Filozofie a Performing Arts 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207FPA2 | zkouška | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
kurzu je podrobné porozumění východiskům, metodám a hlavním myšlenkovým principům performančního umění a performančních studií. Pomocí metody close reading, diskuzí, referátů a výkladu se studenti seznámí s principy avantgardy, post-strukturalismu, happeningu, antropologie hry, které se v těchto přístupech setkávají. Zajímat nás bude i vnitřní ambivalence a sebereflektivní procesy v rámci performančního umění a performančních studií, a to i v souvislosti s metodami tzv. uměleckého výzkumu (artistic research) jako specifického druhu poznání.
Tematické okruhy:
- Historie pojmu performance.
- Vztah pojmu performance a hra.
- Performance art.
- Performance studies.
- Základní principy uměleckého výzkumu.
Výsledky učení
- Student dokáže věcně a odborně pojmenovat východiska, metody a myšlenkové principy performačního umění.
- Student dokáže porozumět odbornému textu (i v anglickém jazyce) a shrnout jeho sdělení.
- Student dokáže odlišit principy performačního umění a performačních studií.
- Student dokáže věcně a odborně prezentovat specifickou problematiku, na základě přečtené literatury a získaného pojmosloví se dokáže vyjádřit ke konstitutivním principům zhlédnutých inscenací, resp. performancí.
- Student je schopen rámcově vysvětlit pojem umělecký výzkum, resp. výzkum uměním.
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizita: Filozofie a Performing Arts 1
Literatura
Povinná literatura:
- CARLSON, Marvin. Performance. A Critical Introduction. London: Routledge, 1996. ISBN 978-0415299275.
- AUSLÄNDER, Philip. From Acting to Performance. London and New York: Routledge, 2006. ISBN 9780415157872.
- GOEBBELS, Heiner a THOMAS, Emma Lew. Research or Craft? Nine Theses on Educating Future Performing Artists. PAJ: A Journal of Performance and Art 35, 2013, č. 1, s. 43-48.
- SCHECHNER, Richard. Performance Studies: An Introduction. London, New York: Routledge, 2002. ISBN 0-415-14621-6.
Doporučená literatura:
- BORGDORFF, Henk. The Conflict of the Faculties: Perspectives on Artistic Research and Academia. Leiden: Leiden University Press, 2012. ISBN 978-9087281670. Dostupné z: https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstream/handle/1887/21413/file444584.pdf?sequence=1
- BORGDORFF, Henk. The Production of Knowledge in Artistic Research. In: BIGGS, Michael, KARLSSON, Henrik, eds. The Routledge Companion to Research in the Arts. London: Routledge, 2011, s. 44-63.
Hodnoticí metody a kritéria
- Docházka minimálně 70%, aktivní účast v hodině (40 % klasifikace),
- referát o délce cca 20 minut: student prezentuje nejen obsah referovaného textu, ale formuluje i svůj názor k danému tématu, případně vztáhne k dalším textovým zdrojům, nebo představením; po referátu následuje přibližně dvacetiminutová diskuze o tématu (30 % klasifikace),
- závěrečná esej o délce 5 normostran vycházející z tématu referátu (30 % klasifikace).
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 12:30–15:30 | Antonín DOLÁK | Učebna a pracovna pedagogů Karlova 26, Praha 1 |
Výuka se koná 16.2., 2.3., 16.3., 30.3., 13.4., 27.4., 11.5. | paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět)
- Teorie a kritika (B.A.) (povinný předmět)