Současné teorie divadla 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207STC1 | zkouška | 3 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cílem předmětu je seznámit studenty s nejsoučasnějšími trendy v zahraniční, ale částečně i v české teorii divadla. Výuka předmětu Současné teorie divadla I., II. v zimním semestru sice vychází ve své první fázi z tradice strukturálně-sémiotického pojetí divadelního díla, které má v kontextu euro-americké divadelní teorie dnes už velice dlouhou a hluboce zakořeněnou tradici, předmět je ovšem orientován zejména na ony zlomové momenty strukturalistického uvažování o divadle, které tato tradiční východiska překonávají, a to v určité chronologii jak se ony momenty postupně objevovaly v evropském i angloamerickém divadelně-teoretickém myšlení v druhé polovině 20. století a v první dekádě století 21. Předmět je koncipován jako kombinace semináře s přednáškou. Jeho základ tvoří četba textu (vybraná kapitola, tematicky uzavřený celek) a následná, pedagogem vedená diskuse.
Náplň:
V prvním semestru se posluchač seznámí se základními principy strukturalistického přístupu k divadlu Cílem předmětu je tedy shrnutí přínosu strukturálně orientovaného myšlení o divadle a zhodnocení jeho pozitiv, ale také jeho mezí a evidentních metodologických nevýhod.
Tematické okruhy:
- Francouzský strukturalismus a sémiologie.
- Francouzský poststrukturalismus.
- Tzv. sémiotika „druhého dechu“.
Výsledky učení
Student se po absolvování cyklu samostatně orientuje v problematice současné divadelní teorie, a to v celé její šíři.
Jednotlivé tematické okruhy a tendence, které se v současné divadelní teorii objevují, dokáže nejenom podrobně popsat a vyhodnotit, ale také je zařadit do širšího kulturního a společenského kontextu.
Předpoklady a další požadavky
Předpokládá se osvojený přehled základní teoretické literatury z bakalářského studijního programu.
Literatura
Povinná literatura:
- BARTHES, Roland. Nulový stupeň rukopisu; Základy sémiologie. Vyd. 1. Praha: Československý spisovatel, 1967. 145 s. Dílna; sv. 29.
- R. Barthes: Třetí smysl, Praha, 1994.
- J. Kristeva: Text a román, Praha, 1999.
- C. Lévi-Strauss: Struktura a forma, Praha, 1970.
- P. Kyloušek (ed,): Struktura, znak, vyprávění, Brno, 2002.
- E. Fischer-Lichte : Estetika perfomativity, Praha, 2014.
- H.-T. Lehmann: Postdramatické divadlo, Bratislava, 2009.
- R Schechner: Performancia: teórie, praktiky, rituály, Bratislava, 2010.
Doporučená literatura:
- J. Kristeva: Jazyky lásky, Praha, 2004.
- P. Pavis: Divadelní slovník, Praha, 2003.
- A. Nünning (ed): Lexikon teorie literatury a kultury, Brno, 2008.
- M. Carlson: Dejiny divadelních teorií, Bratislava, 2006.
- A. Ubersfeld: L´espace théatral, Paris, 1979.
- K. Elam: The Semiotics of Theatre and Drama, London, 1980.
- M. Quinn: Prager school Thetre teory, New York, 1995.
Hodnoticí metody a kritéria
- 80% procentní účast v hodinách a aktivní zapojování se do diskuzí podmíněné čtením průběžně zadávaných textů či průběžné práci na závěrečném příspěvku (70 % klasifikace),
- průběžné písemné reflexe (cca 1–2 normostrany) probíraných textů (10 % klasifikace),
- průběžná práce na závěrečném odborném konferenčním příspěvku, její prezentace a přednesení výsledného příspěvku (20 % klasifikace).
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 16:00–17:30 | Lukáš BRYCHTA | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (MA) (povinný předmět)