Seminář německého dokumentárního politického divadla
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207SNP | zkouška | 3 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní i letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Historie německojazyčného dokumentárního divadla a dramatu:
- Karl Kraus a jeho Poslední dny lidstva jako dokument 1. světové války, apokalyptická vize i biblické podobenství,
- Politické divadlo Erwina Piscatora: divadlo jako forma agitace.
- Před dokumentárním dramatem (B. Brecht – naučné hry, Berliner Ensemble, návrat E. Piscatora do Německa, fenomén studentského divadla).
- Německé dokumentární drama 60. let jako dobový žánr: reflexe 2. světové války, otázka osobní zodpovědnosti a Vietnam: P. Weiss, H. Kipphardt, R. Hochhuth, F. Hochwälder.
- Formy současného politického dokumentárního divadla (skupiny a tvůrci vzešlí z giessenského Institutu pro aplikovanou divadelní vědu): Rimini Protokoll – od Marxova Kapitálu po publikum jako aktéra.
- She She Pop – obraz otců a matek jako obraz poválečné generace.
- René Pollesch – divadlo jako politické dada, vývoj multimediální Polleschovy poetiky, odborná literatura v rámci divadelních projektů jako „třetí text“.
- Občanská scéna (Bürgerbühne des Staatsschauspiel Dresden: Clemens Bechtel Moje akta a já) + další Občanské scény v Německu – práce s experty všedního dne na pomezí autenticity a divadelnosti.
- Maxim Gorki Theater – problematika menšin jako téma a divadelní estetika: profesionální aktéři jako experti: válka v bývalé Jugoslávii, uprchlická krize, koexistence arabského světa a Izraele - práce izraelské režisérky Yael Ronen s autentickým svědectvím a herectvím.
- Milo Rau: tvůrce dokumentárního divadla pracující s multimediálními prostředky, filmovým dokumentem, autentickým vyprávěním i fikcí – uprchlická krize, občanská válka v Africe; bilanční sebevražda rodiny atd.
Výsledky učení
Cílem předmětu je seznámit studující s německýmdokumentárním politickýmdivadlem a dramatem, s jeho hlavními historickými vývojovými liniemi i současnou podobou, a to jak četbou, formou referátů, shlédnutím ukázek záznamů inscenací, tak ve vzájemné diskusi a prezentací při závěrečném kolokviu.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Hry:
- Kraus, Karl. Poslední chvíle lidstva, Brno: Barrister & Principal, 2006
- Kraus, Karl. Třetí Valpuržina noc, Brno: Barrister & Principal, 2010.
- BRECHT, Bertolt. Hry IV, Praha: Odeon, 1984 (Naučné a cvičné hry).
- KIPPHARDT, H. Bratr Eichmann. Přel. J. Balvín. 1. vyd. Praha: Dilia, 1985.
- KIPPHARDT, H. Ve věci J. Roberta Oppenheimera. Přel. J. Balvín. 1. vyd. Praha: Dilia, 1965.
- HOCHHUTH, Rolf. Náměstek, Praha: Orbis, 1966.
- HOCHHUTH, Rolf. Právníci, Praha: DILIA, 1981.
- HOCHWÄLDER, Fritz. Holokaust.
- Röggla, Kathrin. fake reports
- Röggla, Kathrin. my nespíme
- Röggla, Kathrin. nevyhnutelní
- WEISS, Peter. Marat / Sade. 1. vyd. Praha: Orbis, 1967.
- WEISS, Peter. Přelíčení. 1. vyd. Praha: Orbis 1966.
- WEISS, Peter. Zpěv o lusitánském strašidle. 1. vyd. Praha: Dilia, 1966.
- WEISS, Peter. Vietnam Diskurz. 1. vyd. Praha: Dilia, 1968.
Povinná literatura:
- Augustová, Zuzana. Umění životu nebezpečné. Reflexe současného (nejen) německojazyčného divadla a literatury, Praha: Transteatral – ÚČL AV, 2018 (vybrané články).
- Augustová, Zuzana – Jiřík, Jan – Jobertová, Daniela (eds). Horizonty evropského dramatu: Současný divadelní text mezi dramatickými a postdramatickými tendencemi, Praha: NAMU, 2017.
- ARENDTOVÁ, H. Eichmann v Jeruzalémě. Zpráva o banalitě zla. Přel. M. Palouš. Praha: Mladá fronta, 1995.
- ARENDTOVÁ, H. Krize kultury (Čtyři cvičení v politickém myšlení). Přel. M. Palouš. Praha: Mladá fronta, 1994.
- ARENDTOVÁ, H. Původ totalitarismu I–III. Přel. J. Fraňková a další. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1996.
