Seminář současného německojazyčného divadla
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207SNJ0 | zkouška | 3 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
I. Současné postdramatické divadlo a postdramatické divadelní texty
- Teorie a praxe postdramatického divadla a postdramatických divadelních textů; změna divadelního a teatrologického paradigmatu v 90. letech 20. století.
- diskuse o inscenacích her Elfriede Jelinek na německojazyčných scénách v režii Nicolase Stemanna a Einara Schleefa + videoukázky.
- Diskuse o dalších postdramatických režisérech (F. Castorf, R. Pollesch) a autorech a autorkách různých generací, poetiky a zaměření: W. Schwab, P. Handke, H. Müller, K. Röggla, O. Kluck, W. Höll…
II. Nový realismus v německojazyčném divadle a dramatu
- Návrat k novému realismu v německojazyčném divadle od konce 90. let 20. století – diskuse a shlédnutí videoukázek.
- Thomas Ostermeier ve vedení divadla Baracke a berlínské Schaubühne, vliv a inscenování britské coolness dramatiky – naturalismus a brutalismus na scéně, návrat k příběhu, k individuálnímu hrdinovi a problémům současné západní společenosti: režisér T. Ostermeier, autor, dramaturg a režisér Schaubühne Marius von Mayenburg, autor a režisér Falk Richter, účast na workshopech tvůrčího psaní v RCT, festival FIND v Schaubühne.
- přibližování a mísení realistických a postdramatických tendencí v současných textech a divadelních projektech: Falk Richter a jeho tanečně-pohybově-činoherní autorské projekty (FEAR), proměny autorské poetiky v dílech Rolanda Schimmelpfenniga, Dey Loher, Felicie Zeller ad.
III. Formy současného politického dokumentárního divadla
- Skupiny a tvůrci vzešlí z giessenského Institutu pro aplikovanou divadelní vědu: Rimini Protokoll, She She Pop, Clemens Bechtel a divadelní projekty tzv. Občanské scény (Bürgerbühne) – práce s experty všedního dne na pomezí autenticity a divadelnosti.
- Maxim Gorki Theater – problematika menšin jako téma a divadelní estetika: profesionální aktéři jako experti: válka v bývalé Jugoslávii, uprchlická krize, koexistence arabského světa a Izraele - práce izraelské režisérky Yael Ronen s autentickým svědectvím a herectvím.
- Tvůrci dokumentárního divadla, pracující s multimediálními prostředky, filmovým dokumentem a autentickým vyprávěním: Milo Rau…
Výsledky učení
Cílem předmětu je seznámit studující se současnou podobou německojazyčného divadla a dramatu a s jeho hlavními praktickými i teoretickými vývojovými liniemi, a to jak četbou, tak shlédnutím ukázek záznamů inscenací, ve vzájemné diskusi a písemných pracích.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Literatura:
- Augustová, Zuzana – Jiřík, Jan – Jobertová, Daniela (eds). Horizonty evropského dramatu: Současný divadelní text mezi dramatickými a postdramatickými tendencemi, Praha: NAMU, 2017.
- Augustová, Zuzana. Jazykové plochy a zkraty Felicie Zeller, doslov, in: Zeller, Felicia. Pět her, Praha: Transteatral, 2015, s. 355-380.
- Augustová, Zuzana. Rozhněvaný i nostalgický poutník Evropou, doslov, in: Peter Handke. Pět her, Transteatral, Praha 2012.
- Augustová, Zuzana. Smrt v přímém přenosu, předmluva, in: Jelinek, Elfriede: Bambiland/Babylon, Praha: Brkola, 2014.
- Deutsch-Schreiner, Evelyn. Současné rakouské drama. In: Tvar, obtýdeník živé literatury, č. 16, 3. 10. 2019.
- Fischer-Lichte, Erika. Estetika performativity
- Lehmann, Hans-Thies. Postdramatické divadlo
- Pavlišová, Jitka. Vývojové tendence současné rakouské dramatiky po roce 2000, disertační práce, Brno: FF MU, Katedra divadelních studií, 2012.
- Poschmann. Gerda. Již nikoli dramatický divadelní text, překlad Petra Zachatá. In: Zachatá, Petra. Proměny dramatické formy: Propojení dramatické a postdramatické poetiky ve hrách Rolanda Schimmelpfenniga, diplomová práce, Praha: DAMU, KTK, 2018, s. 146–163.
- Schnelle, Barbora. Elfriede Jelinek a její divadlo proti divadlu, Brno: Větrné mlýny, 2006.
- Tvar, obtýdeník živé literatury, č. 16, 3. 10. 2019 – jelinekovské číslo: Karen Jürs-Munbyová. Inscenační tradice děl Elfriede Jelinek Jelinek, Elfriede. Beze světla; Kathrin Röggla. Fake Reports)
- Zachatá, Petra. Proměny dramatické formy: Propojení dramatické a postdramatické poetiky ve hrách Rolanda Schimmelpfenniga, diplomová práce, Praha: DAMU, KTK, 2018.
- články v časopisech Svět a divadlo, A2, Divadelní noviny…
Divadelní texty:
- Goetz, Rainald. Jeff Koons, Praha: Trqansteatral, 2006.
- Handke, Peter. Nebe nad Berlínem. Podzemní blues. Zdeněk Adamec. Brno: Větrné mlýny, 2020.
- Handke, Peter. Pět her, Transteatral, Praha 2012.
- Höll, Wolfram. My jsme tři, Praha: Studio Rote/ Psí víno, 2019, s. 76–82.
- Jelinek, Elfriede. Bambiland/Babylon, Praha: Brkola, 2014.
- Jelinek, Elfriede: Nevadí. Malá trilogie smrti, Praha: Brkola, 2014.
- Jelinek, Elfriede: Sbohem, 3 malá dramata, Brkola, Praha 2008.
- Jelinek, Elfriede: Sportštyk aneb Sportovní drama, Praha: Brkola, 2008.
- Thomas Köck. hrát si na ráj (západ. labutí píseň), Plav – měsíčník pro světovou literaturu, roč. 15, č. 3, 2019, s. 12–18.
- Müller, Heiner. Pověření (Tři hry). Praha: Prostor 1998.
- Richter, Falk. Tři hry, Praha: Transteatral, 2007.
- Schwab, Werner. Prezidentky; Nadměrečnost, nadbytečné: deforma; Lidumor aneb má játra beze smyslu; Můj Psímorda, Brno: Větrné mlýny, 1998.
- Zeller, Felicia. Pět her, Praha: Transteatral, 2015.
- Zeller, Felicia. Pivo a ženy
- a vybrané hry od R. Schimmelpfenniga, E. Palmetshofera, O. Klucka, W. Lotze, K. Röggla, G. Steinbuch…
Hodnoticí metody a kritéria
Studující odevzdá seminární práci – analýzu inscenace, hry, analýzu tvorby konkrétního dramatika/čky, režiséra/ky, divadla atd. v rozsahu 5 ns; v průběhu kurzu se aktivně účastní diskuse a plní průběžně zadané úkoly (četba odborných a divadelních textů, sledování záznamů inscenací, krátké referáty); požadovaná účast 75% (max. 3 absence).
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje