Kritický seminář 5 - Tanec a pohybové divadlo
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207KRS5 | zkouška | 3 | 3 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 48 až 63 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět navazuje na přípravné jednosemestrální kurzy Divadelní vnímání a Analýza inscenace; zároveň je třetím ze čtyř semestrálních kurzů (Kritický seminář 3 – 6), které se specificky zaměřují na reflexi jednoho divadelního druhu. Je zaměřen na analýzu tanečně-performativního představení jak z hlediska významového, tak především kompozičně-formálního. V úvodních setkáních je důraz kladen na stěžejní vývojové dispozitivy tanečního a pohybového umění ve 20. a počátku 21. století, které zásadním způsobem modifikovaly zažité stereotypy chápání tance a choreografizovaného lidského těla a pohybu. Kontextualizace jednotlivých vývojových fází tance, a tím také dílčí setkávání, vycházejí ze zhlédnutí záznamů vybraných tanečních představení daného údobí/vývojového dispozitivu a jejich následné kriticko-analytické reflexe. Druhá část semináře je pak založena na vlastní divácké zkušenosti a percepci tanečního představení jednak aktuálního tanečně-performativního repertoáru českých souborů a umělců, jednak návštěvou relevantních mezinárodních festivalů, následné diskuzi a vypracování samostatné písemné práce o vybraném představení (formou recenze, eseje, kratší analyticko-teoretické studie atp.).
Tematické okruhy:
I. Úvod do studia tance:
- Jak nazírat na tanec? Jeho percepce a analyticko-kritická reflexe, základní tanečněvědné pojmy a jejich správná interpretace.
II. Historická paradigmata vývoje tance a teoretického myšlení o něm I:
- Tanec klasický versus tanec moderní? Isadora Duncan a její „odmítnutí“ klasického tance, průkopníci moderního tance (Emile Jaques-Dalcroze, Rudolf Laban, Oskar Schlemmer).
III. Historická paradigmata vývoje tance a teoretického myšlení o něm II:
- Tanec jako individuální výpověď tanečníkova (Mary Wigman, Martha Graham, Doris Humphrey), taneční sólo – nejvýraznější odkaz taneční moderny a jeho současné modifikace.
IV. Tanztheater a jeho varianty (Kurt Jooss, Pina Bausch a další).
V. Principy negace a absence v tanci:
- Taneční avantgarda a postmodern dance: analýza esence tance (Merce Cunningham, Judson Dance Theatre).
VI. Contemporary dance, fyzické divadlo, pohybová performance:
- Významní představitelé, formy/žánry/koncepty, stěžejní inscenace (William Forsythe, Wim Vandekeybus, Lloyd Newson, Anne Teresa de Keersmaeker a další).
VII. Konceptuální obrat v tanci a performanci:
- Xavier Le Roy, Jérôme Bel, Boris Charmatz, Vera Mantero, Doris Uhlich ad.
VIII. Nejaktuálnější žánry a formy současného tance a performance:
- Lecture performance, pohybová instalace, posthuman turn + kyborgové, taneční virtualita.
IX. Moderní a současný tanec u nás.
X. Současné mezinárodní festivaly a platformy současného tance, pohybové performance a fyzického divadla.
Studenti se detailněji seznámí s žánrem taneční kritiky tištěné (Taneční zóna) i internetové verze (Taneční zóna, Taneční aktuality) a s požadavky, jež jsou na ni kladené, a v neposlední řadě s provozem a proměnami této odborné praxe. Výuka probíhá převážně formou řízené diskuse o inscenacích, dále pak individuálních prezentací, případně polemik, nedílnou součástí je společná diskuse nad studentskými texty zohledňující principy standardní redakční práce. Zadání může doplňovat i specifická tematická rešerše ke konkrétní inscenaci, rekonstrukce inscenace, případně realizace rozhovoru.
Výsledky učení
- Student zná základní termíny, historická paradigmata a vývojové dispozitivy tanečně-performativního umění a je schopen s nimi dále adekvátně pracovat a kontextualizovat je.
- student je schopen vnímat a odborně reflektovat specifika tanečně-performativního představení a teoreticko-metodologických přístupů umožňujících jeho následnou hloubkovou analýzu.
- Student dle zvolené relevantní metodologie specifikuje zhlédnuté představení a dokáže vybrat klíčové aspekty nutné pro jeho konzistentní výklad.
