Kapitoly z dějin filmu
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207KDF0 | zkouška | 2 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 23 až 33 hodin domácí příprava | česky | zimní i letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl předmětu:
Kapitoly z dějin filmu přinesou studentům základní orientaci ve vybraných signifikantních obdobích dějin české a světové kinematografie. Na konkrétních příkladech z dějin filmu si studenti osvojí základní dovednosti v oblasti analýzy filmu a vnímání filmové řeči a filmových výrazových prostředků. Pozornost bude věnována výrazným autorským osobnostem a hnutím dějin filmu včetně vybraných žánrů a vztahu k divadelní tvorbě. Součástí výuky bude projekce vybraných ukázek i celých filmových děl a řízená diskuze o prezentovaných dílech. V oblasti analýzy bude po důsledném „čtení“ konkrétní části filmového díla vždy následovat rozbor využitých výrazových prostředků a interpretace. Zmíněny budou také kontextové oblasti myšlení o filmu – produkční, politické a ekonomické kontexty vzniku díla, vývoj filmové techniky a základy klasické i digitální filmové technologie.
Rámcové tematické okruhy:
- Nová filmová historie aneb Proč raný film není primitivní
- Německý expresionismus a co stálo za vznikem prvního uměleckého proudu v dějinách filmu.
- Modernita a avantgardní film. Sovět, Češi ...a nacisté?.
- Erotikon Gustava Machatého a využití tropů ve filmu.
- Idea lidového umění, totalitní režimy a žánrový film
- Stylistická revoluce 40. let - italský neorealismus a „Občan Kane“
- Jiří Trnka ve filmu – prostředky animovaného filmu ve službách uměleckého výrazu.
- Alfréd Radok a Daleká cesta – detailní čtení formálně bohaté filmové tvorby.
- Antonioni, Bergman a ti další – evropský autorský film 50. a 60. let.
- Československá nová vlna
- Německý nový film jako příklad vývoje autorského filmu 70. a 80. let.
- „Protektor“ a neoformalistická filmová analýza.
Výsledky učení
- Student se po absolvování předmětu orientuje v základních obdobích vývoje filmu a v základních výrazových prostředcích filmové řeči, je schopen tato období rámcově popsat a srovnat.
- Student si svojí na úvodní úrovni postupy výroby filmu a základní mezníky vývoje filmové technologie.
- Student má přehled o aktuální nabídce odborné filmové literatury a v dalších zdrojích.
- V rámci vypracování seminární práce získá student zkušenost s vlastním soustředěným uvažováním o struktuře konkrétního filmového díla.
- Student chápe vztahy mezi divadelním a filmovým uměním zejména v oblasti dramaturgie a vyprávění příběhu.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
ARONSONOVÁ, Linda. Scénář pro 21. století. Praha: AMU, 2014. ISBN 978-80-7331-314-2.
BORDWELL, David – THOMPSONOVÁ, Kristin. Umění filmu – úvod do studia formy a stylu. Praha: AMU, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
BORDWELL, David – THOMPSONOVÁ, Kristin. Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie. Praha: AMU-NLN, 2011. ISBN 978-80-7331-207-2. - jen vybrané kapitoly
DAVID, Ivan. Filmové právo. Autorskoprávní perspektiva. Praha: Nová beseda, 2015. ISBN 978-80-906089-0-0.
ELSAESSER, Thomas. Zrcadlovost a pohlcení. Francis Ford Coppola a Dracula. In: SZCZEPANIK, Petr (ed.). Nová filmová historie. Praha: Herrmann & synové, 2004, s. 323-341. ISSN 0862-397X.
HORNÍČEK Jiří. Gustav Machatý. Touha dělat film. Osobnost režiséra na pozadí dějin kinematografie. Brno: Host, 2011. ISBN 978-80-7294-366-1.
HEDBÁVNÝ, Zdeněk. Alfréd Radok – Zpráva o jednom osudu. Praha: Národní divadlo – Divadelní ústav, 1994. ISBN 978-80-7008-043-4.
HRUŠKA, Blahoslav. Nový německý film jako (de)konstrukce dějin. Iluminace 16, 2004, č. 3, s. 161-176. ISSN 0862-397X.
HUDEC, Zdeněk. Rainer Werner Fassbinder. Cinepur 11, 2002, č. 22, s. 34-41. ISSN 1213-516X.
MONACO, James. Jak číst film. Praha: Albatros, 2004. ISBN 978-80-7577-183-4.
THOMPSON, Kristin. Estetika diskrepance: Pravidla hry. Iluminace 10, 1998, č. 3, s. 65-91.
Cinepur (vybraná čísla). ISSN 1213-516X.
Revue Filmového přehledu (vybrané příspěvky). ISSN 2464-6229.
Film a doba (vybraná čísla). ISSN 0015-1068.
Iluminace (vybrané studie). ISSN 0862-397X.
http://25fps.cz (vybrané články). ISSN 1802-5714.
http://jestevetsikritik.cz (vybrané články)
http://douglaskokes.cz (vybrané příspěvky)
Hodnoticí metody a kritéria
- Docházka minimálně 70 % (100% podmínka udělení atestu).
- Aktivní práce v hodině (25 % známky).
- Písemná práce na téma vztahující se k probíranému učivu v rozsahu 10-15 normostran. Téma referátu si vybírá student sám a podléhá schválení vyučujícího. V práci student aktivně pracuje s prameny, které uvede v poznámce pod čarou. Minimálně ve 3 případech čerpá z doporučené odborné literatury (75 % známky).
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět)
- Teorie a kritika (B.A.) (povinný předmět)