Kritický seminář 4 - Hudební divadlo
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207KRS4 | zkouška | 3 | 3 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 44 až 59 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět navazuje na přípravné jednosemestrální kurzy Divadelní vnímání a Analýza inscenace; prohlubuje dříve získané znalosti v oblasti obecné teorie umělecké kritiky jako součásti diskurzu o divadle (vznik umělecké kritiky, projevy umělecké kritiky, kritika v době elektronických médií a sociálních sítí) a estetiky (vytváření estetického soudu, estetická pozice, estetika jako součást identity, odborná a neodborná argumentace subjektivního estetického soudu) a aplikuje dosavadní poznatky a návyky studentů na oblast hudebního divadla (především operního, muzikálového, s přihlédnutím k dalším formám hudebního divadla – revue, opereta apod.). Korekvizitou je předmět Základy redakční práce (blok “dovednosti”).
Tematické okruhy:
- Základní přehled vývoje hudebního divadla (operního, muzikálového, operetního).
- Hudebně-dramatický aparát a jeho vývoj (prostor, orchestr, sbor, sólisté).
- Scénování specifických hudebně-dramatických prostředků (principy režie, dramaturgie, jevištního prostoru aj.).
- Hudebně-dramatické dílo a jeho scénování jako synergie uměleckých druhů a jejich výrazových prostředků (hudba, literatura, scénování, výtvarné umění, taneční umění, pěvecké umění, herectví aj.).
- Hudba jako výrazový prostředek hudebně-dramatického díla (významotvorná funkce, hudební stylizace).
- Souhlasné a nesouhlasné estetické tendence různých druhů umění v hudebně-dramatickém díle (spor hudební interpretace-scénování).
- Analýza hudebně-dramatické inscenace („čtení“ hudebně-dramatických výrazových prostředků).
Vzhledem k omezenému živému „materiálu“ v Praze se k výkladu problematiky a k práci na semináři používají především videozáznamy převážně zahraničních inscenací; povinností studentů je ovšem zhlédnout alespoň dvě aktuálně uváděné operní či muzikálové inscenace. Výuka probíhá zejména formou řízené diskuse o inscenacích. Příslušná historická a teoretická témata se přednášejí v souvislosti s probíranými problémy, nikoli souvisle. Důležitou součástí je domácí příprava na semináře (studium zadaných videozáznamů, psaní tezí a příprava argumentů pro diskusi na semináři). V metodě práce se zohledňuje fakt, že studenti nemají hudební ani muzikologické vzdělání.
Výsledky učení
- Student se orientuje ve vývoji a současné podobě hudebního divadla, zejména operního a muzikálového, zná zásadní režijní i pěvecké osobnosti současného českého i zahraničního hudebního divadla.
- Student dokáže pojmenovat a vysvětlit specifika hudebního divadla a jeho výrazové prostředky.
- Student dokáže vysvětlit a v základní míře v případě reflexe konkrétní inscenace aplikovat principy psaní o hudebním divadle v oblasti terminologie, struktury výkladu, posouzení hudební a pěvecké interpretace.
- Student realizuje kritický text odpovídající parametrům odborného periodika zaměřeného na širší odbornou i diváckou veřejnost (Divadelní noviny).
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizita: Kritický seminář 1-3.
Korekvizita: Základy redakční práce.
Literatura
Povinná literatura:
- HERMAN, Josef. O smyslu operního divadla. DISK 14, 2005, s. 113-143.
- HERMAN, Josef. Duch díla a nikoli souhrn vyzkoušených obvyklostí? K obecnému vývoji české operní režie. In: ŠORMOVÁ, Eva, ed. a KUKLOVÁ, Michaela, ed. Miscellanea theatralia: sborník Adolfu Scherlovi k osmdesátinám. Praha: Divadelní ústav, 2005, s. 53-61. ISBN 80-7008-180-5.
- OSOLSOBĚ, Ivo. Muzikál je když. Praha: SUPRAPHON, 1967.
- SPURNÁ, Helena, ed. Hudební divadlo jako výzva: interdisciplinární texty. Praha: Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7258- 161-9.
Periodika Divadelní noviny, Divadelní revue, Svět a divadlo.
Další studijní literatura je zadávána v souladu s výběrem konkrétních analyzovaných inscenací.
Hodnoticí metody a kritéria
- Nejméně 80% účast a aktivní práce v hodině, včetně návštěvy vybraných inscenací (nejméně 2) a sledování zadaných videozáznamů inscenací (nejméně 8) 60 %.
- Průběžné písemné práce v zadaném žánru (2-3) 25 %.
- Závěrečná analytická recenze v rozsahu 5400 znaků 15 %.
Poznámka
- V případě hlubšího zájmu studentů o problematiku hudebního divadla je možné v rámci volitelné výuky navštěvovat kurz Katedry teorie a dějin hudby Hudba a slovo.
- Součástí kritického semináře je samostatná práce na projektu Inscenace v čase, který spočívá v pravidelných návštěvách představení jedné inscenace a reflexi jejího vývoje ve všech jejích složkách; inscenaci student vybírá během prvního ročníku studia; shrnující diskuse o tomto projektu proběhne v rámci státní závěrečné zkoušky z předmětu Současná divadelní praxe a její reflexe.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 13:15–15:30 | Josef HERMAN | Učebna a pracovna pedagogů Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět)
- Teorie a kritika (B.A.) (povinný předmět)