- Bílá, Alice. Současné německé drama pro děti, DP, KDV, FF UK v Praze, 2017 (Rimini Protokoll, Bürgerbühne Berlin)
- BRECHT, Bertolt. Myšlenky. Přel. L. Kundera. 1. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1958.
- BRECHT, Bertolt. Kupování mosazi, Brno: JAMU, 2009.
- Handke, Peter. Pouliční divadlo a divadelní divadlo, Psí víno roč. 22, č. 79, 2017, s. 15-18.
- Handke, Peter. Jsem obyvatelem věže ze slonoviny, Host 2022.
- HERČÍKOVÁ, Barbora. Polohy současného dokumentárního divadla. Diplomová práce. Divadelní fakulta JAMU Brno, 2013.
- CHVÁTALOVÁ, Martina. Politické divadlo Falka Richtera v postdramatickém kontextu. Diplomová práce. FF UK Praha, 2014.
- Lehmann, Hans-Thies. Postdramatické divadlo
- LOHER, D. Über politisches Theater und Wirklichkeit in 5 ½ Minuten und 11 Sätzen. In: Diebe. Programmheft Nr. 13. Spielzeit 2009/10. Berlin: Deutsches Theater Berlin, s. 25–29./ O politickém divadle a skutečnosti v 5 ½ minutách a 11 větách. In: Marešová, Petra. Hlavní tendence ve vývoji německého politického dramatu s důrazem na současné drama, Disertační práce, KDV, FF UK v Praze, 2018. Příloha.
- Marešová, Petra. Hlavní tendence ve vývoji německého politického dramatu s důrazem na současné drama, Disertační práce, KDV, FF UK v Praze, 2018.
- Pavlišová, Jitka. Vývojové tendence současné rakouské dramatiky po roce 2000, disertační práce, Brno: FF MU, Katedra divadelních studií, 2012.
- PISCATOR, E. Politické divadlo. Praha: Svoboda, 1971.
- Poschmann. Gerda. Již nikoli dramatický divadelní text, překlad Petra Zachatá. In: Zachatá, Petra. Proměny dramatické formy: Propojení dramatické a postdramatické poetiky ve hrách Rolanda Schimmelpfenniga, diplomová práce, Praha: DAMU, KTK, 2018, s. 146–163.
- RICHTER, F. Theater und Politik – was könnte politisches Theater sein in unserer Zeit (uveřejněno na www.falkrichter.com) Falk Richter. DIVADLO A POLITIKA – čím by mohlo být politické divadlo v naší době. In: Marešová, Petra. Hlavní tendence ve vývoji německého politického dramatu s důrazem na současné drama, Disertační práce, KDV, FF UK v Praze, 2018. Příloha.
- Sládeček, Martin. Kathrin Röggla. Tvůrčí metoda současné rakouské autorky, Brno: JAMU, 2015.
- Součková, Kateřina. Dokumentární divadlo. DP, KTK DAMU, Praha, 2016.
- Tvar, obtýdeník živé literatury, č. 16, 3. 10. 2019 – jelinekovské číslo: Kathrin Röggla. Fake Reports)
- TVRDÍK, M. Dramatická tvorba Petera Weisse. Kandidátská disertační práce. Ústav pro českou a světovou literaturu ČSAV Praha, 1987.
- Weiss, Peter. Poznámky k dokumentárnímu divadlu.
Články:
- Augustová, Zuzana. Člověk versus stroj, Divadelní noviny, roč. 29, č. 7, 31. 3. 2020, s. 4.
- Augustová, Zuzana. Nachlass – Hry bez osob, Divadelní noviny, roč. 27, č. 16, 2. 10. 2018, s. 5–6.
- IRMER, T. Dobírat se nadhodnoty divadla. Rimini Protokoll. In: Svět a divadlo, 2008, roč. 19, č. 1.
- Magdová, Marcela. Divadlo, které vstupuje do soukromí.
- SCHNELLE, B. Současné angažované divadlo. Model Schaubühne. In: Svět a divadlo, 2000, roč. 11, č. 4.
- + další články k dané problematice z časopisů Svět a divadlo, Divadelní noviny, Literární noviny, A2, Tvar ad.
Doporučená literatura:
- AMLUNG, U. Erwin Piscator. Leben ist immer ein Anfang. 1. Aufl. Marburg: Jonas, 1993.
- Bähr, Christine. Der flexible Mansch auf der Bühne. Sozialdramatik und Zeitdiagnose im Theater der Jahrtausendwende, Bielefeld: Transcript Verlag 2012.
- Birgfeld, Johannes – Garde, Ulrike – Mumford, Meg (eds.). Rimini Protokoll Close-Up: Lektüren.
