Základy teorie herectví 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207ZTH1 | zápočet | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Kurz Základy herecké tvorby 1 seznamuje studenty s nejpodstatnějšími texty evropské divadelní kultury, které se věnují problematice, reflexi a teorii herectví. Studenti se seznámí s koncepty herectví představování (Diderot, Coquelin), herectví prožívání (Stanislavskij, Čechov, Boleslavský), stylizovaným antiiluzivním herectvím (Tairov, Mejerchold). Studenti budou na základě vlastní četby a úvodního referátu vybrané texty analyzovat a diskutovat o nich (metodou close-reading).
Tematické okruhy:
- Herecký paradox a francouzské divadlo – D. Diderot, C. B. Coquelin.
- Ruská divadelní moderna (Stříbrný věk) – K. S. Stanislavskij, M. Čechov, R. Boleslavský.
- Koncept „nadloutky“ – E. G. Craig.
- Ruská antiiluzivní avantgarda – A. J. Tairov, V. E. Mejerchold.
Výsledky učení
- Student dovede pojmenovat a charakterizovat jednotlivé koncepty herectví evropského a světového divadla 20. století,
- orientuje se v základní problematice herecké tvorby,
- používá odbornou terminologii z této oblasti.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Vybrané kapitoly z knih:
BOLESLAVSKÝ, Richard. Herectví. Praha: Čs. filmové nakladatelství, 1948.
COQUELIN, Constant Benoit. Umění a herec. Praha: Hynek, 1883.
CRAIG, Edward Gordon. O divadelním umění. Praha: Divadelní ústav, 2006. ISBN 978-80-7008-204-6.
ČECHOV, Michail. Hercova cesta. Praha: Panorama, 1990. ISBN 978-80-7038-998-2.
ČECHOV, Michail. O herecké technice. Praha: Divadelní ústav, 1996. ISBN 978-80-7008-054-X.
DIDEROT, Denis. O umění. Praha: Odeon, 1983.
MEJERCHOL'D, Vsevolod Emil'jevič. Rekonštrukcia divadla. Bratislava: Tatran, 1978.
STANISLAVSKIJ, Konstantin Sergejevič. Moje výchova k herectví. Praha: Athos, 1946.
TAIROV, Aleksandr Jakovlevič. Odpoutané divadlo. Praha: Akademie múzických umění, 2005. ISBN 80-7331-035-X.
Hodnoticí metody a kritéria
- Docházka minimálně 70% (40 %),
- referát opírající se o studijní materiál v délce cca 20 minut (60 %).
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
06.10.2022 | 09:00–12:00 | Marie ADAMOVÁ | K224 + malý taneční sál | paralelka 1 | ||
06.10.2022 | 09:00–12:00 | Marie ADAMOVÁ | K224 + malý taneční sál | paralelka 1 | ||
20.10.2022 | 09:00–12:00 | Marie ADAMOVÁ | K224 + malý taneční sál | paralelka 1 | ||
20.10.2022 | 09:00–12:00 | Marie ADAMOVÁ | K224 + malý taneční sál | paralelka 1 | ||
03.11.2022 | 09:00–12:00 | Marie ADAMOVÁ | K224 + malý taneční sál | paralelka 1 | ||
03.11.2022 | 09:00–12:00 | Marie ADAMOVÁ | K224 + malý taneční sál | paralelka 1 | ||
15.12.2022 | 09:00–12:00 | Marie ADAMOVÁ | K224 + malý taneční sál | paralelka 1 | ||
15.12.2022 | 09:00–12:00 | Marie ADAMOVÁ | K224 + malý taneční sál | paralelka 1 | ||
05.01.2023 | 09:00–12:00 | Marie ADAMOVÁ | K224 + malý taneční sál | paralelka 1 | ||
05.01.2023 | 09:00–12:00 | Marie ADAMOVÁ | K224 + malý taneční sál | paralelka 1 | ||
12.01.2023 | 09:00–12:00 | Marie ADAMOVÁ | K224 + malý taneční sál | paralelka 1 | ||
12.01.2023 | 09:00–12:00 | Marie ADAMOVÁ | K224 + malý taneční sál | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)