Kapitoly z dějin světového divadla 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207KDS2 | zkouška | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Seminář je zaměřen na vybrané významné autory a jejich dramata jednotlivých podstatných epoch dějin divadla. Cílem semináře je především na základě četby a výkladu jednotlivých dramatických textů, a to zejména v souvislostech a kulturně-historických kontextech doby a vývojovém stadiu divadla, porozumět jejich dramatické výstavbě ale také ideovým kontextům, které hry obsahují.
Harmonogram:
24.2. Proměna juanovského mýtu – všichni
3.3. Německá měšťanská truchlohra
10.3. Německý romantismus
17.3. Ruská společensko-kritická komedie – od Gogola k Ostrovskému
24.3. A.P. Čechov a moderní divadlo
31.3. Alfred Jarry a jeho mystifikace (1896- přelomový rok moderního divadla, Jarry a jeho vlastní svět, konec s realismem na divadle)
7.4. Diskuse nad semestrálními pracemi
14.4. Severské drama I
21.4. Severské drama II
28.4. Absurdní divadlo a drama
5.5. Americké drama v zrcadle evropské moderny
12.5. Britské drama po roce 1945, tzv. „new wave“
Výsledky učení
- Student je schopen číst dramatický text v kontextu doby jeho vzniku a daných divadelních konvencí, případně (pokud mu to jazykové možnosti dovolí) i srovnat překlad s originálem.
- Student dokáže reagovat na dotazy, které se týkají konkrétního dramatického textu, uvědomuje si odlišnosti mezi vývojovými etapami dějin divadla na příkladech vybraných dramat.
- Student dokáže uvažovat nad dramatickým textem, verbálně formulovat názor nebo polemiku.
- Student prokáže, že je schopný písemně formulovat názory v daných souvislostech, tj. dle specifikovaného zadání písemné práce, i s ohledem na formální náležitosti odborného textu. Na základě reflexe pedagoga je pak následně student schopný písemnou práci revidovat a upravit do další verze.
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizita: Kapitoly z dějin světového divadla 1.
Literatura
Dramatické texty:
- BECKETT, Samuel. Čekání na Godota. Praha: Artur, 2018. ISBN 978-80-7483-081-5.
- BÜCHNER, Georg. Leonce a Lena; Vojcek. Překlad Ludvík Kundera. Praha: Artur, 2006. ISBN 80-86216-82-9.
- CORNEILLE, Pierre. Cid. Praha: Artur, 2006. ISBN 80-86216-71-3.
- CORNEILLE, Pierre. Magická komedie: hra o 5 dějstvích. Praha: Dilia, 1976.
- ČECHOV, Anton Pavlovič. Aktovky. [Praha]: Dilia, 1985.
- ČECHOV, Anton Pavlovič. Racek: komedie o čtyřech dějstvích. Praha: Artur, 2001. ISBN 80-86216-08-X.
- ČECHOV, Anton Pavlovič. Strýček Váňa: výjevy z vesnického života ve čtyřech dějstvích. Praha: Artur, 2001. ISBN 80-86216-08-X.
- DUMAS, Alexandre. Kean: hra o pěti dějstvích. Praha: Dilia, 1957.
- EURIPIDÉS. Hippolytos. Praha: Společnost přátel antické kultury, 1941.
- FRISCH, Max. Don Juan aneb Láska ke geometrii: komedie o pěti dějstvích. Praha: Dilia, 1964.
- GOGOL', Nikolaj Vasil'jevič. Revizor: komedie o pěti dějstvích. Praha: Dilia, 1994.
- GOGOĽ', Nikolaj Vasil'jevič. Ženitba. Překlad Leoš Suchařípa. Praha: Artur, 2010. ISBN 978-80-87128-42-8.
- HUGO, Victor. Hernani: tragedie o pěti dějstvích. Praha: Dilia, 1958.
- IBSEN, Henrik. Divoká kachna: [hra v pěti dějstvích]. Praha: Artur, 2011. ISBN 978-80-87128-61-9.
- IBSEN, Henrik. Domeček pro panenky: (Nora): [hra ve třech dějstvích]. Překlad František Fröhlich. Praha: Artur, 2013. ISBN 978-80-7483-011-2.
- IONESCU, Eugen. Plešatá zpěvačka: Židle. Praha: Artur, 2006. ISBN 80-86216-69-1.
- JARRY, Alfred. Ubu. Překlad Petr Turek a Prokop Voskovec. Praha: Kra, 1993. ISBN 80-901527-3-2.
- KLEIST, Heinrich von. Rozbitý džbán: veselohra o jednom dějství. Praha: Dilia, 1979.
- LESSING, Gotthold Ephraim. Emilia Galotti: truchlohra o pěti dějstvích. Praha: Československé divadelní a literární jednatelství, 1957.
- MOLINA, Tirso de. Sevillský svůdce a kamenný host. Praha: Odeon, 1984.
- MOLIÉRE. Don Juan: komedie o 5 dějstvích. Praha: Dilia, 1978.