- Student zasadí inscenaci do širšího kontextu – dobového i specificky individuálního (v návaznosti na formování daného souboru, umělce atp.).
- Student realizuje kritický text (ústní i písemný) v daném rozsahu v souladu s požadavky konkrétního žánru a média.
- Student podloží kritický názor na inscenaci konkrétními argumenty.
- Student se vyjadřuje se na odpovídající odborné i stylistické úrovni, a to v písemném i mluveném projevu.
- Student se rámcově orientuje v odborných oborových periodicích, dokáže popsat jejich zaměření a požadavky.
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizita: Kritický seminář 1-4.
Literatura
Povinná literatura:
BRANDSTETTER, Gabriele et al. Tanec, prostor a světlo: antologie současné německojazyčné taneční vědy. Překlad Petr Pytlík a Markéta Polochová. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2017. ISBN 978-80-7460-125-5.
BREMSER, Martha. Fifty Contemporary Choreographers. London: Routledge, Taylor & Francis, 2011. ISBN 978-11- 3682-832-4.
HOLEŇOVÁ, Jana et al. Český taneční slovník: tanec, balet, pantomima. Praha: Divadelní ústav, 2001. ISBN 80-7008- 112-0.
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Výrazový tanec: taneční tvorba. Praha: IPOS-ARTAMA, 2002. ISBN 80-7068-106-3.
PETIŠKOVÁ, Ladislava a VANGELI, Nina. Čítanka světové choreografie 20. století: studijní texty Konzervatoře Duncan Centre. Praha: Konzervatoř Duncan Centre, 2005. ISBN 80-239-6412-7.
SIBLÍK, Emanuel. Tanec mimo nás i v nás: historické poznatky a estetické soudy. Praha: Václav Petr, 1937.
VANGELI, Nina. Taneční inscenace: přístupové cesty k jejich analýze. Divadelní revue 28, 2017, č. 2, s. 63–80. ISSN 0862-5409.
Další odborná studijní literatura je zadávána v souladu s výběrem konkrétních analyzovaných inscenací na začátku každého semestru; její součástí jsou veškeré publikované či jinak zveřejněné kritické recenze a odborné analýzy těchto inscenací v deníkovém i odborném tisku (Divadelní noviny, Divadelní revue, Svět a divadlo, Taneční zóna, Theatralia atd.).
Hodnoticí metody a kritéria
- Nejméně 80% účast a aktivní práce v hodině, včetně návštěvy všech vybraných inscenací, případně samostatné zhlédnutí zadaných záznamů inscenací (50 %).
- Průběžné dílčí úkoly – písemné práce, rešerše 30 %.
- Konstruktivní kritické zhodnocení prací ostatních studentů 20 %.
Poznámka
Součástí kritického semináře je samostatná práce na projektu Inscenace v čase, který spočívá v pravidelných návštěvách představení jedné inscenace a reflexi jejího vývoje ve všech jejích složkách; inscenaci student vybírá během prvního ročníku studia; shrnující diskuse o tomto projektu proběhne v rámci státní závěrečné zkoušky z předmětu Současná divadelní praxe a její reflexe.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
04.10.2022 | 10:00–13:00 | Jana BOHUTÍNSKÁ | Učebna a pracovna pedagogů Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | ||
13.10.2022 | 09:00–12:00 | Jana BOHUTÍNSKÁ | Učebna a pracovna pedagogů Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | ||
10.11.2022 | 09:00–12:00 | Jana BOHUTÍNSKÁ | Učebna a pracovna pedagogů Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | ||
15.11.2022 | 10:00–13:00 | Jana BOHUTÍNSKÁ | Učebna a pracovna pedagogů Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | ||
24.11.2022 | 09:00–12:00 | Jana BOHUTÍNSKÁ | Učebna a pracovna pedagogů Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | ||
06.12.2022 | 10:00–13:00 | Jana BOHUTÍNSKÁ | Učebna a pracovna pedagogů Karlova 26, Praha 1 |
Z 27.10. se výuka posouvá na 6.12.2022 | paralelka 1 | |
08.12.2022 | 09:00–12:00 | Jana BOHUTÍNSKÁ | Učebna a pracovna pedagogů Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | ||
13.12.2022 | 10:00–13:00 | Jana BOHUTÍNSKÁ | Učebna a pracovna pedagogů Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | ||
22.12.2022 | 09:00–12:00 | Jana BOHUTÍNSKÁ | Učebna a pracovna pedagogů Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět)
- Teorie a kritika (B.A.) (povinný předmět)