Současné teorie divadla 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207STC2 | zkouška | 3 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
V druhém semestru se student setká s teoretickými koncepty, které se rozvíjely paralelně se strukturalistickým pojetím divadla a jejichž počátky je třeba hledat v klasické německé duchovědě (zejména v tzv. Životní filosofii W. Diltheye, G. Misch) a v rané fenomenologii (Husserl, Ingarden). Setká se také s těmi teoretickými modely umělecké tvorby, které koření v psychoanalýze.
Předmět je koncipován jako kombinace semináře s přednáškou. Jeho základ tvoří četba textu (vybraná kapitola, tematicky uzavřený celek) a následná, pedagogem vedená diskuse.
Tematické okruhy:
- Fenomenologický přístup k divadlu (Ingarden, Gouhier, Dufrenne, Merleau-Ponty).
- Hermeneutika a divadlo (Gadamer, W. Ong, Ricoer, N. Frye).
- Pozdější fenomenologie a tzv. symbolické teorie divadla, včetně konceptů archetypálních (Bachelard, Poulet, Ricoeur, Bodkinová aj.).
- Divadlo a psychoanalýza (Jung, Durand, Bachelard, Lacan).
Výsledky učení
Student se po absolvování předmětu samostatně orientuje v problematice současné divadelní teorie, a to v celé její šíři.
Dokáže jednotlivé tematické okruhy a tendence, které se v současné divadelní teorii objevují, nejenom podrobně popsat a vyhodnotit, ale také je zařadit do širšího kulturního a společenského kontextu.
Předpoklady a další požadavky
Předpokládá se osvojený přehled základní teoretické literatury z bakalářského studijního programu.
Literatura
Povinná literatura:
- M. Heidegger: Zrození uměleckého díla, Praha, 1968.
- P. Ricoeur: Čas a vyprávění I., Praha, 2001.
- P. Ricoeur: Čas a vyprávění II., Praha, 2003. H.-G. Gadamer: Řeč jako médium hermeneutické zkušenosti, Praha, 1970.
- E. Lévinas, Čas a jiné, Praha, 1997.
- M. Merleau-Ponty: Oko a duch a jiné eseje, Praha, 1970.
Doporučená literatura:
- H.-G. Gadamer: Pravda a metoda, Praha, 2019.
- P. Ricoeur: Čas a vyprávění III., Praha, 2008.
- R. Ingarden: O poznávání literárního díla, Praha, 1967.
- J. Lacan: Imaginárno a symbolično, Praha, 1996.
Hodnoticí metody a kritéria
- 80% procentní účast v hodinách a aktivní zapojování se do diskuzí podmíněné čtením průběžně zadávaných textů či průběžné práci na závěrečném odborném článku (70 % klasifikace),
- průběžné písemné reflexe (cca 1–2 normostrany) probíraných textů (10 % klasifikace),
- průběžná práce na závěrečném odborném textu, její prezentace a prezentace výsledného odborného textu (20 % klasifikace).
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 16:00–17:30 | Lukáš BRYCHTA | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (MA) (povinný předmět)