- MUSSET, Alfred de. Lorenzaccio: [tragédie o pěti jednáních]. Překlad Karel Kraus. Praha: Artur, 2006. ISBN 80-86216-65-9.
- OSTROVSKIJ, Aleksandr Nikolajevič. Výnosné místo: komedie o pěti dějstvích. Praha: Dilia, 1973.
- PUŠKIN, Aleksandr Sergejevič. Kamenný host. Překlad Otokar Fischer. Brno: Tribun EU, 2013. ISBN 978-80-263-0287-2.
- RACINE, Jean. Faidra: veršovaná tragédie o 5 dějstvích. Praha: Orbis, 1960.
- SARTRE, Jean-Paul. 5 her a jedna aktovka. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury a umění, 1962.
- SENECA, Faidra. Praha: Artur, 2011. ISBN 978-80-87-128-58-9.
- SCHILLER, Friedrich. Úklady a láska: [občanská tragédie]. Praha: Artur, 2011. ISBN 978-80-87128-63-3.
- SIMPSON, N. F., JELLICOE, Ann a PINTER, Harold. Anglické absurdní divadlo. Praha: Orbis, 1966.
- STRINDBERG, August. Slečna Julie: naturalistická truchlohra. Praha: Artur, 2011. ISBN 978-80-87128-62-6.
- STRINDBERG, August. Hra snů. In: Týž. Hry II. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2004. ISBN 80-7008-159-7.
Povinná literatura:
- ESSLIN, Martin. Podstata, tradice a smysl absurdního divadla: kapitoly z knihy Absurdní divadlo. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966.
- FISCHER-LICHTE, Erika. Dejiny drámy: epochy identity v divadle od antiky po súčasnosť. Bratislava: Divadelný ústav, 2003. ISBN 80-88987-47-4. (vybrané kapitoly).
- HUGO, Victor. Předmluva ke Cromwellovi. Praha: Akademie múzických umění v Praze KANT – Karel Kerlický, 2006. ISBN 80-86970-07-8.
- KROLOP, Kurt. Eseje o německé romantice. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2013. ISBN 978-80-7465-061-1. (vybrané kapitoly).
- SGALLOVÁ, Květa, ed. a KROUPA Jiří K., ed. O umění básnickém a dramatickém: (antologie). Praha: KLP-Koniasch Latin Press, 1997. ISBN 80-85917-31-9.
- SZONDI, Peter. Teória modernej drámy. Bratislava: Tatran, 1969.
Výběr z doporučené literatury:
- ESSLIN, Martin et al. Smysl nebo nesmysl?: groteskno v moderním dramatu. Praha: Orbis, 1966.
- ČECHOV, Anton Pavlovič. Korespondence, články a výroky. Praha: Orbis, 1954.
- HONZÍK, Jiří. Dvě století ruské literatury. Praha: Torst, 2000. ISBN 80-7215-104-5.
- HYVNAR, Jan. Francouzská divadelní reforma: od Antoina k Artaudovi. Praha: Pražská scéna, 1996. ISBN 80-901671-7-9.
- CHRISTOV, Petr. Tak pravil Jarryho zelený pták: (glosy ke třem překladům glos). Theatralia: revue současného myšlení o divadelní kultuře 15, 2012, č. 1, s. 151-168.
- LESSING, Gotthold Ephraim a Stromšík, Jiří, ed. Hamburská dramaturgie; Láokoón; Stati. Praha: Odeon, 1980.
- MIHOLOVÁ, Kateřina. Moderní rekonstrukce inscenace – Jarry/Grossman/Fára „Král Ubu“, Divadlo Na zábradlí 14.5.1964. Praha: KANT pro AMU, 2007. ISBN 978-80-86970-36-3.
- MIKEŠ, Vladimír. Divadlo francouzského baroka. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2001. ISBN 80-85883-91-0.
- STEHLÍKOVÁ, Karolína. (ed.): Ipse ipsa Ibsen: sborník ibsenovských studií. Soběslav: Elg, 2006. ISBN 80-239-6129-2.
Hodnoticí metody a kritéria
- 75% docházka - 30 %,
- příprava na seminář a práce na hodině - 30 %,
- písemná domácí práce na zadané téma - 30 %,
- ústní pohovor (diskuse k průběhu semináře i reflexe písemných prací) - 10 %.
Semestrální písemná práce (5 ns), možnost výběru z témat:
Čechov a velká čtyřka – vrchol dramatické tvorby nebo recyklace motivů a témat?
Nora, Heda Gablerová – moderní severská hrdinka, spor konvencí a individuality.
Konec hry, Šťastné dny, Židle– motiv partnerského svazku, citové vazby a rodinného pouta v absurdním dramatu s ohledem na formální a obsahové specifika.
Britské drama na sklonku milénia – in-yer-face a její charakteristika (Ravenhill, Kane, Marber a Crimp), formální a tematické kontexty
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 12:00–13:30 | Eva KYSELOVÁ | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět)