Queer teorie a divadlo - celofakultní
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207QTDF | zkouška | 3 | 6 hodiny výuky jednou za 14 dní (45 minut), 44 až 59 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět seznámí studentky a studenty s queer teoriemi a příbuznými obory, a především tedy s možnostmi jejich využití při interpretaci (soudobého) dramatu a divadla, a to v širším kulturně-historickém kontextu. Součástí výuky budou též dílčí exkurzy do dějin české dramatické a divadelní tvorby s přihlédnutím k možnostem sledování a interpretování queer reprezentace. Kromě vhledu do queer teorií a jejich výkladového potenciálu získají studentky a studenti také základní vhled do problematiky gender studií či intersekcionality. Pozornost bude věnována také tzv. posthumánnímu obratu.
1 a 2/ Úvodní anamnéza
V rámci úvodních seminářů budou studentky a studenti seznámeni se základními pojmy queer teorií a příbuzných oborů, například heteronormativita aj. Zároveň se při těchto seminářích soustředíme na problematiku stereotypizace LGBTQ+ jedinců a na způsoby jejich reprezentace v kulturním (případně i mediálním) prostoru.
3 a 4/ Kulturně-historický kontext vzniku postmoderního myšlení o komunitě LGBTQ+
V rámci těchto seminářů se soustředíme na širší společenské a kulturní proměny spjaté s přechodem od modernity k postmodernitě. Důležitými částmi výkladu poté budou teorie dekonstrukce a myšlení Michela Foucaulta, které lze pokládat za základní stavební kameny nejen queer teoriií, ale též gender studií, postmoderních feministických teorií, postkoloniálních studií atd.
5 a 6/ Gender, queer a performativita
Se studentkami a studenty se pokusíme nalézt důležité analogie mezi performativním pojetím reprezentace, performativitou genderu a performativitou divadelní. Na základě těchto (strukturních) analogií poté budeme hledat možnosti interpretace specifických divadelních způsobů vyjádření genderu, zejména tedy prostředků tzv. rôle travesti, nicméně v tomto směru budeme ohledávat také reprezentace tzv. travesti shows, drag queens či drag kings.
7 a 8/ Možné dějiny literárních a divadelních obrazů sexuální jinakosti aj. (transgrese a intersekcionalita)
V návaznosti na tzv. vizuální obrat nás budou zajímat dějiny „představ“ o jinaké sexualitě s tím, že naši pouť započneme v 19. století a budeme pokračovat do současnosti. Ohled budeme brát nejen na divadlo, ale také na dramatický text a jeho „zobrazovací“ prostředky. Mnohé reprezentace a jejich dějinný kontext nás přivedou k tzv. intersekcionalitě.
9 a 10/ Možné dějiny literárních a divadelních obrazů sexuální jinakosti aj. (pokračování)
S ohledem k předchozím seminářům budeme pokračovat v ohledávání dějin „představ“ o jinaké sexualitě. Zároveň se také více dostaneme k problematice kulturně-historické a společenské determinovanosti divadelního (dramatického či obecně uměleckého) zobrazování jinaké sexuality.
11 a 12/ Posthumánní obrat. Tělesnost, tanec a divadlo
Některé současné teorie divadla, pohybového divadla a tance se opírají o tzv. posthumánní obrat. Při těchto seminářích se právě na tuto problematiku zaměříme. Ukážeme si souvislost tohoto obratu s queer teoriemi a dalšími postmoderními způsoby myšlení a interpretace, přičemž se do našeho hledáčku dostane zejména problematika tělesnosti.
13 a 14/ Shrnutí
V rámci posledního setkání si připomeneme jednotlivé teorie, s nimiž se studentky a studenti v průběhů seminářů setkali, a pokusíme se nalézt východiska pro interpretační možnosti queer reprezentace obecně. Dostat bychom se měli též k zamyšlení se nad budoucností zobrazování LGBTQ+ jedinců v kulturním prostoru.
Výsledky učení
Předmět seznámí studentky a studenty s queer teoriemi a příbuznými obory, a především tedy s možnostmi jejich využití při interpretaci (soudobého) dramatu a divadla, a to v širším kulturně-historickém kontextu. Součástí výuky budou též dílčí exkurzy do dějin české dramatické a divadelní tvorby s přihlédnutím k možnostem sledování a interpretování queer reprezentace. Kromě vhledu do queer teorií a jejich výkladového potenciálu získají studentky a studenti také základní vhled do problematiky gender studií či intersekcionality. Pozornost bude věnována také tzv. posthumánnímu obratu.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
BERTRAND, Mélissa, 2020. Performative theatre: a queer theatre? Whatever. 3, s. 213–232. ISSN 2611-657X.
DERRIDA, Jacques, 1993. Texty k dekonstrukci. Práce z let 1967–72. Bratislava: Archa. ISBN 978-80-7115-046-0.
FADERMANN, Lilian, 1981. Surpassing the Love of Men. Romantic Friendschip and Love Between Women from the Renaissance to the Present. New York: William Morrow & Company. ISBN 0-688-13330-4.
FOUCAULT, Michel, 1994. Diskurs, autor, genealogie. Praha: Svoboda. ISBN 978-80-205-0406-0.
ISER, Wolfgang, 1993. Representation: A Performative Act. In: KRIEGER, Murray, ed. The Aims of Representation: Subject, Text, History. Stanford: Stanford University Press, s. 217–234. ISBN 0-8047-2098-3.
KOLÁŘOVÁ, Kateřina, 2018. Paradoxy úspěšné teorie: intersekcionalita mezi kritikou a stvrzováním hegemonie. Gender a výzkum / Gender and Research. 19, s. 11–31. ISSN 2570-6578.
KOSOFSKY SEDGWICK, Eve, 1993. Tendencies. Durham: Duke University Press. ISBN 0-8223-1421-5.
MEYER, Moe, 2010. An Archeology of Posing. Essays on Camp, Drag, and Sexuality. Madison: Macater Press. ISBN 978-0-9814924-5-2.
MITCHELL, William J., 1994. Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation. Chicago: The University of Chicago Press. ISBN 978-0-226-53232-5.
PAVLIŠOVÁ, Jitka a kol., 2021. Aktuální tanečněvědný diskurz. Obraty v současném tanci. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. ISBN 978-80-244-6006-2.
PUTNA, Martin C., ed., 2013. Homosexualita v dějinách české kultury. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-2293-6.
SEIDL, Jan – WEINIGER, Ruth Jochanan – ZIKMUND-LENDER, Ladislav – NOZAR, Lukáš, 2014. Teplá Praha. Průvodce po queer historii hlavního města. 1830–2000. Brno: Černá Pole. ISBN 978-80-260-6547-0.
SUMMERS, Claude J., 1990. Gay Fictions. Wilde to Stonewall: Studies in a Male Homosexual Literary Tradition. New York: Continuum. ISBN 978-0826404664.
WARNER, Michael, 1991. Fear of a Queer Planet. Social Text. 29, s. 3–17. ISSN 1527-1951.
ZIKMUND-LENDER, Ladislav, 2011. Okamžik pravdy: reprezentace stereotypu ve vizuální kultuře. In: ZIKMUND-LENDER, Ladislav, ed. VIZ. Texty o (queer) reprezentaci, kultuře, vizualitě. Praha: o. s. Charlie, o. s. Interaktiv.cz, s. 26–36. ISBN 978-80-903904-8-5.
Hodnoticí metody a kritéria
- 75% docházka a aktivní účast v hodinách (70 % klasifikace);
- 30 % písemná seminární práce o rozsahu 4 normostran.
Zakončení: seminární práce.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Pá | 11:00–14:00 | Peter DEMETER | Učebna KTK 12 Tržiště 20, Praha 1 (vchod z Rektorátu AMU, Malostranské nám. 12) |
Výuka se koná 17.2, 3.3., 17.3., 31.3., 14.4., 28.4., 26.5. | paralelka 1 |