Teorie divadla III. 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207TID6 | zkouška | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl předmětu:
Kurz Teorie divadla III rozšiřuje povědomí o teoretických konceptech divadla a šířeji performance především z angloamerické oblasti.
Druhý semestr se zaměřuje na problematiku diváka a diváctví z odlišných perspektiv. V první části nabídne hlubší náhled do vybraných teoretických přístupů (recepční teorie, ontologická sociologie, vztahová estetika) i současných podob diváctví ovlivněných digitální kulturou a v současnosti sílícím důrazem na participativnost a spoluautorství. Druhou část semestru tvoří exkurz do kognitivní teatrologie a klíčových pojmů s ní spojených. Recepce divadelního představení zde bude zkoumána skrze současné teorie myšlení a koncepty vtělené mysli, konceptuální integrace či obrazových schémat. Cílem kurzu tak je představit různorodé možnosti náhledu na diváka a jeho pozici v současné divadelní tvorbě, respektive skrze analýzu divácké recepce představit praktickou aplikaci vlivných teoretických přístupů.
Tématické okruhy:
- Divák jako funkce a divák jako koncept.
- Divák, každodennost a rámování.
- Divák, participace a spoluautorství.
- Divák a jeho aktivizace a emancipace.
- Divák a konceptuální integrace.
- Divák jako vtělená mysl.
Výsledky učení
- Student je schopný zacházet se slovem divák jakožto s termínem a odlišovat jeho různé významy vzhledem k použitému kontextu a teoretickým východiskům.
- Student má povědomí o šíři možných způsobů práce s divákem v odlišných typech divadelních a performativních projektů.
- Student lépe chápe okolnosti a praktické dopady obratu k participativnosti a sdíleného autorství v současné umělecké tvorbě.
- Student rozumí základním východiskům a klíčovým konceptům kognitivní teatrologie.
- Student dokáže aplikovat jednotlivé teoretické nástroje při analýze představení, uvědomuje si jejich silné a slabé stránky.
- Student se lépe orientuje v anglo-americkém divadelně teoretickém diskurzu a snadněji čte anglickojazyčné odborné texty.
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizita: Teorie divadla I. 1 a 2, Teorie divadla II. 1 a 2, Teorie divadla III. 1.
Literatura
Povinná literatura:
BREGOVIĆ, Monika. Transforming Reality in the Magic Mirror of Fiction: From Boal to SIGNA. In: Jörg von Brincken, Ute Gröbel a Irina Schulzki, ed. Fiction / Realities: New Forms and Interactions. München: Martin Meidenbauer, 2011, s. 39–52. ISBN 978-3-89975-263-2.
FISCHER-LICHTE, Erika. The Art of Spectatorship. Journal of Contemporary Drama in English. 4 (1), 2016, s. 164–179. ISSN 2195-0164.
JACOB, Pierre a Marc JEANNEROD. Ways of Seeing: The Scope and Limits of Visual Cognition. Oxford: Oxford University Press, 2003, s. ix–xix. ISBN 0-19-850921-9.
LAKOFF, George a Mark JOHNSON. Metafory, kterými žijeme. přel. Mirek Čejka. Brno: Host, 2002, s. 15-48. ISBN 80-7294-071-6.
MCCONACHIE, Bruce. Engaging Audiences. New York: Palgrave Macmillan, 2008, s. 23-55. ISBN 978-0-230-11673-3.
RANCIÈRE, Jacques. Emancipovaný divák. Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 3, 2009, č. 6–7, s. 126–142. ISSN 1802-8918.
SOFIA, Gabriele. Divadlo jako živý systém: Neurovědy, biologie a komplexita při studiu vztahu mezi hercem a divákem. Divadelní revue. 21 (1), 2010, s. 53–67. ISSN 0862-5409.
Doporučená literatura (vybrané kapitoly z):
AUSLANDER, Philip (ed.). Performance: Critical Concepts in Literary and Cultural Studies. Volume 2. London a New York: Routledge, 2003. ISBN 0-415-25513-9.
BENNETT, Susan. Theatre Audiences: A Theory of Production and Reception. London a New York: Routledge, 1997. ISBN 0-415-15723-4.
BISHOP, Claire (ed.). Participation. London: Whitechapel Gallery a Cambridge, MA: The MIT Press, 2006. ISBN 978-0- 85488-147-5 (Whitechapel Gallery) 978-0-262-52464-3 (The MIT Press).
ODDEY, Alison a WHITE, Christine (eds.). Modes of Spectating. Bristol a Chicago: Intellect Books, 2009. ISBN 978-1- 84150-239-7.
SOFIE, Gabriel, FALETTI, Clelia a JACONO, Victor (eds.). Theatre and Cognitive Neuroscience. London a New York: Bloomsbury Publishing, 2016. ISBN 978-1-47258-480-9.
Hodnoticí metody a kritéria
- 80% procentní účast v hodinách a aktivní zapojování se do diskuzí podmíněné čtením průběžně zadávaných textů (70 % klasifikace),
- průběžné písemné reflexe (cca 1–2 normostrany) probíraných textů (20 % klasifikace),
- příspěvek na závěrečném kolokviu, při kterém student formou ústní strukturované prezentace aplikuje jedno z probraných témat na analýzu konkrétní inscenace (10 % klasifikace).
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 16:00–17:30 | Lukáš BRYCHTA | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět)
- Teorie a kritika (B.A.) (povinný předmět)