Estetika pro uměnovědy 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207EPU2 | zkouška | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíle předmětu:
Kurz navazuje na předmět „Estetika pro uměnovědy 1“, který je věnován základním estetickým pojmům a tématům.
Na tomto základě zde budou představeny dva filosoficko-estetické systémy, které klíčovým způsobem přispěly (či mohou přispět) k porozumění dramatického umění. Prvním je estetika pražské strukturalistické školy, která zásadním způsobem přispěla k porozumění struktury dramatického díla a vztahu mezi dialogem a monologem. Tím umožňuje i netriviální porozumění tezi, že dramatické umění je umění dialogické. Právě dialogičnost podle pražských strukturalistů otevírá dramatické dílo jako situaci, která divákovi umožňuje vstoupit „dovnitř“ události díla. Pojem událost je klíčový pro druhý filosoficko-estetický systém – procesuální filosofii. Zde bude věnována pozornost samotnému pojmu událost, jejímu symbolickému vyjádření (expresi) a problematice tzv. nediskurzivního symbolu jako podstaty umění, především dramatického. Kurz bude probíhat na základě četby a analýzy vybraných textů či pasáží z klíčových děl obou myšlenkových systémů.
V tématech expresivity a nediskurzivního symbolu se bude kurz doplňovat s kurzem Filozofie a performing arts 1, 2.
Tematické okruhy:
- Pojem dynamické struktury (Jan Mukařovský).
- Struktura dramatického díla (Jan Mukařovský).
- Dialog a monolog jako mezní polarity jakékoliv řeči (Jan Mukařovský, Jiří Veltruský).
- Dialog a monolog na divadle (Jan Mukařovský, Jiří Veltruský).
- Role scénických poznámek (Otakar Hostinský, Otakar Zich, Jan Mukařovský, Jiří Veltruský).
- Dialogičnost jako cesta k otevření dramatické situace (Jiří Veltruský).
- Událost a situace jako základní filosofický pojem (Alfred North Whitehead, John Dewey, Susanne Langerová).
- Estetický rozměr události (John Dewey, Alfred North Whitehead).
- Nediskurzivní symbol jako princip umění (Susanne Langerová).
- Specifika tance jako nediskurzivního symbolu (Susanne Langerová).
- Specifika dramatu jako nediskurzivního symbolu (Susanne Langerová).
Výsledky učení
- Student dokáže využít pojem „dynamické struktury“ k popisu jednotlivých složek dramatického umění a jejich vztahu.
- Student je schopen charakterizovat hlavní rysy monologu a dialogu, a na tomto základě charakterizovat dialog dramatický.
- Student je schopen charakterizovat filosofický pojem události a ukázat jeho možnosti pro porozumění struktuře uměleckých děl, obzvláště děl dramatických.
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizita: Estetika pro uměnovědy 1
Literatura
Povinná literatura:
- MUKAŘOVSKÝ, Jan. O strukturalismu. In: Týž. Studie I. Brno: Host, 2007, s. 29–38. ISBN 80 86055-91-4.
- MUKAŘOVSKÝ, Jan. K dnešnímu stavu teorie divadla. In: Týž. Studie I. Brno: Host, 2007, s. 391–406. ISBN 80 86055-91-4.
- MUKAŘOVSKÝ, Jan. Dialog a monolog. In: Týž. Studie II. Brno: Host, 2001, s. 89–115. ISBN 80-7294-022-3.
- VELTRUSKÝ, Jiří. Dramatický text jako součást divadla. In: Týž. Příspěvky k teorii divadla. Praha: Divadelní ústav,1994, s. 77–94. ISBN 80-7008-046-9.
- VELTRUSKÝ, Jiří. Drama jako literární díla a divadelní představení. In: Týž. Příspěvky k teorii divadla. Praha: Divadelníústav, 1994, s. 95–101. ISBN 80-7008-046-9.
- DEWEY, John. Qualitative Thought. In: Týž. The collected Works, Later Works, 1925-1953, Volume 5: 1929-1930.
- Carbondale and Edwardsville: Southern Illinois University Press, 1985, s. 243-262. ISBN 978-0809311637.
- LANGER, Susanne. Virtual Powers. In: Táž. Feeling and Form. New York: Charles Scribner’s Sons, 1953, s. 169–187 .
- LANGER, Susanne. The Dramatic Illusion. In: Táž. Feeling and Form. New York: Charles Scribner’s Sons, 1953, s.306–325.
Doporučená literatura:
- DEWEY, John. Arts as Experience. London: George Allen and Unwin Ltd., 1934.
- LANGER, Susanne. Feeling and Form. New York: Charles Scribner’s Sons, 1953.
- MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie I. Brno: Host, 2000. ISBN 80 86055-91-4.
- MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie II. Brno: Host, 2001. ISBN 80-7294-022-3.
- VELTRUSKÝ, Jiří. Drama jako básnické dílo. Brno: Host, 1999. ISBN 80-86055-60-4.
- VELTRUSKÝ, Jiří. Příspěvky k teorii divadla. Praha: Divadelní ústav, 1994, s. 95–101. ISBN 80-7008-046-9.
- WHITEHEAD, Alfred North. Symbolismus, jeho význam a účin. Praha: Panglos, 1998. ISBN 80-902205-5-X.
Hodnoticí metody a kritéria
Kurz je zakončen ústní zkouškou, v rámci které je ověřováno porozumění probíraným textům a tématům.
Předpokladem pro absolvování zkoušky je pravidelná aktivní účast na hodinách kurzu (70 %).
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět)