Scénická propedeutika 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207SCPR1 | zápočet | 3 | 4 hodiny DÍLEN týdně (45 minut), 39 až 54 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cílem předmětu Scénická propedeutika I je rozvíjení scénického vnímání studentů formou praktického zkoumání, poznávání a osvojení si scénického prostoru a později ohledávání možností vzájemné interakce postav v tomto prostoru. K tomu dochází prostřednictvím vlastní aktivní psychofyzické zkušenosti studentů v řadě na sebe navazujících konkrétních cvičení a etud. Nejprve je předmětem zkoumání samotný scénický prostor, jeho parametry, možnosti a limity. Záměrně pracujeme zpočátku se zcela prázdným prostorem – black boxem školní scény Řetízek. Hledáme těžiště prostoru, prověřujeme změny významu pozice v prostoru ve vztahu ke smyslu, který tato pozice vyzařuje/sděluje nejen v relaci k ostatním prvků/postavám, ale zejména ke vnímateli – divákovi. V této fázi probíhají cvičení nejprve prostřednictvím scénování elementárních objektů (židle, papír, polštář) a později vstupují do hry sami studenti. V zimním semestru pracujeme ještě důsledně bez textové předlohy.
Tématické okruhy:
- Prostor, jeho scénický potenciál a limity.
- Pozice v prostoru a její smysl v relaci aktér – divák.
- Ohnisko a okraj.
- Pozice a interakce objektů/postav v prostor.
- Situace a příběh beze slov.
- Horizontála, vertikála, hloubka a dynamika.
Výsledky učení
- Student dokáže analyzovat scénický prostor.
- Student zvládne samostatnou sólovou práci v relaci objekt/aktér – prostor.
- Student si osvojí scénickou práci ve dvojici i skupině.
- Student je schopen okamžité analýzy a reflexe scénického výkonu svých kolegů.
- Student získá zcela konkrétní, aktivní a systematicky rozvíjenou psychosomatická jevištní zkušenost, umožňující následně intenzivnější vhled do divadelní inscenace a procesu jejího vzniku.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
BROOK, Peter. Pohyblivý bod. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996. ISBN 978-80-238-0632-7.
ČECHOV, Michail. Hercova cesta: O herecké technice. Praha: KANT, 2017. ISBN 978-80-7437-241-4.
Hodnoticí metody a kritéria
Základním kritériem hodnocení studentů v předmětu Scénická propedeutika I je pravidelná účast v hodinách a kreativní přístup k zadáním jednotlivých cvičení. Kromě vlastní aktivity je hodnocena také schopnost analyzovat a hodnotit předvedené výkony kolegů.
Závěrečné hodnocení se skládá z těchto částí:
- Minimálně 80% docházka = 30 %.
- Aktivní účast v jednotlivých hodinách = 30 %.
- Práce a výsledek na závěrečném samostatném zadání = 40 %.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 15:00–18:00 | Radovan LIPUS | Řetízek. 1. výuka začne 11.10.2022, 25.10. posun výuky od 13:00-16:00. | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět)