpoutané divadlo
Völker, Grimm, Esslin, Harder, Smysl nebo nesmysl? : groteskno v moderním dramatu
Vostrý, „Od modernismu k postmoderně: expresionismus“,
Sekundární literatura:
Deák, František. Symbolistické divadlo
Ejzenštejn, Umenie mizanscény
Kraus, Divadlo ve službách dramatu (kapitoly týkající se Marivauxe, Musseta, Nestroye)
Kučera, Moliére : Moralista a posměváček
Mikeš: Pět romantických siluet : poezie francouzského romantismu
Martínek, Karel. Ruská divadelná moderna, Ruské klasické drama a divadlo
Pilátová, Hnízdo Grotowského
Brook, Pohyblivý bod
Procházka, Hrbata, Romantismus a romantismy : pojmy, proudy, kontexty
Scherhaufer, Čítanka z dejín divadelnej réžie III.
Vostrý, Prožívat, či hrát? In. O hercích a herectví
Hry:
Büchner, Vojcek
Corneille, Cid
Gogol, Ženitba, Revizor
Gribojedov, Hoře z rozumu
Hugo, Hernani
Kleist, Rozbitý džbán
Lermontov, Maškaráda
Lesssing, Emilia Galotti
Marivaux, Hra lásky a náhody
Moliére, Tartuffe, Don Juan
Musset, Lorenzaccio
Puškin, Evžen Oněgin
Racine, Faidra
Schiller, Loupežníci
Goethe, Ifigenie na Tauridě
Voltaire, Candide
Ostrovskij, Výnosné místo
Čechov, Tři sestry, Višňový sad, Svatba
Andrejev, Černé masky
Gorkij, Na dně
Blok, Bufonáda
Ibsen, Nora, Heda Gablerová
Strindberg, Slečna Julie
Wedekind, Probuzení jara
Maeterlinck, Modrý pták
Jarry, Král Ubu
Sartre, S vyloučením veřejnosti
Beckett, Čekání na Godota, Konec hry
Brecht, Dobrý člověk ze Sečuanu, Matka Kuráž a její děti
Bulgakov, Zojčin byt
Camus, Caligula
Ionesco, Plešatá zpěvačka
Jelinek, Nemoc aneb Moderní ženy
Kane, Psychóza ve 4:48
Koltes, Boj černocha se psy
Miller, Smrt obchodního cestujícího
O'Neill, Cesta dlouhým dnem do noci
Osborne, Ohlédni se v hněvu
Dürrenmatt, Návštěva staré dámy
Hodnoticí metody a kritéria
Klasifikace a udělení kreditů je podmíněno absolvováním zkoušky z probíraného období: zkouška probíhá písemně nebo ústně a ověřuje zvládnutí látky na úrovni, na které byla odpřednášena, dále znalost předepsané povinné literatury (odborných publikací i dramatických textů) a orientaci v širších společenských souvislostech.
Zkouška proběhne formou písemného testu.
Otázky vycházejí z jednotlivých témat, přednášek, ze sylabů a materiálů od pedagogů a ze seznamu povinné četby a literatury.
Opravný termín proběhne ve formě ústní zkoušky.
Poznámka
Harmonogram na zimní semestr 2020/2021 zde:
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 09:00–10:25 | Eva KYSELOVÁ | Posluchárna - Hallerův sál Karlova 26, Praha 1 |
1. přednáška se koná 22.2.2023. | přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Taneční věda (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Nonverbální divadlo (Bc) - od 2022/23 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Nonverbální divadlo (Bc) - platný pro studenty zapsané v ak.r. 2021/22 a dříve (končí 2024) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (povinný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku - 2leté (M.A.) (povinně volitelný předmět)
- HATP - Autorské herectví (M.A.) (povinně volitelný předmět)
- HATP - Autorská tvorba a psychosomatika (M.A.) (povinně volitelný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (povinný předmět)
- Scénografie - kostým a maska (M.A.) (volitelný předmět)
- Scénografie (B.A.) (volitelný předmět)
- Scénografie - Divadelní scénografie (M.A.) (volitelný předmět)
- Scénografie - Kostým a maska (M.A.) (volitelný předmět)
- Scénografie (M.A.) (volitelný předmět)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Dramatická výchova - tříleté prezenční (B.A.) (povinný předmět)
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Produkce (B.A.) (povinný předmět)
- Produkce (B.A.) (povinný předmět)
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Teorie a kritika (B.A.) (povinný předmět, volitelný předmět)