- BRAUNECK, M. Theater im 20. Jahrhundert. Programmschriften, Stilperioden, Reformmodelle. Reinbeck bei Hamburg: Rowohlts Enzyklopädie, 2001.
- BRECHT, B. Über Politik auf dem Theater. 4. Aufl. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1995.Deck, Jan – Sieburg, Angelika (eds.). Politisch Theater machen: Neue Artikulationen in den darstellenden Künsten, Bielefeld: Transcript Verlag 2011 (Lehmann, Hans-Thies. Wie politisch ist Postdramatisches Theater? s. 29–40).
- DREYSSE, M. – MALZACHER, F. (eds.). Rimini Protokoll: Experten des Alltags: Das Theater von Rimini Protokoll. Berlin: Alexander Verlag, 2007.
- FISCHER-LICHTE, E. – KOLESCH, D. – WARSTAT, M. Metzler Lexikon Theatertheorie. Stuttgart – Weimar: J. B. Metzler, 2005.
- FISCHER-LICHTE, E. – KOLESCH, D. – WEILER, Ch. (eds.). Transformationen – Theater der neunziger Jahre. 1. Aufl. Berlin: Theater der Zeit, 1999.
- HAAS, B. (ed.). Macht. Performativität, Performanz und Polittheater seit 1990. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2005.
- HAAS, B. Modern German Political Drama 1980–2000. London: Camden House, 2003.
- HOFFMANN, L. – HOFFMANN-OSTWALD, D. Deutsches Arbeitertheater 1918–1933. Berlin: Henschelverlag, 1961.
- HÜBNER, M. Studententheater im Beziehungsgeflecht politischer, gesellschaftlicher und kultureller Auseinandersetzung, mit einem Ausblick auf die Theaterszene der sechziger und siebziger Jahre. Inaugural-Dissertation. Philosophischen Fakultät II, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, 1987.
- IDEN, P. Die Schaubühne am Halleschen Ufer 1970–1979. 1. Aufl. München – Wien: Hanser, 1979.
- Lehmann, Hans-Thies. 15 Jahre Postdramatisches Theater
- Marschall, Brigitte. Politisches Theater nach 1950, Wien – Köln – Weimar: Böhlau Verlag, 2010.
- Meine Akte und ich. Eine Recherche über die Staatssicherheit in Dresden. Die Bürgerbühne. Programmheft. Staatsschauspiel Dresden, 2013.
- MÜLLER, H. – SCHITTHELM, J. 40 Jahre Schaubühne Berlin. 1. Aufl. Berlin: Theater der Zeit, 2002.
- PISCATOR, E. Aufsätze, Reden, Gespräche. 1. Aufl. Berlin: Henschelverlag Kunst und Gesellschaft, 1968.
- PISCATOR, E. Das politische Theater. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt, 1968.
- Poschmann, Gerda. Der nicht mehr dramatische Theatertext
- Procházková, Alena. Holocaust im deutschen Drama der 60er und 70er Jahre, Bakalářská diplomová práce, Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky, FF MU v Brně, 2006.
- RICHTER, F. Theater und Politik – was könnte politisches Theater sein in unserer Zeit (uveřejněno na www.falkrichter.com)
- Rimini Protokoll: Birgfeld, Johannes – Garde, Ulrike – Mumford, Meg (eds.). Rimini Protokoll Close-Up: Lektüren / Deck, Jan – Sieburg, Angelika (eds.). Politisch Theater machen: Neue Artikulationen in den darstellenden Künsten / Dreysse, Miriam – Malzacher, Florian (eds.). Rimini Protokoll: Experten des Alltags: Das Theater von Rimini Protokoll
- SCHMIDT, U. Das Politische zurück ins Theater! 2010. [online]. [10. 3. 2018]. URL:<http://postdramatiker.de/wpcontent/uploads/2010/01/DasPolitischeZurueckInsTheater.pdf>.WILLETT, J. Erwin Piscator. Die Eröffnung des politischen Zeitalters auf dem Theater. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1982.
- Wir glauben daran, dass Theater mit Bürgern eine neue Kunstform ist! In: Spielzeit 2014/2015. Dresden: Staatsschauspiel Dresden, 2014, s. 72.
Hodnoticí metody a kritéria
Studující odevzdá seminární práci – analýzu inscenace, hry, analýzu tvorby konkrétního fenoménu dokumentárnbího divadla: autora, režiséra, tvůrce, skupiny, divadla atd. v rozsahu 5 ns; v průběhu kurzu se aktivně účastní diskuse a plní průběžně zadané úkoly (četba odborných a divadelních textů, sledování záznamů inscenací, krátké referáty); požadovaná účast 75% (max. 3 absence).
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 14:00–15:30 | Zuzana AUGUSTOVÁ | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (volitelný předmět)